En topp mitt ute i ingenstans - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En topp mitt ute i ingenstans

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En topp mitt ute i ingenstans

Jag har så svårt med att fiska mot typ en topp mitt ute på havet. Jag har några sådana runt om där jag bor (Östersjön) där det är typ 25 meter djupt och efter kanske 10 meter så är det 1 meter. Kanon tänker man och ankara en bit därifrån för att fiska av branterna. Men inte fasaiken är det bara att "kasta" av branterna. Hur vet man att man inte fiskar 5 meter ifrån och där det är typ 20 meter djupt? Vi har provat några gånger men har gett upp efter kanske 30 minuter för det känns ju jäkligt "fel" att försöka göra som det står i tidningar och böcker.

Kanske finns någon vänlig själ här som har lust att hänga med ut och ge några "fiska på djupbranter lektioner" mot typ båtresa och lunch.

Tillägg:

Jag fiskar nästan bara där det är max 2 meter och detta begränsar ju en heldel, eftersom jag är sämst på att fiska på lite djupare ställen.

Kommentera

Testa med en stor tung jigg i nån glad färg och kasta in mot branten och låt den studsa ner för branten ner till 20 meters djupen och se om det häktar på nått kul
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Låter som en allt för stark brant. Lutningskoncfidenten är nog mycket mer än vad som är lämpligt för att det ska fungera som en bra biotop för fiskar. (Vilken fisk vill stå med näsan rakt upp i himlen...typ) . En jigg eller bottenmete fiskar annars av grundkanterna utomordentligt bra.

Kommentera

Även sjunkande vobblers fungerar, dock är det en aning svårare ned mot en sisådär 20 meters djup.

Kommentera

Originally posted by Danne
            Låter som en allt för stark brant. Lutningskoncfidenten är nog mycket mer än vad som är lämpligt för att det ska fungera som en bra biotop för fiskar. (Vilken fisk vill stå med näsan rakt upp i himlen...typ) . En jigg eller bottenmete fiskar annars av grundkanterna utomordentligt bra.
            Fisken ställer sig givetvis inte med "näsan rakt upp i himlen", utan på längden utmed revet. Tror i så fall att det kan bli för lite solljus för annat att växa där om den är för brant ==> Inga växter som ger skydd eller föda.

Tror dock som du, m.fl., säger att jigg eller bottenmete är bra. Eller varför inte drifta över det med jigg/bottenmete hängandes?
            Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Jag kan allt detta i teorin men det är inte så enkelt att föra över detta till praktik

Kommentera

Zil, låter inte som ett hett ställe i mellanskärgården. Sök STORA grundområden med så stor variation som möjligt...15 meter + utanför..och så många skär och öar som möjligt, djupa rännor in mot grunt vatten. Typ 20-30 meter från mycket djupt till några meter. Helst få meter. Ofta står gäddorna på några få spots på några kvm..sommartid närmast undantagslöst vid hård botten typ en stenbrant vid en ler/nateås eller en sten vid natekant....djupt utanför......fiska av stora grundområden i DIREKT anslutning till djupt vatten. Mycket vanligt med kilosborrar nära dig...7 kg,s gäddor standard...finns spots med medelvikt på över sju...

Kommentera

För att få en exaktare koll på brantens topp och botten så kan du lägga topmarkörer på djupaste och grundaste delen. Du kan även lägga ut markörer med lagom avstånd ifrån varandra på djupet och grundet, på så vis vet du inom en stor "kvadrat" vart branten är och hur den ser ut.......hajjar du.
                  Sådan branta slutningar brukar lättast fiskas av med "för tunga" jiggskallar som fiskas i sidled på branten, altså inte nerifrån och upp eller uppifrån och ner.
                  Sådan branta kanter brukar mkt ofta samla stora mängder betesfisk, mkt ofta förhåller sig gäddan pelagiskt jagandes, att då trolla med vobbler eller meta i området kan ge förbluffande resultat.
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Grov borre kan gå på liknande grynnor som du beskriver..om de ligger i eller nära sund...strömmingssund..inte mitt ute i ingenstans...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 049 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo