Trolling efter hälleflundra med "livebait(?)" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling efter hälleflundra med "livebait(?)"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling efter hälleflundra med "livebait(?)"

Tja,

Förra året trollade vi hälleflundra med rätt god framgång. Vi körde med två spön per rigg och rappala magnum. Nybörjare som vi var/är så misslyckades vi lite i början och tappade ett par dyr-vobblers, efter att vi börjat köra med en nylontafs höll det lite bättre... Men hur som hellst, det var inte detta saken gällde. Vi testade iaf att trolla med hel sej, med sej-flapper och lite olika varianter, är man helt grön så får man testa sig fram. Man ser ju ofta hur de trollar me olika fiskbitar på sydligare breddgrader så vi tänkte att det skulle gå norröver oxå. Det gav oss dock en sju hellvettes massa problem Linorna tvinnade sig som bara attans, iofs inte helt oväntat om man tänker efter. Det jag undrar över är om någon har försökt sig på något liknande? Jag funderade lite på om man skulle kunna göra något i stil med detta för att få paketet att sluta snurra. Nu lyckas jag naturligt vis inte förstå hur tusan man lägger till en bild men... den kommer på nåt sätt.

Jag undrar om det är någon som har gjort nåt likande och isf hur ni har riggat upp det hela för att undvika spin. Vi försökte trolla med typ 3-5hg sej.
    Hade ett intressant napp en gång men annars var det mest stök med det hela, men det skulle kännas mäktigt om det gick.

Tanken med konstruktionen är att plastbiten likssom skall ta upp rotationen från betet, problemet är att jag inte förstår vad som hindrar plastbiten att börja rotera själv.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av pepp-robert; 2006-05-15, 22:46. Anledning: Attachement
    När drar vi?

Som jag ser det så kommer fisken att snurra ändå och dra med plastbiten runt. Men om ni sätter ett lekande mellan plastbiten och agnet så kan agnet rotera och plastbiten stabiliserar linan mot lekandets tröghet. Men trollingfiskarna vet väl hur man skall tackla detta problem.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert
      Tja,

Förra året trollade vi hälleflundra med rätt god framgång. Vi körde med två spön per rigg och rappala magnum. Nybörjare som vi var/är så misslyckades vi lite i början och tappade ett par dyr-vobblers, efter att vi börjat köra med en nylontafs höll det lite bättre... Men hur som hellst, det var inte detta saken gällde. Vi testade iaf att trolla med hel sej, med sej-flapper och lite olika varianter, är man helt grön så får man testa sig fram. Man ser ju ofta hur de trollar me olika fiskbitar på sydligare breddgrader så vi tänkte att det skulle gå norröver oxå. Det gav oss dock en sju hellvettes massa problem Linorna tvinnade sig som bara attans, iofs inte helt oväntat om man tänker efter. Det jag undrar över är om någon har försökt sig på något liknande? Jag funderade lite på om man skulle kunna göra något i stil med detta för att få paketet att sluta snurra. Nu lyckas jag naturligt vis inte förstå hur tusan man lägger till en bild men... den kommer på

Jag undrar om det är någon som har gjort nåt likande och isf hur ni har riggat upp det hela för att undvika spin. Vi försökte trolla med typ 3-5hg sej.
      Hade ett intressant napp en gång men annars var det mest stök med det hela, men det skulle kännas mäktigt om det gick.

Tanken med konstruktionen är att plastbiten likssom skall ta upp rotationen från betet, problemet är att jag inte förstår vad som hindrar plastbiten att börja rotera själv.
      Borra ett hål i underkanten på plastbiten och häng dit ett litet sänke förse bakkanten på plastbiten med ett kullager lekande så blir det bara flundran som blir snurrig i huvet!!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Lekan å sånt sitter där, det var nåt sånt jag hade tänkt mig. (Det är en pil på skissen som pekar ut var de är tänkt att sitta, jag ides ba inte rita ut dem).

Det kanske kan fungera? Va tror ni?
        När drar vi?

Kommentera

Kör vanligt löjfisketackel fast dimensionerna många snäpp högre. De flesta som trollar med betefiskar använder ngn typ av styrfena.

T.ex. denna

sigpic

Kommentera

Mjaa ha! det var ju inte en dum ide

Hur tusan får man fast den där på betet sen då? Det känns lite som vi körde en _otroligt_ naiv approach :-) Vi körde typ en krok genom läppen som likksom höll i hela pakettet och en krok i sidan, typ som ett gäddtackel...

Men det här löjtrolling kanske man kan dimensionera upp ett par steg :-)
            När drar vi?

Kommentera

Kör du med kullager lekanden typ Sampo?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
              9 svar
              432 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg brollann  
              Arbetar...
              X