Hej! Sett en del youtube klipp om laxtrolling, blir sugen o testa! Var och när drar laxsäsongen igång? Vänern och vättern har jag sett är bra för lax, hur är det runt stockholm säg radie på 10 mil?En del utanför grisslehamn ska va kännt för trolling vad jag förstår? Har en buster L jag tänkt köra med.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Laxtrolling runt stockholm
Collapse
X
-
I princip kan du fånga lax varsomhelst utanför stockholmskusten. Men två populära utgångshamnar är Nynäshamn i söder och Grisslehamn i norr. Grovt sett är stockholmsperioden för vandringslax mitten på Maj-slutet på Juni. Ibland fångas laxar tidigare än så kring platserna utanför Nynäs och det är även som standard att några båtar fiskar bra en bit in i Juli utanför Understen, vilket är platsen dit folk åker till från Grisslehamn. Många utgår även från andra ställen norr om Grisslehamn för att inte behöva åka utomskärs hela sträckan till fiskeplatserna.
-
Kommentera
-
upp till 7m/s borde funka med en L, vet en som kör med en L men han har svetsat på typ en "anknäbb" i fören som gör att båten inte doppar lika lätt. Den optimala vinden enligt mig är 3-5 m/s då rycker det lite i grejerna men man kan ändå köra kontrollerat. Ju mer vind desto mer krävs utav föraren så att den håller rätt fart, man får även då tänka på betesval dvs beten som tål mycket fartvariation typ ismo mag och NK mag. Jag brukar inte köra Landsort när det blåser över 8m/s, eftersom när det blåser vill jag köra tvärs sjön, inte med eller mot. Och eftersom Landsort är så "litet" tar det inte många slag innan man måste stånga sig mot vinden/vågorn igen för att kunna köra ett par slag till. När det blåser över t.ex. 8m/s brukar jag köra Grän istället där kan man få långa "heta" slag. Jag brukar dra min gräns vid 10m/s (Nordsjö640wa) men var ute i våras vid grän i 13m/s, fick dock ingen lax men väl en öring. En bra AP är guld värd när det blåser. Som svar på din fråga, Ja Landsort är ett känt blåshål men det finns många fina dagar med sol och 3m/s också.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
707 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()