Ro drag, insjöar i Jämtland - tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ro drag, insjöar i Jämtland - tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DunderW Visa inlägg
    Tack Firehand, för ännu ett intressant svar! Jag kommer satsa på många olika Bomber - drag, i de färger du nämner! Jag tycker dock att det är svårt att bestämma djup. Det är en stenig botten där vi fiskar, och går man för djupt blir man ett drag fattigare. Hur bestämmer man bäst hur djupt man fiskar, när man trollar..?

Tack för knut-tipsen, de kommer jag absolut att använda!

Och, för att ytterligare förbättra oddsen - hjälper "luktsprej" eller vad man kallar det?

Vänliga hälsningar, Fredrik
    Angående bottenhugg vid båtfiske, såhär gör jag.
    Tänk dig att du trollar en sträcka från A via B mot C. När du passerat B får du bottennapp. Då vevar du upp på övriga spön och backar förbi B i riktning mot A innan du drar loss. (Du drar alltså loss "bakåt"). Funkar ruskigt bra.
    Fräscha linor hjälper!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack Firehand, för ännu ett intressant svar! Jag kommer satsa på många olika Bomber - drag, i de färger du nämner! Jag tycker dock att det är svårt att bestämma djup. Det är en stenig botten där vi fiskar, och går man för djupt blir man ett drag fattigare. Hur bestämmer man bäst hur djupt man fiskar, när man trollar..?

Och, för att ytterligare förbättra oddsen - hjälper "luktsprej" eller vad man kallar det?

Hej Fredrik;

Jag förutsätter att du använder ekolod i din båt. Ekolodet visar förutom djup, vegetation och topografi även var både rovfisk (Lax, Röding och Öring) och bytesfisk just nu befinner sig i sjön...

Du bör alltid ha några av dina wobbler eller skeddrag simmande nära ytan! De övriga betena du har bakom djupriggar, sideliners eller mellan båt och planerboards kan du sprida ut såväl horisontellt som vertikalt. Ser du större stim av betesfisk på exempelvis 7-9 meters djup bör du absolut ha några av dina beten på 6 - 7 meters djup, eftersom du därmed håller dina lockande beten inom rovfiskens synperiferi och huggzon...

Som smak och doftmedel har Berkleys Power Bait och Bass Busters Chumm´n Rub ibland fungerat vid jigfiske eller koncentrerad lågfartstrolling...

Mest lär man sig genom att söka, experimentera och anteckna vilka beten, djup, farter, platser och tider på dygnet som lockar fisken till hugg...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
      Old Firehand

Kommentera

"luktspray" i riktigt isvatten då de är rejält köldstela möjligt men om de är i farten och triggade, enligt min erfarenhet bortkastade pengar, då är de i första hand siktjägare, bara min erfarenhet andra kan ha annan.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för svaret, TAMTAM. Vi var 7 personer som fiskade i regn och rusk, cirka 15 timmar per dag - i fem dagar; haha så det var inte tålamodet som brast, utan snarare tekniken för att fånga stor öring. Jag håller med om att vi måste bli bättre på att hitta rätt ställen och att fiska på rätt djup.

Hälsningar Fredrik
          Haha ja lycka till! troligen finns de där men om du fiskar rakt bakom ett team som dragit femkilosar i Jämtland så skulle jag tro du står inför problem dessvärre.... saken är den att att det måste finnas fisk av storlek för att täcka upp... om föregående gäng på samma vatten hade bättre roddare än ni så blir det konsekvenser.. bara min åsikt från mej själv inget påstående.....

Kommentera

Glöm absolut inte några 18 cm Nilsmasters, var det enda som funkade för mig i somras, ( och då provades diverse bomber, tomic och yo-zuri-varianter både i ytan och lätt och tungt blyade, ta nu inte detta som att de skulle vara dåliga beten, men ibland vill fisken ha något annat och öringen är en mycket glupskare rovfisk än vad folk i allmänhet tror..) visserligen i ett annat vatten men inte så långt ifrån dit du ska.. och snåla inte med farten, full sula med en Honda 2,3 fyrtakt var det som gällde.. veckorna före midsommar. och glöm inte, se till att krokar, ringar och eventuella beteshakar håller absolut toppkvalitet..

