Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod

Har man nytta av ekolod i injöar med djup 2-5 meter? Jag menar för att hitta var fisken står.
    Vad rekomenderar ni för ekolod?

Är ny på forumet.
    Senast ändrad av racingse; 2010-11-10, 11:11.

Ursprungligen postat av racingse Visa inlägg
    Har man nytta av ekolod i injöar med djup 2-5 meter? Jag menar för att hitta var fisken står.
    Vad rekomenderar ni för ekolod?

Är ny på forumet.
    Hej J K; När du kommit ut på djup där du inte ser sjöbotten längre får ekolodet bli ditt undervattensöga. Med ekolodets hjälp ser du hur djupt det är till botten. Du ser också vilken typ av botten du befinner dig över. Du ser om botten är slät och dyig, hård och stenig, sluttande eller bevuxen med vegetation. Med lite träning ser du också både små och stora fiskar och var fiskarna befinner sig i förhållande till botten, grynnor och branter.

Har du väl köpt ett ekolod och monterat det i din båt har du också ganska snabbt insett att du fått en ny fiskekompis i båten, en fiskekompis som kan berätta massor för dig om undervattensvärlden under ytan.

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Om två till fem meter djup bör den vara kraftigt beväxt på botten, ditt ekolod ger dej djupet (på ett tveksamt sätt pga av växtligheten) vill inte påstå alls att det är värt pengarna men du kan alltid testa ett billigt lod dock var beredd på att du blir förvirrad av det du ser helt säkert, säger så här din erfarenhet och lokalsinne är värt mer tro mej när du är ute på vattnet ifråga
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Skulle av någon anledning vattnet ifråga vara stort är en bra (och då menar jag bra handhållen) GPS vara av större nytta än ekolodet men om du känner till alla områden redan och har såkallade enslinjer att gå efter (dvs du vet exakt var de heta ställena ligger redan) är även detta bortkastade pengar men visst är det kul med grejor lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Självklart har du stor nytta utav ekolodet ( oavsett djup ) i sjön. En sjö som är 2 till 5 meter djup behöver inte innehålla alls mycket växtlighet, vet inte vad ovanstående grundar det på men. Fiskar själv i en sjö som är stor och ganska grund men innehåller väldigt lite växtlighet. Här är ekolodet väsentligt för att hitta betesfisken som gäddan är ute efter. Där betesfisken finns, finns även de större fiskarna. Betesfisken kan förflytta sig km bara på en dag och därför är det mycket viktigt med ett bra ekolod som hjälper dig hitta det du söker.

Mvh jns!

Kommentera

Tack för er input det blir nog till att inhandla ett ekolod.

Kommentera

Gällande huruvida "man behöver" ett ekolod på sjöar som är 2-5 meter djupa ber jag att fritt ur minnet få citera Old Firehand; "Skulle hellre åka ut utan motor än utan ekolod".

Jag kan skriva under på det (jag fiskar å andra sidan inte på större distanser utan mest insjöar där hot-spots aldrig ligger längre bort än att jag kan ro om motorn skulle dött).

De fisken jag har i de vattnen jag fiskar i hade jag inte haft utan ekolod. Ekolodet hjälper mig att hitta förutsättningar för den arten jag är ute efter. Så här års t.ex. letar jag upp de gigantiska stimmen med betesfisk o fiskar runt dem. Under sommaren letar jag hårdbottnar o på våren kan lodets tempmätare vara avgörande.

Lodet har t.o.m. lagt till en ny dimension på vinterns pimpelfiske efter större abborre. Jag ser på lodet om det finns fisk i närheten (och därmed har anledning att sitta kvar o nöta på) eller t.ex. när fisk visar intresse för mitt bete men väljer att inte hugga, varpå jag testar annat bete eller annan teknik eller vadsom...

Kort sagt; För min del, inget lod = inget fiske.

/D
              [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
              -Ta med skräpet hem.
              -Var ödmjuk.
              -Njut. Sluta hetsa o stressa.
              -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Jag hade absolut köpt ett ekolod, dock inte i det dyraste laget utan det räcker gott och väl med ett som visar temp, bottenstruktur och djup... det är i mitt tycke det viktigaste.

/M
                Mina Placeringar:
                2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Som Dennis här ovan skriver så fiskar han runt stimmen den här tiden på året, likaså jag och därför är ett ekolod där man kan identifiera småfisk mycket viktigt likaså. Tyvärr kostar dessa oftast lite mer pengar men är helt klart värt det i mina ögon.

Mvh Rikard

Kommentera

Jag kan rekommendera Eagle 350c, kostade ca. 2500 när jag köpte det. Har 3,5tums färgskärm med realtidsvisning i högerkanten, har räddat dagen åtskilliga gånger.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    371 818 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo