Fox shadjiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fox shadjiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fox shadjiggar

Någon som har någon erfarenhet av shadjiggarna från fox. Jag tror det heter chubby shad. De ser ut att ha fina och fisklika färger.

Har precis inhandlat någras tycken men inte hunnit testa dom än...

Sporting i Örebro där jag inhandlade dom rekomenderade dom varmt, fick se en hel del fina bilder på gösar och grova aborrar med fox jiggar i munnen som dom dragit förra helgen. Tydligen hadde fisket varit ganska segt för dom innan dom bestämde sig för att testa med fox jiggarna och då small det bara till...

Kommer antagligen att dra ner och kasta lite med dom imorgon om jag får tid, måste även testa ett nytt inhandlat spö Avlägger rapport senare om det blev nåt...
    a fish is a fish is a fish

Kommentera

Joppz..

Visst är dom bra, men inte så överlägset bra andra jiggar, stormjiggarna är väldigt likgiltiga och billigare, sportingpersonalen skall man inte alltisd lita på.
      sigpic

Kommentera

Självklart skall man aldrig lita helt på säljare eftersom dom vill att man skall handla en massa saker hehe, men har bra förtroende för sporting personalen...

Även om jag inte fiskat med mina foxar än så kan jag tänka mig att dom är ganska likgiltiga storms jiggar, har bra erfarenheter med dom iaf

Kommentera

Var nere och kastade lite med Fox Shaddisarna igår kväll i hjälmaren... Tog 3 gösar på mellan 1,5 och 2 kilo på lite drygt 1 timma, så nog funkar foxarna bra allt
          Fiskade dock uteslutande med foxarna så är mycke möjligt att det hadde gått lika bra med tex storm jiggar.

Kommentera

funkar på gädda också

Jag fick min beställning med jiggar från sporting och har lyckats landa några smågäddor på dem. Men jag kan väl ändå inte säga att jag är jätte imponerad. Jag gillar de som man köper i sk jiggbarer och storms minst lika bra. Skulle vara kul att veta hur du (telgip) gör för att kroka gösen som är svår att kroka på med jigg. Länkar du en extra trekrok eller har du den endast den vanliga enkelkroken? Jag tappar minst en tredjedel av allt som hugger på jigg med enkelkrok och det är ju lite surt. Men det beror kanske mer på mig och mina dåliga mothugg än på kroken=).

Kommentera

Jag tycker gösarna är riktigt lätta att kroka med jigg. Jag kör endast med enkelkroken det ända som gäller är att vara snabb på att spänna upp linan, mothugget behöver inte vara speciellt hårt bara synkat.

Kommentera

Jag brukar dra på en trekrok om dom är sega men oftast räcker det medn enkel för gösen. Det gäller ju bara att hålla kontakten med jiggen. För er som gillar jiggar så kan jag rekomendera stjärnås!!! 50st shadar 4" ca 170:- vilken är grymt billigt. Smidigt med bra priser snabba leveranser. Är man två så är det kanon att beställa ett gäng färger därifrån. Jag tycker att dessa jiggar funkar otroligt bra. Har inget emot storms eller fox heller men personligen tror jag att det handlar om att presentera och fiska aktivt med betet som gäller om man vill ha någon större framgång. Mina favoriter är för gös: 451, 455. Länk till butiken för er som är intresserade. http://www.stjarnassportfiske.se/jiggar2.htm

Annars så har just Sporting ett jigg paket som heter Magnum låda ett gäng huvuden samt 231 jiggkroppar för 299:- Fick en sådan i present på studenten. Det är en prisvärd sats för er som vill utöka sortimentet för en rimlig summa pengar och så får man ju en låda på köpet som Stephan säger.
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

mighty mattis: Har inga problem att kroka gösar med enkelkrok, visst händer det att man tappar nån då och då, men det är ju sånt som händer...
                  Som MastaPike sa så är det viktigare att göra snabba mothugg än hårda. Att ha kontakt med jiggen helatiden är ett måste annar tappar man en del.

Fiskar inte så ofta efter gädda med jiggar, men när jag gör det så brukar jag länka på en trekrok, känns säkrare med den sittandes där

Kommentera

Jag fiskar inte själv gös ännu men har läst ett antal artiklar där det gång på gång påpekas att gösen är en riktik filur som år svår att kroka. Är det kanske så att det är svårarare att kroka gädda på jigg än gös? Jag tycker det är svårt att hålla kontakten med jiggen hela tiden och ibland så blir det lite slaklina. Det är förmodligen därför jag tappar en del.Men skam den som ger sig. Jiggen är helt enkelt ett för bra bete för att strunta i.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02