Hej bara undrar hur mycket lina ni brukar ha ute vid gös trolling.Jag brukar ha ut 20-25 m.....Är det för mycket kanske?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Linsläp vid gös fiske?
Collapse
X
-
Jag kör oftast med tre spön till yttrolling. Två på vardera sida med cirka 20m släp vardera, och ett rakt bakom båten med 7-10m. Det intressanta är att man väldig ofta får hugg rakt bakom båten (med det korta släpet). Verkar som att gösen lockas av propellervirvlarna (eller vad det nu är som lockar). Då det är lugnt väder (blåser lite) använder jag sidoparavaner på de två spöna som har lite längre släp.Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!
-
Hej Lexter; Någon meter framför punkten där virvlarna från båtmotorn dör ut är en säker fångstplats för göstrollare. I brunt vatten är en orange/guld eller en helt guldfärgad, grundgående wobbler att föredra. I grönt eller blågrönt vatten fungerar blå/silver eller helt silverfärgade wobbler bäst. En flutterspoon som mittbete fungerar ofta lika bra som en wobbler i virvlarna bakom båten.Ursprungligen postat av Lexter Visa inläggHej bara undrar hur mycket lina ni brukar ha ute vid gös trolling.Jag brukar ha ut 20-25 m.....Är det för mycket kanske?
Låt oss anta att du har 8-10 meters linlängd till mittbetet i virvlarna. Sedan bör du komplettera med två ytspön rakt ut från vardera båtsidan med beten som går 15-17 meter från aktern, dvs 5-7 meter bakom mittbetet för att skapa stimeffekt, något som alltid fungerar vid göstrolling.
Du kan succesivt öka din betes- och spöarsenal med ytterligare två sidospön, några fot längre än de två första. Här kan du öka linlängden till 20-25 meter och släppa ut två nya beten, förslagsvis gröna eller gröngula för att ge gösen ett bättre utbud.
Nu är du uppe i fem trollingspön. Vill du ha en riktig "heltäckningsmatta" kan du parvis öka spö- och betesmängden med hjälp av Sideliners (ytparavaner).
Lämplig trollingfart vid gösfiske är 1,2 - 1,4 knop.
Det gäller bara att vara observant på vad som är tillåtet där du fiskar.
Go for the Big Walleys!
Old Firehand
Ps. Fångstsäkra, lättsimmande flutterspoons vid gösfiske är Northern King DL-28 (Dimple Lites) och NK-28 Hologram i färgerna BC (blå/silver/gul), GC (grön/silver/gul) och EM (blå/silver/grön) i Östersjöns gröngrå gösvatten som exempelvis runt Eriksö och Mörkö.
I Mälarens bruna och brungrå vatten är NK-28 färgerna CC (gul/orange), YGG (grön/gul/grön) och CP (gul/silver/rosa) riktiga gösmagneter, ett tips för den oinvigde. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-04, 11:14.
Kommentera
-
Hej Linålen; Att fiska gös är som att lägga pussel! Redan som 7-åring tog min son John F. sin första storgös, en 8,6 kilos gös på en Swim Whizz Nr 658 (fluorgul med röda och svarta fläckar) utanför Dalboviken på Ekoln. Omnämnd gös hittar du med John F. på bild på www.trumman.com under Swim Whizz.Ursprungligen postat av Linålen Visa inläggMitt hemliga knep när jag fiskar tillsammans med polarna i samma båt är att korta linutsläppet efteråt. Kan räcka med 6-7 meter bakom båten. Gösen har enormt bra hörsel. Blir nyfiken när det händer något vid ytan.
Jag vet att du sedan många år tillbaka är en av Sveriges bästa gösfiskare och att Vänern är ett av dina hemmavatten. Själv har jag fiskat efter gös i Trosaskärgården runt Eriksö och Mörkö, men jag har också fiskat i Mälaren på Norra Björken, Kalmarviken, Sigtunafjörden och Ekoln. Ibland har pusselbitarna fallit på plats och någon enstaka gös har lockats att provsmaka mina flutterspoons, jiggar eller wobbler.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrpallmanHar precis fått hem första trollingspö med multirulle. Lyckades direkt skruva av spolbromsen (tror det...2 Foton
-
Kanal: Trolling - Allmänt
2026-08-13, 21:27 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Skeppare 8
av Najad
Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
|