fluorcarbon för tjock? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fluorcarbon för tjock?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fluorcarbon för tjock?

Efter att ha fått tips att byta till fluorcarbon gick jag från 1-4 gösar per kväll till att bomma 2 pass och på tredje få en väldigt liten gös.
    Nu hade jag tagit till med 1.2mm fluorcarbon 60cm från westin, jag har bränt igenom draglådan och t.om beställt nya drag.

Kan gösen skygga för en för tjock fluorcarbon?, vajertafs verkade ge mer fisk eller är det slumpen? Var påväg att ta bort tafsarna för det är ju det enda jag ändrat med mitt fiske..

Det där är gädddimension du kör på - 1.0-1.2 har jag till gädda 0.40 eller knytbar tafs till gös ja jag kan tänka mig att dom skyggar för en vobbler med bogserlina framför

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
      Det där är gädddimension du kör på - 1.0-1.2 har jag till gädda 0.40 eller knytbar tafs till gös ja jag kan tänka mig att dom skyggar för en vobbler med bogserlina framför
      Haha, jag misstänkte det, ska ju vara "osynlig" så borde ju inte dimension spela roll men jag tog väl i lite för mycket.
      Se där lärde man sig något nytt, borde förtydligas för idioter mera

Jag är lite orolig för 0.40 och förlora dyra wobblers, knyter du fluorcarbon på huvudlina?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kunggös Visa inlägg

Haha, jag misstänkte det, ska ju vara "osynlig" så borde ju inte dimension spela roll men jag tog väl i lite för mycket.

Jag är lite orolig för 0.40 och förlora dyra wobblers, knyter du fluorcarbon på huvudlina?
        Jag kör faktiskt mer o mer med knytbar wire än fc till gös då det lika gärna är gäddor i farten men har inte lång fc (typ 40-50cm)så jag brukar köra lekande mellan den och flätlinan .
        en 0.4 fc klarar väl lite gäddslitage men wire är klart bättre både för vobbler/gädda och samvete
        Vid jiggfiske däremot kör jag alltid fc då det lika gärna kan vara borre som gös ofta och tafs stör gången knyter skarven då

Kommentera

0.4-0.6 för jag på mina fc tafsar beroende på vilket vatten jag fiskar i, brukar inte tappa beten pga den är för tunn men man får väl byta ibland om man fått en gädda på kroken. 1.2 kör jag till mina gäddspön.

Kommentera

Den blir naturligtvis mindre "osynlig" ju grövre den är. Storleken på betet spelar också in. En Westins jätte kanske fungerar med grov fc, en ordinär göswobbler not so much.

Kommentera

Tror inte gösen skräms så mkt av tafsen tror mer på att den hämmar gången på betet, beten med mkt sidorörelse då vill jag ha så tunn tafs som möjligt.

Kommentera

Jag kör 0.34 på fluo när jag jiggar gös. Kör grinner mot flätlina och rappala knut eller fasttach mot jigg/betet. Brukar använda 50-60 cm tafs. Borde väl inte vara nån större skillnad på trolling..... får man en gädda så kollar man tafsen. Minsta tecken på skav så byt !!

Så gör jag.

Kommentera

Jag bytte tillbaka till vanlig tafs, tog ett par gösar men igår kamma jag noll efter att ha betat igenom draglådan.

Jag ser att jag har nästan inget som simmar grundare än 2,5 meter cirka, vad rekommenderas till 0-2meter djup?

Vill tro att gösen står på 1-3 meter djup när det skiter sig.
                  Provat kortare lina med elmotorn, men skyggar nog då?

Kommentera

Jag bytte tillbaka till vanlig tafs, tog ett par gösar men igår kamma jag noll efter att ha betat igenom draglådan.

Jag ser att jag har nästan inget som simmar grundare än 2,5 meter cirka, vad rekommenderas till 0-2meter djup?

Vill tro att gösen står på 1-3 meter djup när det skiter sig.
                    Provat kortare lina med elmotorn, men skyggar nog då?
                    Har du testat nils master 15cm de går grundare runt 2m, Rapala Scatter Rap Husky 13cm går runt 2.5m Savage Gear Twitch & Roll 14cm runt 2m beroende på fart oxo givetvis.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    878 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    418 visningar