Mälaren och Ekolods bild - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mälaren och Ekolods bild

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mälaren och Ekolods bild

Hej

När jag kommer ut på djupt vatten i mälaren runt rosersberg så får jag alltid en segment i min ekolods bild (se bild markerat med svart) Click image for larger version

Name:	Untitled.jpg
Views:	1
Size:	109,4 KB
ID:	1811070
    Funderar på vad det är eftersom så fort jag kommer in på grudare vatten så försvinner detta eko.

Är det något med mitt ekolod dvs någon form av störning !?

Hur ser era ekolods singaler ut?!

/T

Kan det vara nåt språngskikt tro?
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Min gissning är att det skulle kunna vara skicktvatten olika värme eller kanske alger. Har du prövar med att sänka din känslighet?Vad är det för ekolod du har?

Kommentera

Jag har ett lowrance igps 334c plotter/ekolod.
        Har testat med olika inställningar och känslighet men kan inte filtrera bort detta. Börjar när det blir djup utanför rosersbergs viken och ligger kvar hela vägen till munkholmen.
        Men direkt på grundare vatten försvinner det direkt. Så ville kolla med er andra som kör där med ekolod om ni får samma eko....

Kommentera

Språngskikt gissar jag också på. På de stora fjärdarna visas den på ca 12m och 20m djup på mitt förra Lowrance mark 5x.

Kommentera

För mig ser det ut som ett språngskikt. Men då är jag inget proffs på att läsa ekolod
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Hej Tordis...

Jag har min båt liggandes i Rosersbergsviken.
              Och jag är rätt säker på att det är språngskicket du ser.
              Jag brukar ha liknande på min garmin runt 8-10m.

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

Tack för alla svar. Jo är ett språngskikt som ni säger. Skönt funderade först om det var mitt ekolod....

Kommentera

Ursprungligen postat av Tordis Visa inlägg
                  Hej

När jag kommer ut på djupt vatten i mälaren runt rosersberg så får jag alltid en segment i min ekolods bild (se bild markerat med svart) [ATTACH=CONFIG]42647[/ATTACH]
                  Funderar på vad det är eftersom så fort jag kommer in på grudare vatten så försvinner detta eko.

Är det något med mitt ekolod dvs någon form av störning !?

Hur ser era ekolods singaler ut?!

/T
                  Hej Tord Nilsson;

Din ekolodsbild ser helt normal ut för Mälaren under sommaren när språngskiktet stabiliserats.

Med största sannolikhet är det temperatursprångskiktet (termoklinen) din displaybild från Rosersbergsområdet visar. Sommartid när vattnet skiktat sig brukar termoklinen i Mälaren ligga på 9 - 11 meter i Mälaren. På lovartsidorna, där vattnet är varmare, brukar termoklinen ligga något djupare och på läsidorna, där vattnet är kallare, ligger termoklinen normalt något grundare.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm

Kommentera

Lyfter lite...

Läste någonstans att de större gärna står nära språngskiktet. Det borde alltså inte vara fel att trolla två-tre meter ovanför detta?

Ni som har lite erfarenhet ifrån trolling i Mälaren... Vilka djup brukar vara givande? Eller det kanske beror på vart bytesfisken står?!

Jag är helt novis på området trolling =)

// Totte

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    445 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X