Liten gul, paravan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten gul, paravan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liten gul, paravan?

Tjena! Jag har lite funderingar på hur man ska tackla upp en sån här paravan (bild kommer)
    Är det bäst att använda flätlina till betestafsen, eller går det att köra med tex, Surflon micro supreme som beteslina? hur lång beteslina bör man ha?
    Hur djupt går det att få ner betet med dessa? hur stora beten går det att ha? gissar på ca 10 cm max:-)

Är väldigt tacksam för all info jag kan få från er som har erfarenhet av dessa småparavaner:-) hade tänkt att köra pelagisk trolling vid språngskiktet efter storabborre!

MVH/Fredrik.
    Bifogade filer

30g går på 4-5m djup
    50g på 7-8m
    90g på 10-12m

Som tafs fungerar vanlig nylon, max en spölängd. Huvudlinan (den som går till rullen fäster du i fjäderingen (gärna med ett beteslås eller ett lekande). Sedan knyter du fast tafsen i lekandet på den smala änden av paravanen.

Betestorleken beror på hur djupt du vill komma och hur mycket motstånd de har i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
      Älskar dom där paraverna , andväner dom på dalälven när jag trollar gös . 90g + Bomber 15a 20m lina ute 1,5knop så går den på 8m , 25 lina 9m , 16m lina ute ca 7m , 10 m lina ute ca 4m .Har du en ambassadeur så är det bara att räkna slagen på linspridaren Ambassadeur 6000 ett slag ca 3m , ambassadeur 5000 ett slag ca 2,5m. OBS kör du väldigt sakta så går dom väldigt djupt. Kör du i 0,8 knop och 14 m lina så går den på ca 7m. Ska du trolla öring så rekomonderar jag en sk snubber mellan paravanen och betet , sk ryckdämpare. Lintjockleken jag andvänder mig av är 0,38. 30 g paravanen 25 lina + liten vobbler 1,5 knop så går den ca 5-6m. 10 m lina ca 3m. Mvh Jonas
      Ok, tack så mycket Jonas:-) råkade kolla ditt pm först.. så jag undrade i onödan:-)

går det inte att köra med surflon micro supreme 13lb som tafs? är lite rädd för att gäddorna stjäl mina fina vobblers annars:-)

Kommentera

Nån som vet om det funkar bra med Surflon micro supreme 13lb som betestafs till paravanen?

Kommentera

Jag har en 30gr och en 100gr och kan bara intyga med Jonas37 att dom e kanonbra.
          There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Flygfisken , det går säkerligen utmärkt, men jag vill inte rekomendera att använda starkare lina mellan betet och paravanen än vad linan mellan paravanen och rullen är. Detta på grund av att om fisken sliter sig så skall den inte ha en stor tyngd att släppa på en två tre meter efter sig som kan fastna överallt. Jag har sett hur fisken ser ut efteråt, antingen sliter den sönder käften eller så svälter den till döds. Jag vill rekomendera att tafslinan har 75 % av huvudlinans hållfasthet. Det är bättre att bli av med ett bete än att fisken lider.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken
              Nån som vet om det funkar bra med Surflon micro supreme 13lb som betestafs till paravanen?
              Bättre att tackla som vanligt, och sätta på en linutlösare, då fungerar det hela precis som när du sätter på en Yellowbird. Det blir mycket smidifgare samt du kan ha betet l'ängre från prarvanen och undvika spikgången

Ananrs kan du ju bara ha lina+tafs som tillsammans blir lika långt som spöet efter paravanen. Annars kommer du ha svårt att landa fisken. Eller kör samma tackling fast du färter ett gummibans i fram på parvanen, då kan du tackla som när du sätter fast bombsänken och bara säkra paravanen med en betehake. Svårt att förstå hur jag menar? Isf kan jag föreöska förklara lite tydligare.

M.V.H Markus
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren
                Flygfisken , det går säkerligen utmärkt, men jag vill inte rekomendera att använda starkare lina mellan betet och paravanen än vad linan mellan paravanen och rullen är. Detta på grund av att om fisken sliter sig så skall den inte ha en stor tyngd att släppa på en två tre meter efter sig som kan fastna överallt. Jag har sett hur fisken ser ut efteråt, antingen sliter den sönder käften eller så svälter den till döds. Jag vill rekomendera att tafslinan har 75 % av huvudlinans hållfasthet. Det är bättre att bli av med ett bete än att fisken lider.
                Tumlaren

Ok! det är ingen fara eftersom surflonet går av vid ca, 6-7 kilo nånting, och huvudlinan håller för minst 12 kilo:-) förstår dock vad du menar, å det är inte så roligt om det skulle inträffa.

Kommentera

Hur stora beten?

Tjena! hur långa/stora beten går det att köra med denna paravan?
                  Dom på berras sa att ca, 12 cm var max längden, hur ligger det till ärade trollingsnillen?

MVH/Fredde.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Bättre att tackla som vanligt, och sätta på en linutlösare, då fungerar det hela precis som när du sätter på en Yellowbird. Det blir mycket smidifgare samt du kan ha betet l'ängre från prarvanen och undvika spikgången

Ananrs kan du ju bara ha lina+tafs som tillsammans blir lika långt som spöet efter paravanen. Annars kommer du ha svårt att landa fisken. Eller kör samma tackling fast du färter ett gummibans i fram på parvanen, då kan du tackla som när du sätter fast bombsänken och bara säkra paravanen med en betehake. Svårt att förstå hur jag menar? Isf kan jag föreöska förklara lite tydligare.

M.V.H Markus

exakt hur menar du nu då??. skall du ha paravanen glidande på linan??.. precis som yellowbirden??.. och en linutlösare där du istället skulle fästa huvudlinan??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    793 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...