Autopilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autopilot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Autopilot

    Tanken är att det ska införskaffas en autopilot inom kort. Som det är nu har jag vanlig Wirestyrning, så jag funderar på i fall att de piloterna till vanlig styrning är nå bra?
    Eller behöver man byta till hydralstyrning och sedan skaffa en hydralpilot? Det blir ju lite dyrare men det kanske det är värt?
    Funderar även på om någon känner till nån bra autopilot av respektive sort och ungefär vad de kostar. Jag har en 6 meters HT båt med Suzuki DF60 om det hjälper. Kommer eventuellt att hoppa upp några snäpp i motorstyrka framöver så det är bra om grejerna pallar i alla fall 150 hk.

    /RM

  • #2
    Jag kör med en Sportpilot, ganska billiga och enkla att installera, funkar perfekt för mej.
    http://teamjoj.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Sportpilot, är det till hydral eller wire det?

      Kommentera


      • #4
        Har haft både sportpilot och sportpilot+ nu har jag simrad ap12r.
        Om jag vore du skulle ja nog satsa pengarna på en simrad, bra mycket bättre pilot enligt mitt tycke

        Kommentera


        • #5
          Beror väl på vad man har för krav och ekonomi, sportpiloten styr dit jag vill även i blåsigt väder, faktiskt väldigt bra till och med. Kostar 4-5000 se bara till att den är korrekt kalibrerad, AP12 e säkert bra men aldelles för dyr.
          http://teamjoj.blogspot.com/

          Kommentera


          • #6
            Simrad AP 12 för teleflex har funkat klockrent för mig i 5 år. Jag har använder båten till laxtrolling i Östersjön, men även till trolling i Vänern och Vättern då man kör riktigt långsamt med löjor. Jag är riktigt imponerad av hur autopiloten kan hålla kursen när det blåser hård motvind och man fiskar i 1,5 - 1,8knop

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av joj
              Beror väl på vad man har för krav och ekonomi, sportpiloten styr dit jag vill även i blåsigt väder, faktiskt väldigt bra till och med. Kostar 4-5000 se bara till att den är korrekt kalibrerad, AP12 e säkert bra men aldelles för dyr.
              Var hittar du den för 4-5000 :- ???
              Team Fanny Farm

              Kommentera


              • #8
                Har Sportpilot enligt min åsikt bortkastade pengar ständiga problem med den, felet är att den inte har en "sofistikerad" styrdator som de dyrare piloterna har, funkar hyfsat i fart men till trolling nej tack, blir tokig på det ständiga "sågandet" fram och tillbaka känner andra med samma pilot och de är av samma åsikt, köp Simrad piloten eller se till att någon styr!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                Kommentera


                • #9
                  köp en lite dyrare modell jag hade en spotpilot på förra båten det blev ofta för mycket och för stora svängar
                  det är möjligt att om man kalibrerar den perfekt så funkar det bättre
                  men simrads pilot som min polare har är ljusår bättre

                  Kommentera


                  • #10
                    Kan inte mer än hålla med de två senaste synpunkterna ang Sportpilot, en föråldrad autopilot som inte håller måttet vid trolling. En bra pilot ska klara hålla spikrak kurs i typ 10 m/s oavsett om du kör med, mot el sidsjö, det gör inte Sportpiloten. Åtminstone inte de jag testat...

                    Simrad AP12R/AP14R är vad jag vet de som funkar bäst för kabelstyrning.

                    För hydralstyrning tycker jag du ska titta på Simrad AP12H/AP14H el Raymarine ST6001 el Raymarine S1000, har själv den sistnämnda och den kan dock va lite känslig för lägre farter under 1,5 knop vid lite sjö. Men jag fiskar ej med löja så mig påverkar det inte...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                    125 svar
                    19 725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                    3 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                    7 svar
                    549 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                    7 svar
                    218 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Arbetar...
                    X