Trolling Vänern/Hammarö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling Vänern/Hammarö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolling Vänern/Hammarö

    Hej fiskesnackare,

    Detta är mitt första inlägg men jag har med stort nöje tagit del av diskussioner här på forumet tidigare.

    Jag har nyligen börjat intressera mig för trolling här på sjön, hittills har jag landat ett fåtal gäddor kring 3kg samt ett par hyggliga (nybörjarmått mätt) abborrar som huggit på stora beten. Har fiskat mest ute vid vindkraftverken samt grunden söder om Kattholmarna. Det har stundtals varit otroligt segt fiske för mig med flera pass på över 3 timmar som ej resulterat i minsta hugg.

    Fiskar oftast ensam med 4 spön ca 60-100m från båten. Beten jag nyttjat har främst varit Nilsmaster 15cm i gröngula färger, gösambulansen 9cm samt klassiska vit/röda, gröna eller silver/svarta 11cm vobblers. Fiske passen har varit från allt ifrån förmiddagar tills solnedgång, en gång nattfiske men det gör jag inte om, jisses vad svårt att navigera över alla grund och holmar i mörkret. Fiskat oblyat på uppskattningsvis 3-5m djup.

    Båten jag kör med saknar ekolod och elmotor. Så jag försöker läsa sjökort och på så vis hitta vart fisk skulle kunna stå.

    Är det någon som skulle kunna dela med sig av något tips eller plats för bättre fiske? Drömmen vore att landa lite större gädda eller gös.

    Tack på förhand!

  • #2
    Uppdatering.

    Gäddorna verkar jag hittat melodin för nu. Fått flera fina 3-4kgs vid god kondition. Även en till fin borre som bonus vid fiske riktat mot gädda. Gösen har dock uteblivit. Så idag bestämde jag mig för att helt rikta fisket mot gös, riggade samtliga spön med mina ”gös färger” och begav mig ut mot grynnor och grund. Strax efter jag fått ut det tredje spöt hugg det till stenhårt i det första spöt. Spöt ställde sig utan överdrift i 90 grader och knarret från slirbromsen tjöt ut över sjön. Plötsligt görs ett om möjligt än hårdare drag från fisken och spöhållaren knäcks. Min fästmö lyckas få fatt i det innan det åker i vattnet, räcker över det till mig som nu stannat båten för att bärga detta monster. Jag drillar bestämt fisken mot båten men har stora svårigheter att få upp den till ytan, tillslut lyckas jag och ser en bamse gädda. Varpå den med en gång vänder om och sticker ned i djupet en sista gång innan jag får in den till båten. Gäddan har bitit tvärs över en 15cm Nilsmaster och är krokad på alla tre krokar. Jag spänner upp linan med handen och böjer mig över relingen för att bärga min finaste fångst någonsin. Just då sprattlar gäddan till så kraftigt att beteshållaren på tafsen rätas ut helt och hållet och fisken simmar iväg, vobblern ordentligt krokad tvärs över käften.

    Tomheten är olidlig. Och någonstans därute simmar en mäktig gädda runt som nu sannolikt ej kommer att kunna äta igen. Synd och skam att det gick på det viset. Och jag funderar över vad jag kunde gjort annorlunda, även om det såklart inte hjälper nu.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Catchseeker Visa inlägg
      Och jag funderar över vad jag kunde gjort annorlunda, även om det såklart inte hjälper nu.
      Du kunde ha använt ett bra beteslås.

      Kommentera


      • #4
        Tydligen. Inget vidare betyg på tafs om det är den som brister men linan håller.

        Kommentera


        • #5
          Håv och egengjorda tafsar är bra

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
          125 svar
          19 721 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
          3 svar
          241 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
          7 svar
          549 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
          7 svar
          216 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg tre S
          av tre S
           
          Arbetar...
          X