Trolla gädda utan ekolod i stor sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla gädda utan ekolod i stor sjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Visst.
    Jag kommer köpa det men tillsvidare undrar jag hur nära land man bör "chansa" att trolla på så länge.
    Ca 20 meter från land ?

    Kommentera


    • #22
      Då är frågan hur stor sjön du trollar i är?
      Lite skillnad på 100 meter bred och 3000

      Kommentera


      • #23
        Du kan ju alltid prova, du märker ju om du fastnar. Gäddorna står ju ofta nära land men det finns ju inga generella regler när du trollar, utanför en djupvass är det ju populärt att ro drag alldeles i vasskanten. Vill du trolla med flera spön är det kanske för stor risk för att fastna och få strul.
        Passerar du en ås så komer det sannolikt vara mycket grundare en bit utanför åsen (den fortsätter under vattnet) så att du kanske behöver gå lite längre ut.

        Jag tror du är smart nog att förstå att ingen kan ge dig ett generellt svar på hur långt ut som är lagom (tomten finns inte), det varierar från ställe till ställe.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Live1 Visa inlägg
          Visst.
          Jag kommer köpa det men tillsvidare undrar jag hur nära land man bör "chansa" att trolla på så länge.
          Ca 20 meter från land ?
          Var själv och trollade i en pöl och låg kanske 50m ut från land. Plötsligt "napp" på alla fyra spöna... Någon slanghistoria/avlopp eller liknande tog alla fyra westinarna rakt av.. Då är det inte kul...

          En dyr mental waypoint där.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #25
            Utan ekolod ser jag två alternativ:
            1. Pelagisk trolling med beten som förslagsvis går mellan 1,5 och 4m djupt.
            2. Trolling med beten som inte fastnar/samlar skräp så lätt, tex jiggar eller vassdrag.

            Vet en gubbe som brukade ro med shadjiggar som fick gå och plöja i botten. Fick bra med gädda på det sättet. Funkar så klart dåligt om det är klippblock på botten.
            Har själv haft hyfsat men inte fantastiskt pelagiskt gäddfiske.

            Kommentera


            • #26
              Tack.
              Men överlag vilket djup skall man försöka fiska på.
              Då tänker jag inte på hur långt ned draget skall gå utan längden från ytan till botten.

              Vilken snittdjup trollar du gädda på?

              Kommentera


              • #27
                Visst det är kul med ekolod men ärligt talat. Jag har fiskat sedan jag lämnade blöjorna i den första halvan av 70 talet. Ekolod för hobbybruk har vi inte haft så länge, särskilt inte för överkomliga pengar. Jag har ett själv men tycker nog att jag inte får mer fisk för det, största nyttan är GPS funktionen som gör att jag kan spara intressanta platser på och samtidigt navigera i totalt mörker efter waypoint tillbaka till bryggan. Har dock sparat några propellrar på motorn.

                Jag känner många som kör pelagiskt mitt i djupa sjöar, visst de får fisk och fastnar aldrig i botten. Men de får inte mycket fisk. Jag brukar stryka nära stranden, beroende på hur marken vid strandkanten ser ut så försöker jag skapa en bild av hur det fortsätter ut i sjön. Funkar oftast hyffsat, inte alltid. Men gädda hittar man garanterat på det sättet.

                Man kan köpa billigare wobblers när man tar risker, de fångar också. En "dragräddare" med 2mm tunn rostfri kätting på en karbinhake som man släpper ner på linan och en 3mm polyesterlina drar garanterat lös 95% av bottennappen även om det rätar på krokarna.

                Kommentera


                • #28
                  Jag skulle mycket hellre välja en plotter än ekolod om jag måste välja, fiskar i flertalet sjöar med stenar som ligger vid vattenytan, ett ställe går från 12m-2dm över ytan, var där igår när fet blåste, syntes knappt och hadde lätt bara dragit full gas över om jag inte visste att den låg där.

                  Trolla runt djupkanterna och grynnor, 2-3m djup på betena och hoppas på det bästa.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Live1 Visa inlägg
                    Foxen i Årjäng
                    (Även känd som Stora Lee i Dalsland)
                    Hur gick det, blev det några fina gäddor?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                      Var själv och trollade i en pöl och låg kanske 50m ut från land. Plötsligt "napp" på alla fyra spöna... Någon slanghistoria/avlopp eller liknande tog alla fyra westinarna rakt av.. Då är det inte kul...

                      En dyr mental waypoint där.
                      Hej Anders;

                      Du ristade väl ett märke i båtrelingen så att du hittar tillbaka till "slanghistorian/avloppet" som tog dina fyra Westinare...


                      http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm


                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X