Göstrolling - vad gör vi för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling - vad gör vi för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling - vad gör vi för fel?

Hejsan!
    Jag och 2 kompisar brukar hyra en båt i en hyfsat stor sjö.
    Vi har försökt trolla efter gös där det är som djupast (14m).
    Men det nappar ingenting verkligen, även fast vi har varit ute säkert över 40 timmar sammanlagt..

Så jag undrar:

Kör vi för långsamt? Det är en 4hk motor på och vi brukar ligga på lägsta hastigheten, ibland lite snabbare..

Fel tid? Vi brukar vara ute på sen eftermiddag till 10 på kvällen..
    Även på morgonen har vi testat med.

Fel djup/drag? Jag har kört med drag som går 7-8m när vi har varit vid 14m, men ekolodet visar att det är runt 9-6m som fisken ligger vid.
    Jag använder "Magnum wally stinger" och "Bomber 25a" när det är som djupast.
    Även vid 8m djup och ekolodet visar fisk stim nästan hela tiden, ändå så nappar det inte..

Kan ju tillägga att vi är bara glada amatörer som inte är ute efter 15kg fiskarna, men nått napp vill man ju ha

All hjälp uppskattas!!

Ursprungligen postat av Coffman Visa inlägg
    Hejsan!
    Jag och 2 kompisar brukar hyra en båt i en hyfsat stor sjö.
    Vi har försökt trolla efter gös där det är som djupast (14m).
    Men det nappar ingenting verkligen, även fast vi har varit ute säkert över 40 timmar sammanlagt..

Så jag undrar:

Kör vi för långsamt? Det är en 4hk motor på och vi brukar ligga på lägsta hastigheten, ibland lite snabbare..

Fel tid? Vi brukar vara ute på sen eftermiddag till 10 på kvällen..
    Även på morgonen har vi testat med.

Fel djup/drag? Jag har kört med drag som går 7-8m när vi har varit vid 14m, men ekolodet visar att det är runt 9-6m som fisken ligger vid.
    Jag använder "Magnum wally stinger" och "Bomber 25a" när det är som djupast.
    Även vid 8m djup och ekolodet visar fisk stim nästan hela tiden, ändå så nappar det inte..

Kan ju tillägga att vi är bara glada amatörer som inte är ute efter 15kg fiskarna, men nått napp vill man ju ha

All hjälp uppskattas!!
    Hej Kristoffer Larsson;

Jag mailade just nu till dig några sidor ur min artikelserie: "Gösfiske är som att lägga pussel!" från Fiskejorunalen 2003. Kanske kan du hitta en del där som snabbt hjälper dig att förbättra dina Gösfångstresultat...

Med vänlig fiskehälsning,

Old Firehand

Kommentera

Försök att låna med er en Gps så ni vet vilken fart ni har.
      0,8-1,2kn brukar vara lämpligt.
      Långsammare då går oftast inte betena något bra.
      Fortare då får man mycket Gädda

Välja vobbler är inte helt enkelt.. De få gånger jag har trollat gös med mina kamrater så har Nils Master 15cm samt 18cm Killer Optic fungerat bäst. (detta året)
      Vi blyar ner dem till botten med sänken på mellan 60-90gr ungefär.

Vill du ha något som går på 4-6m som funkar bra då ska du titta på tex Smithwick, Bomber B25, Cotton Cordell Red Fin osv, alla funkar kanon!

Men som sagt, kolla vilken fart ni har samt "bomba" ner era vobbler till botten

/ HenkeW

Kommentera

Körde en första göstrolling i veckan och på en dag så fick vi runt 6-7 gösar och ett par borrar, bomber i någon grön variant, en vit Salmo gösarna tog väldigt samlat och i hastigheter runt 1,3knop.

Ok att det var smågösar men rövars vilka tråkiga fiskar, spöböj och sen lägga sig på sidan och hänga med in lätt besviken måste jag säga, men men skall ju vara en god matfisk så får väl testa ett par vändor till.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          De få gånger jag har trollat gös med mina kamrater så har Nils Master 15cm samt 18cm Killer Optic fungerat bäst.
          Tycker det är ganska roande när någon säger så här

Det du menar är väl att det är de ni har använt, och att de har fungerat bra. Knappast att det är de som har fungerat bäst, det krävs ju en satans massa wobblers och trollingtimmar för att ta reda på vilka wobbler som fungerat bäst

Till coffman:

Prova mindre wobblers, gärna med ettrig gång och rasselkulor. Ha inte för mycket lina ute.

