Någon som vet hur man trollar havsöring inomskärs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet hur man trollar havsöring inomskärs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som vet hur man trollar havsöring inomskärs?

    Hej jag är sugen på att försöka trolla upp nån havsöring nu i höst, är det nån som har gjort något liknande?

    innan den parkerar sig på "leopardbottnarna" för lek vart finns den då/var bör jag söka den?

    vad bör jag köra för drag? - jag tänkte köra med lite bomber 15a och några mindre pluggar typ 3-4 tum

    jag har TDA-kortet samt djupriggar och sidoparavaner.

    mvh Filip

  • #2
    När en blind leder en blind går de illa eller hur det föll sig i gropen ...

    Jag vet inget praktiskt om havsöringtrolling men har via Mikael Engströms artiklar om HÖ-trolling runt om Stockholm läst mig till att 3m kurvan bör följas. Några beten innanför några utanför.

    Jag misstänker att det kan stöka till sig om det sticker upp stenar i grundvattnet men antagligen är det där havsöringen går och kollar lunchmenyn.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
      Hej jag är sugen på att försöka trolla upp nån havsöring nu i höst, är det nån som har gjort något liknande?

      innan den parkerar sig på "leopardbottnarna" för lek vart finns den då/var bör jag söka den?

      vad bör jag köra för drag? - jag tänkte köra med lite bomber 15a och några mindre pluggar typ 3-4 tum

      jag har TDA-kortet samt djupriggar och sidoparavaner.

      mvh Filip
      Sysslade mycket med detta för 15-20 år sedan men det har inte blivit nåt på länge nu.
      Vi hade bäst fiske på den tiden längs ökanter med grundområden utanför speciellt steniga sådana gärna uddar och små sund också i området det bör vara djupt vatten i närheten då de gärna jagar i småfiskstim närmare land av och till på hösten.
      Kan säga att 90% av huggen kom på spöet närmast land märkligt nog ibland runt stenarna i ytan så grunt som någon meter även större fisk.
      Tror skärgården inte är sej lik nuförtiden även om det säkert går att få alla mina största utan konkurrens kom på det viset.
      Då fanns det storströmming i vattnet och mycket fisk för dem att jaga så är det nog inte riktigt idag tyvärr de har blivit betydligt mindre i storlek säkert pga just detta ändrats av någon anledning.
      Bomber 15A var en riktigt bra wobbler och är det säkert nu också rimligen speciellt blå med silver insert var giftig, gärna den stora också 16A fick även småfisk på den då silver svart rygg orange buk funkade utmärkt, mässing insert också.
      Idag skulle jag tro att mindre beten passar bättre som Strike Pro i mindre modeller finns massor att välja på.
      Ärligt talat tror jag det lönar sej bättre att kasta på skärgårdsöring, lär dej ståndplatserna kasta av dem vill den ta och finns där hugger det omgående annars blir det en följare eller du märker ingenting, en svår fisk nog den värsta i längden antar att det är därför man blir biten. lycka till se upp med lagar och förordningar också kan bli tråkigt annars
      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-09-23, 18:01.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
      125 svar
      19 726 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg lsjonsson  
      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
      3 svar
      242 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg profilnamnet  
      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
      7 svar
      549 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Classe69  
      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
      7 svar
      218 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg tre S
      av tre S
       
      Arbetar...
      X