Fattigmanstrolling i Vänern (ovanför Torsö) efter lax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fattigmanstrolling i Vänern (ovanför Torsö) efter lax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fattigmanstrolling i Vänern (ovanför Torsö) efter lax

Halloj,
    Är nyfiken på att köra Trolling efter lax i Vänern. Jag har liten båt (Linder fishing 440) och har inte kört trolling tidigare efter lax.

Jag gjorde ett kortare försök för 2 helger sedan men kom tillbaka tomhänt. Självklart är ju det ett inte helt ovanligt resultat men jag undrar om jag helt enkelt gjorde något tokfel..

Vi tog mig ut till strax norr om Torsö. Nära http://fisketokig.se/pages/fishingpo...x?positionid=2 . Vi satte i 2 spön med vobblers från Bomber.
    Åkte omkring och försökte hitta branter med ekolodet och såg en hel del fisk på 15-25 meters djup, men inget närmare ytan där våra vobblers latade sig fram.

Gjorde jag något helfel? Finns det något jag kan göra för att öka på mina lax-chanser utan att ruinera mig eller bli alltför avancerad?

Nu har jag noll och ingen erfarenhet av just laxtrolling, men det kan ju vara ide att skaffa ett par enklare djupparavaner så ni får ner några beten på djupet. T.ex. dessa http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...psy-diver.html

Kommentera

Päronsänke och gummisnodd på linan en bit fån betet får ner wobblern en aning djupare.

Ni borde väl ha trollat djupare om fisken var en bra bit under betena.

Jag låter någon mer erfaren ge ett bättre svar.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Både djupparavaner och päronsänken låter ju som bra idéer.
        Jag antar att vikten på päronsänket avgör hur djupt man sänker sitt bete - Eller?

Vad gäller angående djupparavaner? Finns det olika för olika djup eller hur reglerar man vilket djup man hamnar på?

Kommentera

Helt rätt angående päronsänkena. Det och en massa andra parametrar såsom hur långt linsläpp, vilket bete, diameter på linan osv.
          Djupparavaner finns i både olika tyngder och utföranden som reglerar vilket djup de simmar på.
          Men många gånger nappar det rätt så bra på ytligt gående beten också. Man ser alltid mycket fisk väldigt djupt på Vänern men de fiskar man sällan på.
          Försök att leta upp betesfisken. Fiska runt dessa med beten som går strax under och strax över betesfisken.
          Och glöm för allt i världen inte att fiska ytligt också!
          Det är många laxar som bitit över oblyade Bomber 15 och Strike Pros på Vänern......
          //Micke

Kommentera

Grymt tack för informationen / tipsen! Är jäkligt taggad på att testa igen!

Kommentera

Lyssna inte så mycket på Micke, han får mest gädda

Måsdyk är också nått att kika efter, många laxar och öringar som hugger i ytan när då åker igenom ett sånt område
              Köp några tomic plugg. 3 och 4 tum så är du i hamn.
              Dom fiskar bäst i 2-3 knop..
              3 knop behöver du inte hålla just nu, brukar vara hetar på hösten.

Kommentera

Enkel fattigmanstrolling med 4 spön. Kolla 2 sidoparavaner för spridning i sidled. Två djupparavaner (eller päronblyn) för spridning i djupled. Vips är ditt fiske väldigt mycket breddat mot ett par spön på båten. Man kommer jävligt långt på 4 spön om man varierar dom på rätt sätt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                5 svar
                750 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RK99
                av RK99

Arbetar...