Jag hade också samma som Bowen länkade till. Funkade fint på min HR460.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Drivankare
Collapse
X
-
Guest
Tror inte märket spelar någon roll utan bara fysiken, dvs förhållandet mellan båt, motor och drivankare. Båt och motor är ju givet så då är det bara i praktiken att ha tillräckligt stort drivankare.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggIntressant, nu vet vi vad Bowen hade vilket inte bromsade hans båt så bra, nu vore det intressant att få läsa vad för märke Mink! hade som funkade så bra på hans båt! Vilket båt/vikt på den?
Momentum har säkert stor betydelse och TS båt är ganska liten så kanske det kan funka för honom med en bra strut... Fast att kapa 3 knop med bara en strut låter tufft - TS får pröva sig fram som sagts tidigare
Jag har använt bl.a. exakt det drivankaret som Bowen länkade till(tror jag) med framgång. Jag har använt olika drivankare, från olika fabrikat, på flera olika båtar med bra resultat.
En Ikea kasse bromsar sjukt bra på det mesta jag testat när den väl är utvecklad, den saknar ju hålet som ger efter lite också. Men det påverkar mycket att drivankaret får arbeta som det skall. Helt uppfällt några meter bakom båten så det aldrig tappar greppet är helt annorlunda än precis bakom motorn tex. Använt drivankare på allt från båtar på 200 kg och 15 hk till båtar på 600 kg och 70 hk. Ibland har vi dock bara använt den för att få en jämnare hastighet.
Kommentera
-
Hej Leon;Ursprungligen postat av Leon Visa inläggVart placerar ni era drivankare? Har för mig ju längre fram för bättre kursstabilitet men bromsar mindre och längre bak så bromsar den mer men sämre kursstabilitet.
Jag har mina drivankare fastknutna på var sin sida i de främre pollarna på min Buster Magnum... Anledningen till detta är att de långa strutarna inte ska fastna i vare sig linor eller någon av de båda motorerna...
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2016-07-22, 16:38.
Kommentera
Kommentera