Jag tycker betena går bättre med 0,60 tafs.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dipsy
Collapse
X
-
-
Jag brukar fiske med dodger efter dipsy (största, med slide-diverring monterad) och det funkar fintUrsprungligen postat av Jonas .LVet inte om flascher funkar, dodger fungerar inte eftersom den strävar uppåt mot vattenytan
- bara att kompensera med lite längre lina för det ökade vattenmotståndet och dodgerns tendens att sträva uppåt.
Hur mycket extra lina du behöver kollar du genom att trolla in mot en sluttning (mjukbotten!) tills du slår i. Backa tillbaka tills lina står lodrätt ner - kolla djupet på lodet.
Kommentera
-
När du kör med Dipsy så gäller i stort sett samma regler som vid vanligt djupriggsfiske vad gäller riggning,tänk dock på att belastningen blir lite annorlunda på spöet, så ett spö på ca 10 fot med helaction funkar bra.
Annars så vad gäller linlängd bakom flasher så 1 ½ gånger flasherns längd, och mellan flasher och dipsy, så långt som spöet tillåter. Ditt tackel med dipsy, snubber, flasher & bete får ej va längre än spöet, då får du problem med att landa fisk.
Och ang lintjocklek så runt 0.38 - 0.40 mono av god kvalitet typ berkley big game. Mellan dipsy och bete kan du köra samma grovlek om du kör med snubber, annars gå upp en grovlek.
Tänk på att ju tunnare lina du kör ju mer liv får betet i vattnet, och undvik stora beteslås, hakar etc när du kör med skedar de tar död på den mesta av gången, ett lekande direkt på linan i fjäderringen ger bäst gång.
Och om du kör dem i sundet så ställ dem så de går låååångt ut på sidan, så kan du köra med två på var sida. Och ang bete så testa Piraten, Apex, Top Cat, Fishlander, Dreamweaver gärna i lite gula, gröna & blå färger...
Kommentera
-
Jag använder aldrig snubber, men jag kör med 0,46 nylonlina på ett Bios Dipsy Diver spö. Mitt utsläpp brukar ligga på ca 140 fot och jag använder alltid bara Apex drag med enkelkrok och 0,60 tafs som är ca 1,5- 2 meter lång.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
Kommentera