Prova att ro dragen istället. Lagom så du ser på spötoppen att wobblern wobblar, men inte snabbare.

Runt solnedgång ska ju vara bra tid.
          Senast ändrad av Cobrak; 2014-08-08, 14:34.

Kommentera

Förutom att ovanstående kommentar är bittert rolig så tillägger jag att Nils Master Invincible och Killer Optic (fast 9cm) fungerat bra för mig också, båda gula...fast alls inte i en lika djup sjö och med ett estimerat siktdjup på ca 50-60cm

Rekommendationen är att fortsätta testa...olika hastigheter, olika djup, olika wobblers och vad är det som säger att gösen bara skulle finns över sjöns max-djup? Kajka runt i resten utav sjön också vettja!

Skitfiske på er!
            Hellre en dag med riktigt skitfiske än en bra dag på jobbet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
              Tycker det är ganska roande när någon säger så här

Det du menar är väl att det är de ni har använt, och att de har fungerat bra. Knappast att det är de som har fungerat bäst, det krävs ju en satans massa wobblers och trollingtimmar för att ta reda på vilka wobbler som fungerat bäst.
              Som gammal journalist med semantiska intressen måste jag säga att jag finner din kommentar utomordentligt förbryllande... Verkar som om du inte förstått texten riktigt. HenkeW har inte påstått att de woblers han nämner är bäst, bara att de fungerat bäst DE GÅNGER HAN TESTAT ATT TROLLA. För att han ska kunna påstå detta utan att vara ute och cykla krävs i princip bara att han har ytterligare en wobler som referens! Tänk nästa gång INNAN du skriver så slipper du sådana här pinsamma avslöjanden av din ignorans...

Kommentera

Ursprungligen postat av NiklasF Visa inlägg
                Körde en första göstrolling i veckan och på en dag så fick vi runt 6-7 gösar och ett par borrar, bomber i någon grön variant, en vit Salmo gösarna tog väldigt samlat och i hastigheter runt 1,3knop.

Ok att det var smågösar men rövars vilka tråkiga fiskar, spöböj och sen lägga sig på sidan och hänga med in lätt besviken måste jag säga, men men skall ju vara en god matfisk så får väl testa ett par vändor till.

Hej Niklas Forsblad;

Helt rätt!! Just vid trollingfarten 1,3 knop enligt GPS, SOG (Speed Over Ground) har vi fått de flesta Gösarna över 5 kilos vikt att hugga våra wobbler sedan år 1992 (året som Rockwell i USA offentligt introducerade GPS-teknologin) och samma år som vi monterade vår första GPS-navigator en LMS-300GPS i båten....

Vid lägre trollingfarter får vi inte alltid wobblerna att vicka tillräckligt huggstimulerande! Vid trollingfarter över 1,5 knop minskar storleken på de huggande Gösarna drastiskt och vi får massor av mindre Gösar. Vid trollingfarter över 1,7 knop domineras fångsterna av både små och stora Gäddor...

Walleye Trolling Time!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Som gammal journalist med semantiska intressen måste jag säga att jag finner din kommentar utomordentligt förbryllande... Verkar som om du inte förstått texten riktigt. HenkeW har inte påstått att de woblers han nämner är bäst, bara att de fungerat bäst DE GÅNGER HAN TESTAT ATT TROLLA. För att han ska kunna påstå detta utan att vara ute och cykla krävs i princip bara att han har ytterligare en wobler som referens! Tänk nästa gång INNAN du skriver så slipper du sådana här pinsamma avslöjanden av din ignorans...
                  Du har rätt, det var såklart så han menade. Bättre att tänka efter före! Pinsamt..

Ber om ursäkt HENKEW!
                  Senast ändrad av Cobrak; 2014-08-08, 16:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Hej Stefan Olzon;

Efter "två år i varje klass" och som relativt obegåvad misstänker jag att du via dina "semantiska intressen" försöker höja allmänbildningsnivån hos oss övriga läsare...

Semantik (språkv.) kan härstamma ur semasiologin, dvs betydelseläran om ord. Kan det vara just här du hittat ett alldeles eget sätt att skriva ordet "wobbler" ??

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    443 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X