Laxstim? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxstim?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxstim?

Hej alla laxtrollare!

Jag är intresserad av att veta mer om stimbildning hos lax till havs. Det är ju inte helt enkelt att studera sådant på öppet vatten, och mängden literatur inom området tycks inte vara direkt omfattande... Åndå verkar det vara en vedertagen sanning bland de flesta (såväl forskare, sport- och yrkesfiskare) att laxen ofta "stimmar".

Här finns säkert en hel del värdefulla observationer som väntar på att bli upptäckta. Skulle därför uppskatta om ni som har egna erfarenheter eller observationer av lax som simmar i mindre eller större grupper, svarar på denna tråd.
    Senast ändrad av Vetgirig; 2007-01-19, 15:01.

Har inte mycket att komma med, men har sett öring några gånger då jag snorklat här på västkusten, men maximalt i grupper utav två individer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
      Finns flera exempel på flygfotograferade stim av lax uppe i Östersjöns norra delar. Finska Fiskeriverket.

Finns exempel på märkta laxar som haft exakt samma vandringsvägar samtidigt.

Fråga även alla trollare som fått dubbelhugg, trippelhugg, fyrhugg, t.o.m. femhugg. Om inte detta är exempel på stimmande lax så vet jag inte vad man kan få för andra observationer.

MVH Scanner
      Intressant! Har du någon länk till bilderna? Har hört rykten om liknande observationer gjorda av piloter inom svenska kustbevakningen, och ska försöka få tag i någon att prata med där.

När det gäller dubbel- trippelhugg etc. är väl problemet att den skeptiske kan hävda att det lika gärna kan handla om att man råkar hitta ett område/djup där det går mycket lax går på jakt. Om de verkligen bildar stim är kanske inte lika säkert (även om det säkert kan vara så).
      Senast ändrad av Vetgirig; 2007-01-19, 17:50.

Kommentera

Bra scanner, äntligen hittat en vän

Kommentera

Tror någon liknade tråd varit uppe för. Lite offtopic inte i havet men har sett "häxringar" av lax (norrtäljeån, precis nedanför sista bron) Ca 20 år sedan.På den tiden de hoppade vilt i hamnbassängen.Såg med polariodglasögon något jag tidigare bara läst om. Vi var ett gäng som fluktade på ett stim laxar, uppskattningsvis 75 stycken fiskar simmande runt, långsamt mycket nära varandra..i en på centimetern symetrisk cirkel med ett lika symetriskt "hål" i centrum..Liknade i formen uppifrån ett traktordäck, liggande..trodde först i likhet med de andra närvarande att det i nte var sant..men det var det..gissar på ett förleksbeetende..Några dagar senare stod ett kompakt stim av laxar under träbron norra fäste uppskattade stimmet till 300 st 2-7 kg.s fiskar stod helt stilla..Mycket tätt, typ 3x 1 m..

Kommentera

Ursäkta mitt inlägg men öring och lax har ytterst få saker gemensamt i första hand utseendet hur prickarna är placerade vet ni redan men där upphör likheterna lax jagar alltid i öppen sjö aldrig längs stränder som öringen,(det finns undantagsfall där mycket djupt vatten råder ända in till bergväggarna) öringen däremot är lite mer flexibel den kan jaga i öppen sjö precis som laxen men det är inte förstahandsvalet om den inte är riktigt stor då kommer saken i annat läge normalt jagar öringen längs stränderna efter mindre bytesdjur en typisk strandfisk i första hand men som sagt blir den riktigt stor blir den mer laxlik definitivt, både öring och lax är stimfisk till en viss grad men laxen är mer utpräglad här då jakt i öppen sjö underlättar om man är fler.
            OBS min erfarenhet andra kan ha helt olika åsikter
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

..Sååå..med hänvisning till mina rent visuella iaktagelser från norrtäljeån TROR jag att laxen på väg till sina lekplatser i vattendragen mycket väl kan uppvisa ett liknande beteende..

Kommentera

Laxen brukar komma i grupper på några stycken åt gången när dom stiger i älvarna här uppe inte i stora stim. Men det kan vara så att dom följs åt i stim laxar från olika älvar.
                I vindelälven så märker dom en del lax med sändare för att kuna följa vandringen och det har hänt att dom laxarna varit upp och vänt i fel älv effter att dom varit i havet.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

En annan iaktagelse från nämda å. Laxen hoppade vilt men högg inte.MEN...en kille den enda som tog fisk (andra var ryckta)satt på en campingstol med polariodglasögon och väntade..på stimmet...då kastade han precis framför den ledande fisken...det smällde VARENDA gång...Framför det nämnda 300 laxars stimmet (frontlaxarna)släppte jag själv singel, grus...(Fiskeförbud!)Varenda gång det kom inom 5 centimeter från munnen tog det de varenda gång..Tuggade och spottade ut..fick t.o.m. samma fiska att "käka" singel upp till 2-3 gånger..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  788 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...