Vädret i Vättern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vädret i Vättern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
    Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av vädret i Vättern.
    Saken är att jag har en liten båt, en 425a med en 6hästars motor.
    Har varit sugen på Vättern ett tag men det har inte blivit av.
    Nu hade jag ju inte tänkt att köra ut mitt i sjön, utan om jag skulle åkt dit och fiskat
    skulle jag isf hållit mig nära land och bara fiskat vid gynnsamma prognoser ( dvs snälla vindar)
    Samtidigt är jag väl medveten om att "the word" har alltid varit att det kan blåsa upp snabbt på Vättern.
    Med dagens teknologi och väderprognoser tänker jag i mitt stilla sinne att det måste ju vara möjligt att
    fiska även med min tvålkopp i Vättern?
    Eller kan man generellt utgå ifrån att väderprognoserna slår fel just när det gäller Vättern?
    ...och det trots allt blåser upp snabbt och oväntat...
    Hej Fiske-Gubbe;

Vi, Kjell Lagergren och jag, trollade efter Lax, Röding och Öring på Vättern på 1960- och 1970-talet tillsammans med vår läromästare Sven-Olov och hans bror Inge Edholm (Edholms Mekaniska Verkstad) i Vadstena. De flesta trollingfisketurerna var ofta under ljusa sommarnätter vid midsommartid.

Sven-Olov hade en bred cirka 12 meter lång ruffad, klinkbyggd och otroligt sjösäker träbåt med inombordare och hög trollingmast samt dubbla cirka 1,5 meter långa, egentillverkade, dubbla planerboards av galvad plåt. På varje sida av båten hade Sven-Olov stora djupriggar med monellinor och fiskformade, tunga, utåtstyrande djupriggslod av bly med stora, rostfria styrfenor....

Vi fångade från Sven-Olovs båt många Rödingar mellan 1,5 och 5,5 kilos vikt, Öringar från 1,5 kilo upp till drygt 7 kilo samt åtskilliga Laxar....
    Den största Laxen jag var med och fångade via djuprigg vägde 13,5 kilo. Laxen högg på 15 meters djup på ett skohornsliknande silverfärgat skeddrag. Laxen var helt silverblank samt orangeröd som en morot i köttet. Laxen fightades hårt och envist nästan en halvtimme innan den trött kunde ledas in i den stora håven...

Go for the Big Salmons!

http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av vädret i Vättern.
      Saken är att jag har en liten båt, en 425a med en 6hästars motor.
      Har varit sugen på Vättern ett tag men det har inte blivit av.
      Nu hade jag ju inte tänkt att köra ut mitt i sjön, utan om jag skulle åkt dit och fiskat
      skulle jag isf hållit mig nära land och bara fiskat vid gynnsamma prognoser ( dvs snälla vindar)
      Samtidigt är jag väl medveten om att "the word" har alltid varit att det kan blåsa upp snabbt på Vättern.
      Med dagens teknologi och väderprognoser tänker jag i mitt stilla sinne att det måste ju vara möjligt att
      fiska även med min tvålkopp i Vättern?
      Eller kan man generellt utgå ifrån att väderprognoserna slår fel just när det gäller Vättern?
      ...och det trots allt blåser upp snabbt och oväntat...
      Hej Fiske-Gubbe;

Vädret i Vättern!

Vättern är Sveriges näst största insjö med en längd på 135 km och en största bredd på 31 km. Vätterns yta är 1.892 km2. Medeldjupet är 40 m och maxdjupet är 128 m.

Eftersom Vättern är lång och smal från norr till söder och omgiven av höga berg kan det på kort tid blåsa upp till mycket hög och otroligt krabb sjö med en våghöjd på 5 meter eller mer.

Små, öppna båtar under 6 meters längd som inte är byggda för grov sjö kan få stora problem att klara sig på öppna Vättern när det börjar blåsa upp.

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
      5 svar
      879 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg RK99
      av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
      9 svar
      419 visningar