Hur jerkar ni?:) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur jerkar ni?:)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur jerkar ni?:)

Tjena, sitter i bilen påväg hem från en jerkhelg med ett par små snipor, dock hade man förbaskat kul ändå även om det inte bjöds på någon stor
    Nu i bilen så satt jag och tänkt på hur arbetar ni hem era grejjer?
    Finns flera olika tekniker som jag sett folk köra.
    T.ex att folk håller vevhanden HELT stilla och för "spöt i en cirkel kring veven" liksom att du inte rör själva veven en millimeter och bara arbetar med spöt. Du bara arbetar med spöt och handleden.
    Eller hur kör ni? Vore kul och veta hur folk för hem sina grejer

Skitfiske på er!
    Senast ändrad av Tompa-1891; 2011-10-30, 19:24. Anledning: Det blev fel!

Halloj!

Ja det är väl vad man lär sig på t.ex. Gäddfeber mfl, rör handen runt veven, etc etc..

Jag jerkar aldrig så nu för tiden (kanske för att jag brukade köra vänster vevat?) så blir automatiskt att jag jobbar mycket med veven istället, funkar riktigt bra, tycker det är omständigt att röra spöt för mycket.

Kör ofta big bandit så gör ganska stora jerk rörelser, Lyft, jerk, lyft-veva. jerk osv.

Använder även mycket mer arm än handled när jag jerkar, tycker inte det är mer ansträngande eller svårare, därför jag använder långt bakrehandtag för att kunna använda armen mera, får till gången bättre dock tror jag flera andra har succe med att göra cirkelrörelser /handled.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tompa-1891 Visa inlägg
      Tjena, sitter i bilen påväg hem från en jerkhelg med ett par små snipor, dock hade man förbaskat kul ändå även om det inte bjöds på någon stor
      Nu i bilen så satt jag och tänkt på hur arbetar ni hem era grejjer?
      Finns flera olika tekniker som jag sett folk köra.
      T.ex att folk håller vevhanden HELT stilla och för "spöt i en cirkel kring veven" liksom att du inte rör själva veven en millimeter och bara arbetar med spöt. Du bara arbetar med spöt och handleden.
      Eller hur kör ni? Vore kul och veta hur folk för hem sina grejer

Skitfiske på er!
      det är lite från beten till beten men utgångs punkten är handen om rullen och jobbar med spö och rulle runt veven.. sen ibland tar jag hem lite lina med veven också under tiden spö och rulle cirkulerar för att sätta extra fart på betet.
      ibland bara vevar jag jag in och varierar inspinnings hastighet.
      sen ibland tappar jag som satan med spörörelser på 5-15 cm i sidled. tex med pigen eller andra beten som tåler så etriga ryck.

Kommentera

Med mindre beten (Glidin Rap 12, Buster, Pig, Phantom mm) så använder jag handleden och rör spöt i en cirkel runt veven, det funkar bra för beten upp till typ 120g eller nått.
        Till större beten (Wabull, Dunwright Dancer 8.5") så håller jag spöt i armhålan och använder armbågen istället för handleden, då jobbar jag alltså med veven runt rullen och spöt och inte tvärt om, dem här betena kräver lite mer kraft och man blir snabbt trött i handleden av att jerka 200g beten.

Kommentera

Jag använder spöt till att styra gången och vevar i princip bara in löslina med vevhanden. Exakt vilken gång det att få till varierar mellan olika beten. Oavsett bete vill jag ha variation på gången och unviker monotona rörelsemönster. Jag tycker det verkar som om monotona rörelser "hypnotiserar" gäddorna till att bara följa, att bryta mönster är ofta det som triggar till hugg. Det handlar mycket om att lära sig varje bete och fiska det utefter dess förytsättningar.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Inte eg svar på din fråga... Men så här års tycker jag att det är bättre att inte jerka alls. Hellre ett tailbete med långa vevstopp eller en sjunkande zalt som nästan står still...

Kommentera

Ursprungligen postat av erla34 Visa inlägg
              Inte eg svar på din fråga... Men så här års tycker jag att det är bättre att inte jerka alls. Hellre ett tailbete med långa vevstopp eller en sjunkande zalt som nästan står still...
              Spinnstopp funkar utmärkt på jerkar också men bäst funkar det nog på spinnfluga.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

När ni jerkar - kör ni spöet bara upp o ner eller kör ni lite i sidan?
                Ska börja med Jerkbait så vill veta lite hur ni använder spöt för att få rörelse på draget

Kommentera

Använder oftast höger hand. Ibland vänster för lite variation. Oftast upp och ner. Inte så mycket från sidan. Inte bekvämt tycker jag. Ibland händer det att någon annan jerkar åt mig.
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Haha nöjd med den kommentaren?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar