Djuprigg indikerar inte hugg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djuprigg indikerar inte hugg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Djuprigg indikerar inte hugg

    Hej!

    Hyfsat ny på trollingfisket. Jag kör med Canon easi troll djuprigg. Har vart med om vid flertalet tillfällen att Öringar har nappat på nedersta spöt som sitter med Scottyutlösare på lodet inte har visat sig alls på spötoppen. Den ligger helt stilla. Först när jag ska veva upp märker jag att det sitter fisk på. Största jag inte märkt har väl vart runt 1 kilo.

    Testat att spänna spöt olika mycket. Kör generellt ganska långt ut på klämman, inga problem att rycka loss spöt. Men inget verkar hjälpa.

    Stackern jag kör på andra spöt brukar indikera napp ganska bra även om jag missat nån där med.

    Vad gör jag för fel?

  • #2
    Testa att ha utlösaren i en 30-50 cm lång lina som sitter i lodet. Då brukar mindre fisk som inte drar loss linan ur klämman ändå synas på spötoppen. Funkar på när jag trollar gös.

    Kommentera


    • #3
      Kör denna 45cm långa redan. Köra ännu längre?

      https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...ed-blylodshake

      Kommentera


      • #4
        Den som du länkar till är enligt min erfarenhet tillräcklig. Spänner du upp spöet så bör utlösaren vara en bra bit över lodet. När en fisk hugger utan att dra loss linan borde du se knyckarna i spötoppen, särskilt på en kilosöring.
        Funkar inte det kanske någon annan har något tips.

        Kommentera


        • #5
          Du skulle kanske testa med en utlösare som släpper lite lättare. Power Gripen är ju en kraftig pjäs och håller riktigt hårt. Testa med en Mini Grip istället, eller en Offshore utlösare. Sedan kan du ju också ändra Scottys utlösare mellan hårt och lite mindre hårt, men det antar jag att du redan testat...

          Sedan borde det rent teoretiskt funka bättre att spänna upp spöt så lite som möjligt, men ändå så att du lyfter upp utlösaren så att säga. Ju hårdare du spänner upp spöt, desto högre blir spänningen på linan ner och desto mer behöver fisken dra för att indikera napp. Makes sense?

          Kommentera


          • #6
            Vet inte hur grov lina du har i utlösaren men jag skulle pröva att sätta den längre ut. Risken finns att linan släpper på vägen ned eller släpper spontant under fisket men värt att pröva alternativt pröva ett mjukare spö?

            Kommentera


            • #7
              Yes, kör på den mjukare inställningen på klämman. Blir nog till att försöka sätta linan så långt ut jag vågar i klämman och spänna upp precis så att det lyfter.

              Kör 0.40 nylon.

              Borde kanske också tänka över positionen på spöt i hållaren. Det nedersta spöt kör jag i spöhållaren som sitter på riggen. Vore kanske en idé att köra den nästan rakt ut från riggen så spötoppen går rakt ner så att säga.

              Kommentera


              • #8
                Små fiskar kan vara riktigt svårt att observera på riggen.
                Helst vill man ju spänna upp linan tillräckligt hårt så att spöt löser ut vid napp och på så sätt " sätta mothugget". Men vid långsam trolling t.ex gösfisket eller trolling med löja, kan huggen bli för försiktiga för att linan ska lösa ut.
                Ett sätt är att köra båda spöna stackade, alltså att du inte sätter ena utlösaren på lodet utan båda i djupriggslinan/vajern. Du kan med fördel använda Mini Grip istället för den större Power Gripen också då men oftast behöver man köra det hårdare läget på dem.
                Om du inte spänner upp spöna lika hårt blir det lite flex i stackerlinan till utlösarna och mindre fiskar blir enklare att upptäcka.

                Sen som du redan varit inne på kan vinkeln på spöna också påverka. Ju rakare upp de står desto svårare blir det att observera huggen.
                Man får testa sig fram litegrann tills man är nöjd men helt 100% är svårt att uppnå.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                125 svar
                19 730 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                3 svar
                242 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                7 svar
                551 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                7 svar
                218 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tre S
                av tre S
                 
                Arbetar...
                X