Stopp till paravaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stopp till paravaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stopp till paravaner

Vad använder ni för att inte paravanen ska slå fisken i huvudet när paravanen löser ut? Jag har snott några leksakspärlor från dottern som jag satt på före tafsen men undrar om inte det stör fisken eller gången på wobblern?
    // Chrisse

Brukar köra med normalstora gummikulor. Inte märkt att det stört gången. Brukar dock köra ganska små beteslås på paravanen så man kan köra lite mindre kulor. Kör samma modell som dig dvs gummistopp direkt efter tafsen. Polarn brukar köra en längre tafs av nylon med stort lekande so stoppp för paravanen, m,en det tror jag stör gången mer. Bättre köra längre tafs.

Kommentera

Jag brukar köra ca 1 m FC före ståltafsen med en gummipärla mellan huvudlinan och denna. Detta gör att paravanen inte är nere och bråkar med fisken. Lätt hänt om paravanen kommer hela vägen ner till betet att fisken kan kränga sig loss.
      www.pikewallis.se

Kommentera

jag kör med trevägslekande, ca. 1,5 meter före betet och det funkar skitbra och tar upp gräs och skräp så det sällan och aldrig hamnar på betet

Kommentera

Använd lagom kraftigt lekande en spölängd framför betet ungefär, se till att lagom plastpärla med hål träs på innan knut på linan till spöet, löser pulkan stannar den där, fungerar skitfint mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Om vi är två i båten, så sätter jag en liten utlösare på huvudlinan precis bakom pulkan.
            Då så glider inte paravanen ner, och med ett stort beteslås som är enkelt att öppna.
            Så plockar man enkellt bort paravanen, och kan fighta fisken utan paravan.

Kommentera

Ursprungligen postat av kingfisher Visa inlägg
              Om vi är två i båten, så sätter jag en liten utlösare på huvudlinan precis bakom pulkan.
              Då så glider inte paravanen ner, och med ett stort beteslås som är enkelt att öppna.
              Så plockar man enkellt bort paravanen, och kan fighta fisken utan paravan.
              Funkar bara om man kör med 1 paravan på varje sida? Eller hur gör du om du tex har 3 paravaner och det hugger på yttersta spöet?
              www.pikewallis.se

Kommentera

River allt innanför, kallas klart skepp! iaf OM du verkligen vill ha fisken utan avsevärt trassel/trubbel
                På allt utom möjligen stor gädda/lax, dra utlösaren i botten eller gummisnodda käften på klädnype utlösare så pulkan sitter kvar på linan i samma läge, ta bort den när den når båten, min åsikt och erfarenhet
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kör paravanen som pulka och drilla i lugn och ro :-) bara att häkta dit en ny klämma och släppa ut betet och drilla nästa fångst utan att röra paravanen. Funkar riktigt bra.......

Finns en begränsning och det är 2 spön är max för en paravan, i alla fall om man kör Great White som jag.

Det fina i kråksongen är att smidigheten med just paravan när man girar finns kvar :-)
                  Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Kommentera

Kör precis som kingfisher gör,små utlösare direkt efter paravanen.
                    Trollingcenter säljer 4pack för 255kr(BFT/hård)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    793 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...