storgädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

storgädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• storgädda?

tänkte bara höra om någon har lite bra tipps om vart storgäddan kan hålla hus så här års?
    fiskar i skärgården, vatten tempen ligger runt 6 grader, tänkte ge mig ut på lördag. ska blåsa ca 6 m/s väst. tacksam för lite hjälp på vägen

Drog två (på totalt 4 kast) RIKTIGT grunt (och långgrunt) idag...
    Om det kan vara till någon hjälp?!

Kommentera

alla tipps är välkomna

Kommentera

Fiskade i västervik för ett par veckor sedan. Det drag som levererade klart bäst var spinnfluga i gul/svart färg eller svart/röd.

Mvh jns!

Kommentera

svart-silver-orange idag...

Kommentera

Jag håller i.o.f.s till ganska mycket längre söderut. Här funkar bruna och röda ( om det är lite grumligt) nyanser bäst. Kör så ofta jag kan med Big Bandit Shallow, Tånglake 1 som alltid levererar.

Vid västliga vindar är det västsidan som gäller för oss. Du ska i princip upp på land med dina kast. Veva upp slaklina, vänta 3-4 sekunder så BB hinner flyta upp. 3-4 knyck med Jerk-påken sen smäller det. Sällan vi står och nöter, klipper det inte på efter 3-4 försök drar vi vidare. Kanske funkar i dina trakter också?

Kommentera

Sist jag var ute så hade jag tagit semester i 3 dagar för att fiska gädda.

Hade skitfiske, kanske på grund av strålande sol och nordvindar. Var ute från att det blev ljust tills det blev mörkt första dagen, fick 4 gäddor på hela dagen. Några följde efter, men högg aldrig. Samma sak nästa dag, skit fiske och med 5 gäddor på hela dagen. Prövade en massa beten men inget tycktes locka till hugg ordentligt oavsett om jag fiskade snabbt eller långsamt.

Sista dagen började precis som dom andra, hade inte fått nåt alls tills jag bytte till en Zam Z Tail. Har alldrig riktigt gillat dom förut men nu testade jag med en lätt taffs som fick medium modellen att bli nästan svävande. Jag vevade in betet riktigt sakta med riktigt korta ryck i spöt till och från.

Detta var modellen denna gång i alla fall. Fick 6 gäddor på samma ställe som jag stått och prövat olika jerkbaits på och som inget lockat till hugg denna dag och detta var på knappt en timme, innan jag var tvungen att avsluta för att åka hem. Tyvär inget riktigt stort men alla dessa 6 var större än dom 9 jag fått dagarna innan.

Alla hade mask på sig och verkar inte riktigt vart på gång men detta fick dom att hugga.

Mitt tips är att köra nåt tailbete som kan fiskas sakta utan att sjunka för fort, vid vasskanter med nate/sjögräs utanför eller stenpartier, gärna med lite växtlighet där också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 690 svar
              371 431 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo