Drivankare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drivankare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drivankare

Jag har en Crescent 410 styrpulpet med Tohatsu 25hk. Jag kommer inte ner lägre än 4 knop med denna tyvärr och vill ha ner den till 1.2 - 2.0 för trolling till hösten. Jag tänkte använda mig av drivankare för första gången och undrade mest ifall ni har någon koll på om man behöver 1 eller 2? Vill gärna köpa in den billigaste varianten som finns på marknaden. Hur många knops skillnad gör dessa drivankare?

Tomgång i fyra knop låter som en utmaning... byta propeller kan vara en (dyr) bit på vägen... Två lär behövas och ger båten ett jämnt motstånd. En billig variant som möjligen kan räcka till är två breda, svarta murarhinkar från Biltema, funkade för mig iaf... Kostar några 10-or...

Borra helst eller skär/såga ut ett hål ca 60-80 mm (vad som bromsar mest vet jag inte...) i mitten av hinken, fäst en lina och ut med dem. Jag fäste linan i främre båtknapar och lät hinkarna dra ungefär jäms med båtens akter, andra vill ha dem längre fram...
    Senast ändrad av anteman; 2016-07-22, 00:41.

Kommentera

Du kan vara helt lugn. Köp ett riktigt drivankare i storlek M. Exakt mått varierar från olika tillverkare men generellt är de minsta till båtar i 5 meters klassen. Det kommer bromsa upp båten till den hastigheten du pratar om.

Motståndet ökar med hastigheten så det bromsar mycket! Men det räcker med ett som du fäster längst bak på en tvärgående lina bakom motorn så den inte kan trassla med motorn och den blir glidande. Riktiga drivankare är mycket bättre än spannar och ikeasäckar även om det också fungerar. Försök köp ett självöppnande som flyter och kom ihåg att fästa intagningslinan längst bak så du får tagit upp ankaret bakvänt.

Sedan får man prova sig fram.

Lycka till!
      Senast ändrad av Guest; 2016-07-22, 09:27.

Kommentera

Drivankare

Jag köpte ett drivankare avsett för 5m båtar till min ryds 480 RSI , det gjorde i princip ingenting..
        Kommer inte ihåg hur många knop båten gör på tomgång, eller hur skillnaden blev.
        Men tillräckligt kasst för att inte använda drivankaret.
        Så helt lätt är det inte.

Den finns ju trollingbromsar som fälls ner bakom propellern med. Dom kanske funkar med?
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Okej Bowen! Det har fungerat jättebra för mig och bromsat upp mina båtar väldigt mycket. Då kanske det är säkrast att börja testa med en ikea-kasse bara för att se vad som händer först innan man investerar i ett riktigt drivankare.

Jag har nog generellt haft drivankare avsedda för båtar 1-1,5 meter större än båten jag haft.

Fungerar det tycker jag ett riktigt är värt pengarna i alla fall.
          Senast ändrad av Guest; 2016-07-22, 09:26.

Kommentera

Det var dessa jag hade. Riktigt fina var dom!
            Inte helt säker på vilken storlek, men även den minsta borde stoppat lite om det nu var den jag hade.
            Min båt är iofs ganska tung, och det var med en 40hk på aktern.
            Men som sagt en mindre båt med 25hk så är det nog skillnad. Mindre momentum i en sån typ.
            Men som sagt testa med Ikeakassar först!
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Fiskar med en ganska tung båt på 5.35 och har mellanstorleken på dom ankarna bowen länka och med två i vattnet gör det 1 knop i skillnad ungefär. Kanske hjälper någon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                Du kan vara helt lugn. Köp ett riktigt drivankare i storlek M. Exakt mått varierar från olika tillverkare men generellt är de minsta till båtar i 5 meters klassen. Det kommer bromsa upp båten till den hastigheten du pratar om.

Motståndet ökar med hastigheten så det bromsar mycket! Men det räcker med ett som du fäster längst bak på en tvärgående lina bakom motorn så den inte kan trassla med motorn och den blir glidande. Riktiga drivankare är mycket bättre än spannar och ikeasäckar även om det också fungerar. Försök köp ett självöppnande som flyter och kom ihåg att fästa intagningslinan längst bak så du får tagit upp ankaret bakvänt.

Sedan får man prova sig fram.

Lycka till!
                Hej Dennis;

Du har som vanligt helt rätt!

För många år sedan köpte jag två Lindy Drift Control 30" (75 cm), www.driftcontrol.com drivankare för att även i medvind få ner båten i 1,3 knops Göstrollingfart...

Problemet som genast uppstod var att min Buster Magnum började simma som en huggorm i vattnet och varenda Gös i närheten kastade sig över mina Smithwick och Bomber wobbler...

Contróle du bateau!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                Old Firehand

Kommentera

Intressant, nu vet vi vad Bowen hade vilket inte bromsade hans båt så bra, nu vore det intressant att få läsa vad för märke Mink! hade som funkade så bra på hans båt! Vilket båt/vikt på den?

Momentum har säkert stor betydelse och TS båt är ganska liten så kanske det kan funka för honom med en bra strut... Fast att kapa 3 knop med bara en strut låter tufft - TS får pröva sig fram som sagts tidigare

Kommentera

De som bowen länkade till har jag med på min. Bra skit det där. 2,5Kn på tomgång ned till lite drygt 1Kn med båda i.

2,5Kn ned till 1,6-7 med endast ett nere. Blir lite vingligt men är lite enklare. Bella 512 med 75hk fyrtaktare på.

Han som säljer dem kan sina grejor också så man kan tala med honom om storleken man behöver.
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    462 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
                    4 svar
                    206 visningar
                    0 gillar