Drago2: har du ngn erfarenhet av trolling hit söderut typ kristinestads trakterna... inte många som håller på här,,
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trolling i kvarken
Collapse
X
-
trolling
Nej men gjorde en dagsresa till strömmingsbådan ifjol,fick ingen lax,men mycket solbrännaUrsprungligen postat av MKFT Visa inläggDrago2: har du ngn erfarenhet av trolling hit söderut typ kristinestads trakterna... inte många som håller på här,,
Men samma principer gäller i kristinestad vad gäller vandringslaxen,det fångas nog trollinglaxar varje år i kaskö och kristinestad.Har ni inte haft nån laxtrollingtävling där också??.
Kolla på www.vetouistelu.com / Saalispäiväkirja och gå in på Selkämeren pohjoisosa(bottenhavets norra del)..
Kommentera
-
de där med trolling tävling kan ja inte svara på.. eftersom ja varit bosatt på åland under en längre tid.. men nu flyttat hemåt igen, men det är nog ingen omöjlighet... måste kolla upp det där med lokala fiskeklubben.. Snackade annars med några yrkesfiskare i går,, dom fick runt 40 - 50 lax i fjol med medelvikt på lite drygt 7kg.. men det var utanför Skaftung trakterna.. så det där med trolling skall nog testas i år...
Kommentera
-
Tjenna!
(Jag är på vishan i frankrike hos min svärfar, har grymt begränsad tillgång till internet - därav den låga svarsfrekvensen)
Tack för alla svar och uppmuntringar, det är precis detta jag är ute efter. Ba någon som säger att det går. Jag har försökt prata med lite folk jag vet som har båt och (förvisso hobbytrolling men iaf) utrustning, men det är ingen jag pratat med som fått nåt.
På rikt (3 st).
15 timmar per hugg är ganska mycket men är det det som krävs så fungerar det. Det är 1,5 hugg per helg typ, om man kör hårt. Kan man tänka 1 hugg per 100 liter bensin ? :-) Nånstans är det ju ändå det här sjukt svåra med trollingen som lockar.
Vad har man för tider längre söder ut? Är det liknande eller?
Jag är lite nyfiken på vad det beror på att trollingen inte har riktigt fäste i Norrland, eller iaf i norra delen. Hornavan är ju visserligen rätt poppis, kanske storsjön oxå va? Ror folk drag istället? (Ritkigt trevlig sysselsättning) Eller äre att norrlänningarna lägger degen på skoter och sånt istället för en båt med oändligt me fiskeutrustning?
Runt sikeå/robertsfors där vi har kört tidigare finns det lite folk som har laxfällor, de fick dock förjävligt dåligt ifjol, men har provat köra likssom i den riktning de ligger i. Jag tror dock att man måste nolla ut allt vi gjort tidigare för vi har kört på tok för djupt. Men det ska bli intressant att se hur det går detta. Tänker nu att vi ska köra från Umeälvens norra utlopp (den har två) söder ut efter 20 meters kurvan - typ. Man måste ju ha nån ide iaf hur man ska gå tillväga.
Ang kristinestad så var det bla där jag såg alla trollingbåtarna, där och den här andra riktigt fina lilla staden som ligger vid vattnet lite norr ut, korsnäs(?). Släkten har stuga på nåt som heter rönnskär, mitt mellan kristinestad och korsnäs(?) såg ett gäng båtar som tuffa förbi där oxå. Rätt konstig tid på året dock, i typ augusti, början av aug har jag för mig det var. Men de kanske körde efter typ gädda lr nåt? Jaja, om man sku gå in till osten och rödvinet igen
Tack för alla tips/pepp/uppmuntran, känns mycket bättre nu
Lovar att återkomma med rapporter hur det gick.
När drar vi?
Kommentera
-
Ja för f-n, kaskö menar jag. Fin stad som fanken.Ursprungligen postat av MKFT Visa inläggmenar du kanske kaskö nu? den lilla staden alltså... annars e de ju typ 6mil mellan kristinestad och korsnäs...
/RobertNär drar vi?
Kommentera
-
Trolling i kvarken
Det var trevligt att se att det finns fler tokar än jag som försöker ge sig på laxtrolling i kvarken. Jag kan trösta med att det inte alls är omöjligt att få fisk. Jag har nämligen själva kört lite mer eller mindre sporadiska försök i kvarken och faktiskt varit i kontakt med flera laxar + fångad en på 5,5 kg. Jag har provat både med skedar och betesfisk. Laxen jag fick föll för en tacklad strömming på djuprigg i ca 7 meters djup. Förmodligen är det bristen på rutin på laxtrolling som har gjort att jag inte har krokat fler fiskar - utrustningen behöver nog också finslipas. Skamligt nog måste jag erkänna att jag tappade en riktigt stor fisk pga att jag använde en Ambassadeur 6000 - linan hann ta slut innan jag kunde vända på båten. Det är fortfarande nära till tårar...
