Ryds 535FC - Dubbla batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 535FC - Dubbla batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ryds 535FC - Dubbla batterier

    Hej,

    Jag har köpt mig en Ryds 535 FC, och vill stoppa in ett förbrukningsbatteri.

    Men har förstått att det inte är någon superhit att ha batterierna i motorrummet med bensin och oljetanken. Så nu är jag lite fundersam på hur jag skall genomföra detta



    Är det någon som har gjort en likande installation på denna båtmodell?



    Tacksam för all hjälp jag kan få

  • #2
    Ha dom i en batterilåda där bak? Så är det iallafall på buster o ser ingen nackdel med det.

    Kommentera


    • #3
      Har själv en ryds 435 fc och förstår inte riktigt hur du menar med motorrum. Du har väl en utombordare på den båten? Jag har bensintanken under "soffan" bak på båten och där finns ju även startbatteri till motorn. Soffan på min båt går längs hela bredden på båten så gott om plats. Har mer haft problemen att ha batterier där bak så blir vikten dåligt fördelad på båten. Kanske annorlunda med din båt för den är större. Har mina batterier i hytten där framme för att fördela vikten. Använder endast båten till fiske så det stör inte mig så mycket att ha dem i hytten.

      Kommentera


      • #4
        Skulle precis säga det. Jag kör en Buster RS och har tank och batteri i samma utrymme. Batteriet står i en egen låda. Funkar skitbra. =)

        Kommentera


        • #5
          Motorrum var helt fel ordval, det är en utombordare.
          Min tank är precis som på din Comer under soffan bak.
          Ser ni inga risker på att ha batteri i samma utrymme?
          Första bilden är min, andra bilden har jag snott från en kille på blocket som hade löst det snyggt. Frågan är om det är safe.

          Kommentera


          • #6
            Oftast är det ventilerade utrymmen. Batteriet är ju väl tänkt att sitta där från fabrik så extremt farligt kan det väl inte vara. Inget jag ligger sömnlös över. Har samma utrymme på min större båt också där tank och batteri delar plats, visserligen avskilt av en liten vägg men ändå samma utrymme.

            Kommentera


            • #7
              Knallgass (som skapes når man lader batterier med syre) er lettere enn luft og vil luftes ut så lenge du har god utluftning. Bensingass er tyngre, men som andre har nevnt vil batterikasse minimere sannsynligheten for at gnist fra batteriets poler kommer i kontakt med bensingassen.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Knallgass (som skapes når man lader batterier med syre) er lettere enn luft og vil luftes ut så lenge du har god utluftning. Bensingass er tyngre, men som andre har nevnt vil batterikasse minimere sannsynligheten for at gnist fra batteriets poler kommer i kontakt med bensingassen.
                En nyfiken fråga, hur får du ut knallgas (vät-gas + syre) i dessa utrymmen?
                Notera, jag måste plocka ut mitt batteri och ladda hemma på balkongen då jag inte har båten hemma.

                Kommentera


                • #9
                  Jag var och köpte ett ventilatonsgaller nu, utrymmet är ventilerat med ett hål i framkant på "soffan". Kommer göra ett baktill så blir det ett självdrag och då borde det vara supersäkert.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

                    En nyfiken fråga, hur får du ut knallgas (vät-gas + syre) i dessa utrymmen?
                    Notera, jag måste plocka ut mitt batteri och ladda hemma på balkongen då jag inte har båten hemma.
                    Siden de fleste med et batteri montert bak der har en motor med lading, så har du dannelse av knallgass nesten kontinuerlig mens motoren er i bruk, men heldigvis veldig lav konsentrasjon kontra utlufting hvis båten er nogenlunde fornuftig konstruert. Ved mindre man har grunn til å tro at utluftingen er spesielt dårlig hadde jeg ikke tatt ut batteriene for lading. Da er det enklere å heller montere et par ekstra luftgitter.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                    125 svar
                    19 692 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                    3 svar
                    232 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                    7 svar
                    536 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                    7 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Arbetar...
                    X