Nystartad trolling karriär... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nystartad trolling karriär...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Piggen notera att Cannons wire har 135lbs brottstyrka medans Scottys har 150lbs en av anledningarna till att du behöver tyngre lod den är tjockare i dia...
    Använd aldrig tyngre lod än nödvändigt för det djup du fiskar på utsätter bara grejorna för onödigt slitage, dessutom är jag övertygad om att något lättare lod ger bättre gång åt betena då de rör sej fram och bakåt lättare vid gaspådrag grov sjö etc min tro men jag kan ha fel naturligtvis. lycka till
    ( har både cannon och scotty wire i verkstan scottys är märkbart grövre definitivt inte konstigt då den är gjord för havstrolling med betydligt tyngre vikter)
    Jag körde med 5 kg loden på Canon vajrarna men så gick ena vajern rakt av och lodet var borta 1 tim senare gick nästa vajer av och lod två var borta det blev en dyr dag på sjön

Sen hade dem frispel i affären (Regal) och skulle ha 700 kr/st för 5 kg lod pga ökade råvarupriser på bly??
    Hittade då 2 beg 7 kg för billig peng så då blev det dem och Scotty vajrar som just som Du säger är grövre och starkare och det gillar jag.

Dock höll det på att gå åt fanders igen när ena stackern (metallklämma) nötte sönder vajern men jag upptäckte det i tid, så numera kör jag enbart med "Tapsa stackers" och det funkar bra

Kommentera

Man kan väl också räkna slag, dvs hur många gånger linspridaren går fram och tillbaka om man saknar räkneverk.
      Nackdelen med inline är problem är is, annars rätt att det är bättre med såna om man har många spön ute.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Jag körde med 5 kg loden på Canon vajrarna men så gick ena vajern rakt av och lodet var borta 1 tim senare gick nästa vajer av och lod två var borta det blev en dyr dag på sjön

Sen hade dem frispel i affären (Regal) och skulle ha 700 kr/st för 5 kg lod pga ökade råvarupriser på bly??
        Hittade då 2 beg 7 kg för billig peng så då blev det dem och Scotty vajrar som just som Du säger är grövre och starkare och det gillar jag.

Dock höll det på att gå åt fanders igen när ena stackern (metallklämma) nötte sönder vajern men jag upptäckte det i tid, så numera kör jag enbart med "Tapsa stackers" och det funkar bra

Använder du Cannon Terminators dessa är riktigt bra tycker jag aldrig tappat nåt lod med dessa längst ner brukar trycka ihop dem med epoxilim och skruvstycke lite försiktigt.
        Precis som du skriver Scottys stacker klämma går bort helt den gnager på vajern inget annat än plast och gummi i kontakt med den.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
          Man kan väl också räkna slag, dvs hur många gånger linspridaren går fram och tillbaka om man saknar räkneverk.
          Nackdelen med inline är problem är is, annars rätt att det är bättre med såna om man har många spön ute.
          Visst går det men bökigt

Kommentera

Använder du Cannon Terminators dessa är riktigt bra tycker jag aldrig tappat nåt lod med dessa längst ner brukar trycka ihop dem med epoxilim och skruvstycke lite försiktigt.
            Precis som du skriver Scottys stacker klämma går bort helt den gnager på vajern inget annat än plast och gummi i kontakt med den.
            Inte helt med på vad "Cannon Terminators" är men är det fästena på vajern av lodhaken så har jag isf Scotty org fästen nu och dem verkar gedigna, klämde dem med tre rörlås så det borde hålla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Inte helt med på vad "Cannon Terminators" är men är det fästena på vajern av lodhaken så har jag isf Scotty org fästen nu och dem verkar gedigna, klämde dem med tre rörlås så det borde hålla.

Rekommenderas starkt behövs inga rörlås men naturligtvis finns de att köpa billigare....

Kommentera

http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...ct=3072&page=1
                Rekommenderas starkt behövs inga rörlås men naturligtvis finns de att köpa billigare....
                AHA dem hette "Terminal" och då pratade vi om samma sak iaf, fast jag valde Scotty Terminator kit.

Kommentera

Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg
                  Har ett par frågor angående trolling fiske som jag vore tacksam om jag kunde få svar på.

Får med två st Canon unitroll riggar till båten som jag ska slå till på och jag undrar vad max vikten på loden är till dessa riggar, de ska användas för fiske i vänern på runt 15 -25 meters djup och vilken vikt är lämpligt till detta?
                  Normalt (dvs höst-vinter-vår) behöver du inte fiska djupare än 10-12 meter i Vänern och då klarar du dig med 3-kilos lod.

Undrar även om det är bra "knarr" på ambassadeur 7000 och om det är en lämplig rulle att använda sig av vid lax trolling?
                  Bra rulle och bra knarr, men om du ska köpa 10 nya rullar så välj en rulle med linräknare.

Bra tillhörande spön som passar bra till 7000 rullen?
                  Kolla på forumet, finns några trådar om trollingspön.

Blir för övrigt en rival 560 Wa med en 70hk suzuki 2006:a...troligtvis
                  ...och så några Tomic, Bomber och Strike Pro.
                  /Magic

Kommentera

tack o tack

Bockar och bugar, tack för alla svar grabbar!
                    Nu har man fått lite mer kött på benen...

Kommentera

Räkneverk på rullarna behövs inte.
                      Räkna slagen på linspridaren, 6500 ger 3m eller 3,2m per slag.

Enkelt att mäta ut och billigt om man jämför med att köpa nya rullar bara för räkneverk.
                      Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                      www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      419 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X