Jerkbait drag och taffs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait drag och taffs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait drag och taffs

Tjenare snart närmar det sig premiären för jerk fiske här, och det kommer bli första gången för mig med jerk Allt som fattas är drag och taffs, sedan så har jag allt annat!

Har då sett att Beten.nu har rea på massor med drag så jag har tänkt slänga iväg en beställning.

Men jag är osäker på om jag har valt lätt fiskade drag, jag kommer mest fiska på ett djup från 1m-3-4m.

Behöver hjälp från nån kunnig fiskare som kan säga om jag tagit rätt drag och taffsar.

Med vänlig hälsning // Fredde

Tjo Fredric, Jag kan bara tipsa om o köpa denna ist, http://www.beten.nu/se/art/bft-titan...s-jerkbait.php .
    Men det e väl som allt, alla tycker olika, men den kör jag med bland annat och är nöjd.
    Dragen funkar fint som du valt, inte några av mina favvo BJ-färger, men inge fel alls. Beror som säkert en heldel kommer o svara dig på var du ska fiska, väder, vind, sikt i vatten osv.
    Men bra blandning valde du.
    Du kommer ändå vilja handla mer efter detta inköp så det är en bra bas.
    Lycka till, och fråga om du undrar ngt!
    Pis!
    //KLas
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Okej tack! Jo vet att det beror på väder osv, har fiskat mycket haspel och sådan förut. Men tänkte en standard så man får grepp på hur man ska göra för att draget ska fara "dit och hit".

Den där taffsen är ju ruskigt dyr tycker jag, går det inte köra på dom jag länkade?

EDIT: Ingår krokar då man köper jerk @internet? Om inte, vilka krokar ska jag köra på?
      Senast ändrad av freddeee; 2011-04-04, 15:28.

Kommentera

Köp tafsmaterial och beteslås separat så komme du undan billigare. Och det är enkelt att knyta. Jag använder BFT titanium som jag tycker fungerar bra.
        Krokar får du med när du köper nya jerks.

Kommentera

Ursprungligen postat av LinusF Visa inlägg
          Köp tafsmaterial och beteslås separat så komme du undan billigare. Och det är enkelt att knyta. Jag använder BFT titanium som jag tycker fungerar bra.
          Krokar får du med när du köper nya jerks.
          Jo har funderat på det, har sett några videos på folk som knyter, bla trumman.

Fast det fanns inte så mycket taffsmatrial på beten.nu, så får väl köpa färdiga tills vidare!

Men vad tyckte du om valet av drag då? För det är väl bäst att lära sig 2-3 drag innan man börjar köpa massor av andra? Så har jag förstått det
          Har med tänkt göra någon träbit på ca 50-100g för att få in kasten då jag börjar, det borde väl likna hur det är att kasta med ett drag?

Kommentera

Tafsen du har valt tycker jag blir både för klen och för kort.
            Satsa på minst 60lbs i styrka och minst 40cm lång!
            Kan behövas bra dragstyrka om du lyckas fastna och måste dra någon krok rak och längden om du får på gammelgäddan

Valet av drag tycker jag ser riktigt bra ut !
            Notera dock att susp och shallow i Buster Jerk inte går särskilt djupt så är det säg +2 meter djupt så bör du kanske kolla på originalmodellen åxå som går något djupare.

Ska du köpa en färdig vettig tafs då brukar de ligga runt 100kr / st.
            Har du en vettig lina så kommer du inte behöva byta tafs särskilt ofta, du rätar ut krokar istället för att linan går av!

Vad kör du med för utrustning till Jerkandet?
            Senast ändrad av HenkeW; 2011-04-04, 17:16.

Kommentera

Ja absolut Buster är ju lättfiskat och bra. Big bandit är annars en av mina favoriter.
              Smartast är väl att lära dig genom att fiska på riktigt direkt då kan du ju få fisk också Du kanske har is iofs.

Kommentera

Japp det är is över allt än, så har tänkt fixa någon träbit som man kan gå ut och kasta med.

Utrustningen jag kör med är:
                Ambassadeur 5601 JB
                Buster jerk 6" stiff
                Strike Wire extreme 0.32

Jo det blir mest grundare nu i början, senare då det blir lite varmare går vi ut djupare. Så har endast tänkt köpa drag för grunt fiske!

Kommentera

Samma utrustning som jag, helnöjd! Buster är helt klart ett bra nybörjarbete, och 4-playen är grym, fast den vevar man ju snarare. Jag har kört med de korta tafsarna i tvåpack för 49kr i ett år. Kan säga att en gädda oftast lämnar sitt avtryck på tafsen, blir helt sne, och det kan fucka upp gång etc. Kör istället på en dyrare tafs. Med den linan sätter man väldigt sällan nåt drag.

Kommentera

Titanium tafs är att rekommendera. Testa med olika storlekar på krokarna på dina beten för olika djupgåenden. Men jag kör helst sjunk. Fiskar i år med revo toro med 0,36 strike wire extreme och Daiwa Luna Predator - 731 XHFB Versatile spö. Kört med tvådelat Broman Odell och revo inshore, men den rullen är inget för jerkfiske. När du väl börjat med jerk vill du inte fiska nåt annat.
                    Tatuerad gäddjerkare och kveitehalare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 333 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn