Teknik för dragrodd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teknik för dragrodd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teknik för dragrodd?

När man ska förflytta sig till en ny fiskeplats i en sjö känns det dumt att inte utnyttja transportsträckan till fiske också, så jag försöker mig ibland på lite dragrodd, dvs. slänger ut ett drag och låter det släpa med under tiden jag ror.

Dock har jag lite problem att få till någon bra teknik - har ingen egen båt utan det är alltid lånade roddbåtar, så jag har ingen spöhållare jag kan använda utan måste hålla det själv.
    Att ha ett spö i handen och ro samtidigt funkar ju inte, så jag försöker oftast klämma det mellan knäna, men dels får man inte riktigt den vinkel man vill ha då, och sedan känns det som det går ut över min roddteknik rejält också.
    Någon som har några bra knep?

Nästa fråga gäller hastigheten, rent spontant känns det som att "normal" roddhastighet är lite för snabbt och jag brukar ta det lite lugnare, men som sagt jag har ingen aning om hur många knop man ror i egentligen, och hur snabbt som är lagom för att fiska i första hand gädda.

Click image for larger version

Name:	Screenshot_20180904-170959_Gallery.jpg
Views:	1
Size:	185,8 KB
ID:	1787607
    Jag har två såna i kanoten och till lånebåtar. Funkar klockrent tycker jag

Kommentera

Där ser man! Att jag inte ens tänkt på att det kunde finnas lätt löstagbara spöhållare, kollade runt lite nu och det fanns ju något som liknar den du visar där på Biltema för 119 spänn, blir till att inhandla en sådan nästa gång man är förbi där!

Kommentera

Har du på dig gummistövlar kan du alltid trycka ner spöet i stöveln. Klassiker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
          När man ska förflytta sig till en ny fiskeplats i en sjö känns det dumt att inte utnyttja transportsträckan till fiske också, så jag försöker mig ibland på lite dragrodd, dvs. slänger ut ett drag och låter det släpa med under tiden jag ror.

Dock har jag lite problem att få till någon bra teknik - har ingen egen båt utan det är alltid lånade roddbåtar, så jag har ingen spöhållare jag kan använda utan måste hålla det själv.
          Att ha ett spö i handen och ro samtidigt funkar ju inte, så jag försöker oftast klämma det mellan knäna, men dels får man inte riktigt den vinkel man vill ha då, och sedan känns det som det går ut över min roddteknik rejält också.
          Någon som har några bra knep?

Nästa fråga gäller hastigheten, rent spontant känns det som att "normal" roddhastighet är lite för snabbt och jag brukar ta det lite lugnare, men som sagt jag har ingen aning om hur många knop man ror i egentligen, och hur snabbt som är lagom för att fiska i första hand gädda.
          Skaffa en liten pall av något slag så du kommer upp en bit när du ror, kasta ut draget, sen lägger du spöt pekande mot aktern med frikopplad spole lr fälld bygel och linan håller du i käften med hjälp av en bit läder och sen är det bara att ro och du kommer att få den perfekta gången på skeddrag.

Kommentera

Eller håll i linan när ror. Då får du ojämn gång på draget. När vi trollar håller vi i ett spö ochh drar i det av och till. Klart bättre resultat på det spöt jämfört med spöt som sitter i spöhållaren.

Kommentera

Då jag ror drag låter jag spöet ligga fritt i båten med spetsen pekande bakåt och linan frikopplad.
              I mellanrummet mellan nedersta och näst nedersta spöringen greppar jag linan och håller den så att jag känner vad som händer med betet.
              Linan kan löpa ut fritt från spöet vilket hindrar att spöet kliver av vid bottennapp om jag inte hinner få tvärstopp på båten.
              Vanligtvis använder jag en flytwobbler och eventuellt även ett sänke en halv spölängd upp från wobblern räknat.
              Där jag ror är djupet sällan mer än 4m.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Du har en ungefärlig rätt fart när du ser spötoppen vibbrera. Beror såklart mycket på betet. Men med wobbler och spinner bör spötoppen vibbrera.
                Spöet brukar jag placera bakom fötterna. Så att om det hugger hårt eller blir bottennapp så fastnar rullen mot fötterna.

Kommentera

Lånar denna tråd lite. Jag har upptäckt dragrodd som en simpel och anspråkslös metod som kräver väldigt lite. Jag har testat lite men inte fått något. Undrar vilka drag som är speciellt bra till det här fisket. Djupet är mellan 6-13 meter.

Spontant tänker jag att jiggar med en skalle på 20-30 gram måste vara bra och mörrumspinnare. Eller ska jag köra med flytande trollingvobblers?
                  Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-09, 19:44.

Kommentera

Det blir en lång lista. Men flytande wobblers typ Rapala magnum och Bomber 16a nils master osv osv för gädda/gös är klassiska beten som levererar.
                    Kör in dig på ett par olika beten som du har i ett par färger och testa att blya ner dom lite när det så krävs.

Min ringa erfarenhet säger hellre 3 modeller i 4-5 färger än 10 olika modeller i endast en färg.
                    Detta har jag iaf kommit fram till vid göstrolling när wobbler av samma modell med i princip likadan färg kan leverera totalt olika.

Jag använder i regel endast 3 modeller för det fisket.
                    Rapala taildancer, Rapala husky scatter rap och rapala magnum. Sen åker det iofs på några Bomber 15a när dom kan tänkas jaga ytligt. Skapligt partisk på Rapala men fan dom är fina.

Det är det som fungerar för mig där jag fiskar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    707 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...