Kommentera

Hej
              Svart rygg m guldchrome bästa färgen för mig vid insjöfiske efter öring Jämt/Härjed. Även siklöjliknande färger gått bra. Aldrig fått på skrikfärger men bara fiskat juni/juli så de färgerna kanske går bra i kallare vatten. Djupare fiske dagtid om det inte är skitväder och 0-3 meter kvällstid. Fått bäst kl 21-02. SG 4-play swim&jerk minsta o näst minsta grymt bra vid ytlig jakt, men man krokar dåligt m dem tyvärr.

Kommentera

Nu dyker de lokala upp minsann..... 18 cm Nils Master! ja varför inte! beror alldeles på förutsättningarna!
                Vad gäller sk "skrikfärger" underskatta INTE dessa i dåligt ljus/skymning/natt, då speciellt inte chartreuse, dvs signal till skrikgul rygg med chrome sidor osv
                Detta gäller även storlek, ju mörkare desto större wobbler......

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  "luktspray" i riktigt isvatten då de är rejält köldstela möjligt men om de är i farten och triggade, enligt min erfarenhet bortkastade pengar, då är de i första hand siktjägare, bara min erfarenhet andra kan ha annan.
                  Hej TamTam;

Jag skrev: "Som smak- och doftmedel har Berkleys Power Bait och Bass Busters Chumm´n Rub ibland fungerat vid jigfiske eller koncentrerad lågfartstrolling"...

Under flera av de åren jag trollingtävlade efter Havsöring, Lax och vanlig Öring i Vänern, Vättern och Östersjön tillsammans med Johan Abelsson, Johans kusin Jonas Hammarstedt och Reinhold Teramo testade vi olika luktmedel i form av deg, påstrykningstift och spray...

Berkleys PowerBait som deg på krokarna fungerar utmärkt som aptitretare vid fiske efter Regnbåge..

Bass Buster Lures Chumm´n Rub fanns (och finns kanske än idag) i tre olika lukter (smaker): "GLOWING" (självlysande) Chumm´n Rub, "NATURAL" Chumm´n Rub och "GLITTERING" (glittrande) Chumm´n Rub.

"GLOWING" (självlysande) Chumm´n Rub strök vi på Göswobblerna med före kvällstrollingen med tydligt ökade fångster som följd..

"GLITTERING" (glittrande) Chumm´n Rub strök vi på Lax- och Öringwobblerna med klart förbättrade fångster vid soligt väder som resultat...

På baksidan av förpackningarna hos Bass Buster Lures Chumm´n Rub fanns att läsa:
                  * ATTRACTS - with its scent.
                  * STIMULATES - fish to bite.
                  * TASTES ALIVE - so they hang on while you set the hook.

So potent, fish bite on bare hook.
                  You´ve seen it happen on TV. Fish actually bite on a bare hook coated with Chumm´n Rub! Rub is on your favorite lure and enjoy the action as you catch more fish!

Bara reklam kanske du säger, men våra fångstresultat pekade klart och tydligt mot förbättrade fångstresultat...

Go for the Big Salmons!

http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                    Hej
                    Svart rygg m guldchrome bästa färgen för mig vid insjöfiske efter öring Jämt/Härjed. Även siklöjliknande färger gått bra. Aldrig fått på skrikfärger men bara fiskat juni/juli så de färgerna kanske går bra i kallare vatten. Djupare fiske dagtid om det inte är skitväder och 0-3 meter kvällstid. Fått bäst kl 21-02. SG 4-play swim&jerk minsta o näst minsta grymt bra vid ytlig jakt, men man krokar dåligt m dem tyvärr.
                    Hej Richard;
                    XMK heter din "Svart rygg m guldchrome"-färg på Bomber-språk. Se här .. http://www.trumman.com/bomber/col/15ambo-mkfow.htm ...

När jag var i din ålder för 40 år sedan fångade jag många Havsöringar höst- vår utanför Stadshuset och ända ner till Nockebybron på Bomber wobbler...

Go for the Big Trouts!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

Old Firehand

Kommentera

Tack för alla givande svar, igen!!! Har en uppsjö av möjliga drag att testa nu (känns dock som att några av de föreslagna inte finns i varje fiskabutik - och Firehand jag kommer att testa Berkleys! Ja vi har ekolod - vi ska dock köpa bättre till årets resa.

Orkar ni svara på en fråga till?

När man ror drag, hur lång lina ska man ha ute? Tjänar man på att ha mycket lina ute, för att öka avståndet mellan båt och drag?

Med vänliga hälsningar, Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      432 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X