tafsmaterial? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tafsmaterial?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • tafsmaterial?

    vad ska man ha för tafsmaterial till spinnfiske?

    tycker proleader häcklar sig för mycket och kroken brukar pirca den ganska ofta.

    vanlig ståltafs från drennan eller berkley blir böjd efter en gädda eller 2 och finns oftast bara i 30 lbs vilket är 13 kg ungefär. 13 kg kanske räcker för fisk men inte för många bottennapp, det var därför jag skaffade 0.36 power pro.

    tyger känns lite väl dyr och finns också bara i 30lbs.

    7strand finns bara i 28 lbs (tror jag)

    så till min fråga: finns det några schyssta tafsmaterial med en brottstyrka på 25 kg+ som inte kostar skjortan?

  • #2
    7strand finns i 12-15-20-28-30
    /Lazinko

    Kommentera


    • #3
      Bra fråga, Jag har samma erfarenhet av Berkely. Tappade just en 5-6kg gädda p.g.a av att tafsen gav sig... Lämna gärna tips på bra tafs och låshylsor till densamme.
      Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

      Kommentera


      • #4
        Titanium Tooth Prof funkar great och sen berkleys crosslocks på de. Sakerna finns på den gröna loggan med de lägsta priserna i sverige.....

        Hare bra !
        Fish hard Go PRO

        Kommentera


        • #5
          Boa!

          Ganska stelt, men helt ok för vobblers. Kinkar inte alls och STARKT!

          Nackdelen är att det bara går att köpa 9 metersförpackningar och dom kostar lite (470 tror jag), men om man går ihop med två andra så får man tre meter för under 160 kr och då är det ganska billigt!

          /D

          Kommentera


          • #6
            Titanium toothproof eller Surfstrand 49strand från attitudebaits.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

            Kommentera


            • #7
              Seven Strand fungerar alldeles utmärkt fram till en gädda får för sig att göra makramé av tafsen. Sen är det ett helvete att räta ut den igen!
              Men det är den jag använder lika fullt!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Re: tafsmaterial?

                Originally posted by benji
                vad ska man ha för tafsmaterial till spinnfiske?

                tycker proleader häcklar sig för mycket och kroken brukar pirca den ganska ofta.

                vanlig ståltafs från drennan eller berkley blir böjd efter en gädda eller 2 och finns oftast bara i 30 lbs vilket är 13 kg ungefär. 13 kg kanske räcker för fisk men inte för många bottennapp, det var därför jag skaffade 0.36 power pro.

                tyger känns lite väl dyr och finns också bara i 30lbs.

                7strand finns bara i 28 lbs (tror jag)

                så till min fråga: finns det några schyssta tafsmaterial med en brottstyrka på 25 kg+ som inte kostar skjortan?
                Jag kör på en 45 lbs plastöverdragen vajer som är blå. Vet inte vad den heter men den är billig och funkar lika bra som Berkley varianten när man lindar och smälter ihop som jag gör. Clips ger jag inte mycket för. Inköpt på Lundgrens om jag inte minns fel.

                //K
                BJ@

                Kommentera


                • #9
                  cico: Hur gör du när du lindar? Har provat men tycker det är ett j***a jobb att få det snyggt, jag skulle behöva en tredje arm. Hur många varv och hur tight bör man linda? Kan du ladda upp en bild?

                  Kommentera


                  • #10
                    ugh, har tänkt fixa fram en bild på hur de ser ut förr men min dig. kamera är så dålig att bilderna på en sån detalj inte blir bra.

                    Stämmer att man nästan behöver en 3:e hand men det löser man med en peang alt. tång.

                    Nästan så man skulle filma hur det går till.

                    Beskrivning:

                    1. Dra ut godtyckligt med tafsmaterial från spolen (kapa inte än).
                    2. Trä dubbelt genom öglan på en lekande och lämna ca 5 cm stumb att linda. Dra åt den dubbelgenomträdda wiren så att den formar sig runt öglan och placerar stumpen längs med wiren.
                    2. Knipsa fast peangen längst ut på stumpen och låt den hänga där.
                    3. Håll i öglan där du förde igenom tafsmaterialet med ena handen och spolen med tafsmaterial med den andra och spänn upp materialet med peangen hängade.
                    4. Veva/kasta peangen runt det uppspända tafsmaterialet tills stumpen är lindad ordentligt.
                    5. Flytta handen från öglan och håll i lindningen vid stumpens slut och knipsa peangen runt både stump och runtlindat material.
                    6. Nu har du den lindad utan att den vecklar ut sig (förutsatt att stumpen är lindad runt uppspänd wire och inte tvärtom). Justeragreppet med peangen så att slutet på stumpen ligger ordentligt mot wiren så att de smälter ihop bra.
                    7. Nu kan du elda med en tändare lite lätt så att plasten på stump och wire smälter ihop. Kräver lite träning innan du vet hur du får till en ihopsmältning som är bra. Plasten ska inte brinna! t.ex. så blir wiren hård och oböjlig. Smält inte heller för lite då sitter det hela inte ihop. Man ser ganska lätt om det blivit bra.
                    8. När detta är klart drar du ut wire från spolen så att du får en ca 50 cm lång tafs. Gör ett veck vid 50 cm.
                    9. Dra nu ut ytterligare typ 20 cm stump att linda runt wiren på beteslåssidan och kapa där.
                    10. Nu har du tafsen lös och kan upprepa punkt 2-7 fast då med ett beteslås.

                    Varför stumpen på beteslåssidan är längre är för att tafsen inte ska ta skada av wobblerupphängningar och bli obrukbar alltför snabbt.

                    En variant om man inte vill svinga runt en peang i närheten av sina ögon är att hålla i lekanden/beteslås med en tång som man fixerar på lämpligt sätt och sedan lindar peangen med stump manuellt runt uppspänd wire.

                    Hoppas beskrivningen är till hjälp.

                    //K
                    Senast ändrad av cico; 2004-05-18, 15:55.
                    BJ@

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    371 381 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av WeededSix, 2020-08-17, 19:33
                    16 svar
                    2 177 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg LordDan
                    av LordDan
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    871 svar
                    78 105 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Sajmen, 2021-08-28, 17:30
                    11 svar
                    823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zionnoiz  
                    Startad av Serben_, 2025-04-26, 20:31
                    8 svar
                    786 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Serben_
                    av Serben_
                     
                    Arbetar...
                    X