Trolling gädda norra vättern. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling gädda norra vättern.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolling gädda norra vättern.

    Hej, undrar vad folket kör i för trolling hastigheter för gädda nu under juli /augusti månad för mest fångst?

    Har kört allt från 1.3-2.5 knop på olika djup med olika beten /färger. Det som fungerat är trots allt man läst 1.5-1.7 knop runt 10m djup på jiggar(mcrubber). Inte ett hugg på wobblers dessa tider samt lång tid emellan huggen på jiggarna, det som gör att man fortsätter komma tillbaka till den hastigheten är att det blir fina gäddor upp i båten (100cm+).

    Dock som sagt väldigt lång tid emellan hugg trots ekolodet visar fina bågar, betesstim osv där vi kör.

    Tar gärna emot tips och idéer för att få större gäddor mer frekvent.

  • #2
    Ursprungligen postat av Kaptenbrew Visa inlägg
    Hej, undrar vad folket kör i för trolling hastigheter för gädda nu under juli /augusti månad för mest fångst?

    Har kört allt från 1.3-2.5 knop på olika djup med olika beten /färger. Det som fungerat är trots allt man läst 1.5-1.7 knop runt 10m djup på jiggar(mcrubber). Inte ett hugg på wobblers dessa tider samt lång tid emellan huggen på jiggarna, det som gör att man fortsätter komma tillbaka till den hastigheten är att det blir fina gäddor upp i båten (100cm+).

    Dock som sagt väldigt lång tid emellan hugg trots ekolodet visar fina bågar, betesstim osv där vi kör.

    Tar gärna emot tips och idéer för att få större gäddor mer frekvent.
    --------------------------------------------------------------------------------------------


    "Tips 28 av 34. Sommargädda är trollinggädda.
    Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

    Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart."

    Old Firehand
    Leif Engström


    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      --------------------------------------------------------------------------------------------


      "Tips 28 av 34. Sommargädda är trollinggädda.
      Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

      Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart."

      Old Firehand
      Leif Engström


      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Läst igenom dessa tips men varit 1.3-1.7 knop som endast gett utdelning för oss, förstår att dom kan hugga oavsett fart men inte fått ett hugg på över 2knop..

      ​​​​​Blir frustrerad ibland

      Kommentera


      • #4
        Jag har ännu inte haft glädjen att ta mig ut på fiske i norra vättern ännu (trots att jag bor rätt nära, tar väl kanske ~20min å köra till stora/lilla hammarsundet) så kan inte riktigt säga någe om vad som funkar där.

        Däremot så är ju jag ganska inne på att sommartrollingen (som är underbar) gärna får gå rätt snabbt, dels för jag gillar snabbt men mest för jag tycker det känns mest värt då man på så vis täcker mycket vatten så man förhoppningsvis hinner visa upp sina drag för tillräckligt många gäddor att nån av dom är hungeriger nog att klippa till!!!

        trolla snabbt e ju skoj!!! roligt å känna att de händer någe, men, samtidigt så funkar det ju inte alltid heller så att variera är ju smartaste sättet å gardera sig lite med svängar etc å hyfsat trevligt planerade trolling-stråk!!!

        jag föredrar verkligen vobblers över allt annat (egentligen alltid) men ännu mer så under sommaren... (kan väl tilläggas att jag ogillar gummi å äger knappt något längre)

        mvh /peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
        125 svar
        19 721 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
        3 svar
        241 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
        7 svar
        549 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
        7 svar
        215 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg tre S
        av tre S
         
        Arbetar...
        X