trolla i baggerud i mitten av maj - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trolla i baggerud i mitten av maj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trolla i baggerud i mitten av maj

Kommer tyvärr inte kunna komma ner och uppleva påskfisket i år. Däremot har jag tid att åka ner i början/mitten av maj.

Hur är fisket i maj i baggerud? har vattnet hunnit blivit för varmt? Svårt hitta betesfisk? Vart är fisket bäst? uppåt olyckan, lakholmen eller ner mot kilsudde? Hur är vattentempen normalt den här tiden på året? Vilka hastigheter är det som gäller? Gissar på 2-2,5 knop. Antar att laxen fortfarande går att fånga i ytskiktet dvs 15m och upp till ytan. Är kanske Mellerud ett säkrare kort den här tiden på året?

tips inför resan mottages varmt!

Bästa vårfisket i vänern brukar vara utanför kristinehamn och västerut mot härö,även brommö och området runt kållandsö brukar gå bra.Att du inte kan fiska vid baggerud i påsk ska du vara glad för,otroligt mycket båtar och timslång kö för att sjösätta,vattnet i maj kommer nog vara ganska varmt med dennna tidiga vår,men det är bara att fiska lite djupare,jag provade ganska ofta att trolla lax i somras,inga trollingbåtar att trängas med.kortbyxväder,otroligt fart på laxen,djupriggsfiske på 20-25 m gav mest men även en och annan lax/öring högg på ytan, vattentempen i ytan var 21 grader,fisket var bättre än väntat,endast en bomtur.vattentempen i början/mitten av maj är 3.5-9 grader.

Kommentera

Hammarö är klart bättre än K-hamn vid den tiden på året.
      Men K-hamn är bättre nu!

Kommentera

"vattentempen i början/mitten av maj är 3.5-9 grader"

antar att det är +2.5 knop som gäller

Kommentera

Kör mest löja 1.6-1.8 knop eller wobbler 2-2.2 knop,en del kör i högre hastighet och tycker att det ger mer fisk,ibland funkar det ibland inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
            "vattentempen i början/mitten av maj är 3.5-9 grader"

antar att det är +2.5 knop som gäller
            Hej JoJon 80; Jag har fiskat i Vänern sedan 1985 och deltagit i trollingtävlingar 1986 - 2001. Vi har haft bästa höstfisket i Dalbosjön och upp till Åmål. Vid tävlingar har vinter och tidig vår givit bästa fångsterna runt Kristinehamn och Karlstad. Från mitten av april och maj ut har vi lyckats bäst runt Hällekis och Kållandsö, Spiken, Måken och Hindens Rev. Runt Mittledarn, Kullergrund och Rullstensgrund har många stora krupit ner i håven. Vinter och tidig vår verkar fartområdet 1,8 - 2,3 knop ge bästa fångsterna. Under sen vår, försommar, sommar och höst kan man öka fartområdet till 2,4 - 3,0 knop för att få flera hugg. Nu är det nog 2,5 - 4,0 grader i ytvattnet. När vattentemperaturen går över 5 grader verkar det som om huggen blir flera. Natten till lördag sticker vi ner till Kristinehamn, Karlstad eller Åmål för att se om 15AE-G fortfarande lockar i solskenet!
            Go for the Big Salmons!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2007-03-22, 15:22.

Kommentera

vattentemp utanför kristinehamn/baggerud 2.3-2.6,fisket är bättre utanför baggerud än kristinehamn,otroligt mycket nät i området.

Kommentera

Ursprungligen postat av bjärven Visa inlägg
                vattentemp utanför kristinehamn/baggerud 2.3-2.6,fisket är bättre utanför baggerud än kristinehamn,otroligt mycket nät i området.
                Hej Bjärven; Björn C (Team Saida) och jag drar nog vidare mot Åmål eller Mellerud. Att stå i kö som 49:e båt att sjösätta i Baggerud får mig att tänka på biljettkön till Dolly Partons gästspel! Både i Åmål och Mellerud finns flera valbara ramper.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Helt rätt,det kommer bli trångt i baggerud i helgen,du kan även sjösätta i kristinehamn men det blir en bit att åka båt söderut,fiskade i tisdags,la i grejorna vid sjöhälla,helt dött,gick söderut, mer betesfisk och lax ju längre jag körde.

Kommentera

Jojon alt till Baggerud rampen kan vara Otterbäcken söderut bra och vindskyddad dock vet inte vilka regler som gäller för den ingen bom över den då jag var där iaf några år sedan Kils udde ligger en bit norr.
                    (Du måste passera Gullspångsälvens utlopp ganska stort område)
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X