Nu i år har jag tagit semester lite tidigare så det blir lite mera riktad fiske i trakterna kring Nordvalen och Fiskargrundet där jag har varit i kontakt med lax tidigare. Jag rapporterar sedan ifall det finns anledning.
Havsöringsfisket efter västerbottenskusten är väldigt bra - det finns otaliga fina ställen efter kusten. Det är lite konstigt att det inte är fler som trollar här ute - det kanske är avsaknaden av traditioner som gör det?
Ge ej upp
hälsningar
Lasse
Kommentera
-
Lasse synd att den gick förlorad ett tips på planer board är Okuma Convector CV (absolut senaste modellen) räknarrulle i 45 storlek rymmer 450m 0,45 lina kör jag på mina planer spön ingen risk att det blir tomt då!Ursprungligen postat av Lasse Aarnipuro Visa inläggDet var trevligt att se att det finns fler tokar än jag som försöker ge sig på laxtrolling i kvarken. Jag kan trösta med att det inte alls är omöjligt att få fisk. Jag har nämligen själva kört lite mer eller mindre sporadiska försök i kvarken och faktiskt varit i kontakt med flera laxar + fångad en på 5,5 kg. Jag har provat både med skedar och betesfisk. Laxen jag fick föll för en tacklad strömming på djuprigg i ca 7 meters djup. Förmodligen är det bristen på rutin på laxtrolling som har gjort att jag inte har krokat fler fiskar - utrustningen behöver nog också finslipas. Skamligt nog måste jag erkänna att jag tappade en riktigt stor fisk pga att jag använde en Ambassadeur 6000 - linan hann ta slut innan jag kunde vända på båten. Det är fortfarande nära till tårar...
Nu i år har jag tagit semester lite tidigare så det blir lite mera riktad fiske i trakterna kring Nordvalen och Fiskargrundet där jag har varit i kontakt med lax tidigare. Jag rapporterar sedan ifall det finns anledning.
Havsöringsfisket efter västerbottenskusten är väldigt bra - det finns otaliga fina ställen efter kusten. Det är lite konstigt att det inte är fler som trollar här ute - det kanske är avsaknaden av traditioner som gör det?
Ge ej upp
hälsningar
Lasse
Riktigt nöjd med dessa för pengarna enorma spolar och bromsarna känns fina, inga problem att stoppa en lax med dessa.
Lycka till däruppe i Kvarken kul att ni försöker mvh!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Hej Lasse,Ursprungligen postat av Lasse Aarnipuro Visa inläggDet var trevligt att se att det finns fler tokar än jag som försöker ge sig på laxtrolling i kvarken. Jag kan trösta med att det inte alls är omöjligt att få fisk. Jag har nämligen själva kört lite mer eller mindre sporadiska försök i kvarken och faktiskt varit i kontakt med flera laxar + fångad en på 5,5 kg. Jag har provat både med skedar och betesfisk. Laxen jag fick föll för en tacklad strömming på djuprigg i ca 7 meters djup. Förmodligen är det bristen på rutin på laxtrolling som har gjort att jag inte har krokat fler fiskar - utrustningen behöver nog också finslipas. Skamligt nog måste jag erkänna att jag tappade en riktigt stor fisk pga att jag använde en Ambassadeur 6000 - linan hann ta slut innan jag kunde vända på båten. Det är fortfarande nära till tårar...
Ge ej upp
hälsningar
Lasse
Vad roligt att höra att det är fler än vi :-) Ännu roligare att du får nåt. Grattis!
Nu skall vi se, jag är inte vidare väl bevandrad i västerbottens kustgeografi, Nordvalen är det fyren(?) söder om Holmöarna? Fiskargrundet har jag inte hört talas om, inte för att jag har nån vidare koll men :-)
Jag har som oxå tyckt att det bara borde gå, iom att det finns fisk i området. Folk får i fällor och går man efter umeälven början av juni, där turbinerna kommer ut är det helt sjukt mycke fisk som står och stångas med nätet som stänger vägen upp i turbinerna (tragisk syn).
Jag har ingen koll på havsöringsfisket faktiskt, är uppfödd på på gäddmete och flugfiske. Har sökt mig ut till havs på egen hand under de senare åren. Trollar du efter havsöringen oxå? Med vilken metod isf? Lr metod och metod, Strandnära? Vobblers? Hur fan gör man :-)
Jag kommer inte ge upp, har fått upp ett rejält pepp av detta. Känns dock tyvärr som att fredag - söndag är lite få dar, med tanke på att halva fredagen kommer gå åt att fippla me grejjer å få i ordning båten.
Vi kommer nog utgå från Holmsund och köra en tur norrut, mot holmön och en tur söderut tror jag.
Hur tacklar du strömmingen? Går det få in den i en sån här löj-hållare? Vi har funderat massor på hur man kan tackla småsej för hälleflundretrolling i norge men inte riktigt kommit underfund med nån bra(enkel) metod.
Vänliga peppade hälsningar
RobertNär drar vi?
Kommentera
Kommentera