Sidoparavaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidoparavaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sidoparavaner

Kan man använda djupparavaner efter sidoparavaner eller blir det kaka på kaka?

Ska man endast använda sidoparavaner med ytgående beten och wobblers eller kan man samtidigt använda en djupparavan typ dipsy diver efter sidoparavanen? Jag tror inte att man kan det, möjligtvis kan man lätt blya ner en wobbler som går efter en sidoparavan.

Finns någon bra sidoparavan och djup paravan som ni kan rekommendera till trolling i mindre djup, säg 5-10 meter efter gös, abborre och mindre gädda. Finns det någon som har erfarenheter av fiske med Jet diver? (En flytande djupparavan)
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-14, 15:35.

Ett alternativ jag och mina polare gillar är:

Du kan släppa 0,5 - 50 meter och ändå trycka ut åt sidan på det djup du vill ha

Kommentera

Tack för tipset. Det var en dyr djupparavan, vilka fördelar rättfärdigar det saftiga priset?
      Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-14, 15:36.

Kommentera

En Dipsy Diver är nog lite för mycket för en spöparavan att släpa på, men mindre djupparavaner typ Kuusamo: http://kuusamonuistin.fi/en/kuusamon...jat-ja-painot/ funkar utmärkt.

Kommentera

Vad är skillnaden mellan en spöparavan och djupparavan? Är spöparavan mindre och för grundare/ mindre vatten? Ponera sedan att jag sätter på en djupparavan/ spöparavan som är 70 gram eller 30 gram hur fort behöver jag köra för att paravanen som ju är av bly inte ska hamna på botten och fastna där eller göra att wobblern fastnar? Räcker det med 2 knop? Questions, Questions.
          Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-14, 18:16.

Kommentera

De enklare typ wigglers gula drar bara ner betet.
            Dipsy och liknande kan man få att gå ut från båten så betet går bredvid båten.
            Hur djupt de går bestämmer du med hur mkt lina du släpper ut, inte med gasen.

Wiggler finns i olika storlekar och vikter.

Ett annat alternativ är päronsänke och gummisnodd som du kan rycka av vid landning av fisk.

Kommentera

Jag tänker använda en roddbåt modell XXL som jag driver med en elmotor, maxfarten blir kanske 2-3 knop. Det duger väl utmärkt till djupparavaner på 30-70 gram? Skulle kunna använda bensinaren också men hade inte tänkt det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Vad är skillnaden mellan en spöparavan och djupparavan? Är spöparavan mindre och för grundare/ mindre vatten? Ponera sedan att jag sätter på en djupparavan/ spöparavan som är 70 gram eller 30 gram hur fort behöver jag köra för att paravanen som ju är av bly inte ska hamna på botten och fastna där eller göra att wobblern fastnar? Räcker det med 2 knop? Questions, Questions.
                Spöparavan = sidoparavan för ett spö. En Dipsy diver har så mycket motstånd så att den hämmar spöparavanens framfart, typ som att släpa en fisk efter paravanen. Kuusamos och andra liknande djupparavaner är formade lite grand som wobblerskedar, vilket gör att de drar ned betet på djupet och inte enbart av själva vikten som på ett blysänke. Farter och djup får du klura ut själv då lintjocklekar och utsläppta linmängder varierar, och likaså betets motstånd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Spöparavan = sidoparavan för ett spö. En Dipsy diver har så mycket motstånd så att den hämmar spöparavanens framfart, typ som att släpa en fisk efter paravanen. Kuusamos och andra liknande djupparavaner är formade lite grand som wobblerskedar, vilket gör att de drar ned betet på djupet och inte enbart av själva vikten som på ett blysänke. Farter och djup får du klura ut själv då lintjocklekar och utsläppta linmängder varierar, och likaså betets motstånd.
                  Kommer en spöparavan att dra ut betet från båten?
                  Non é pericoloso sporgersi

Kommentera

Det här är en mycket intressant fiskemetod som många fler bör upptäcka. Jag tror att det skulle gagna mig att göra det enkelt för mig själv i början. Börja med kanske två spön och två lätta / enkla spöparavaner för att lära mig grunderna och fånga lite fisk. Sen kan jag nörda mig in på det här ordentligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    878 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    418 visningar