Laxtrolling i Gävlebukten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrolling i Gävlebukten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Firehand när man läser dina erfarenheter blir man imponerad många timmar har du spenderat under fiske definitivt betydligt fler än man sett via tidningarna dock du ligger ett antal år framför utan tvekan!
    Starkt mvh!!
    (finns betesalternativ Silver Streak och Ismo Magnum funkar fint, NK är dock inget dåligt alternativ men det är inte det enda)
    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-10-29, 20:54.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Citat På djupriggarna fick vi också laxar på 14 foot, 21 foot och 31 foots djup
      Notera djupsiffrorna de två första är mycket intressanta den sista fungerar också men kommer ge färre fiskar dock de kan vara stora därnere.
      MIN ÅSIKT satsa på djup mellan 5-9 m i solsken kanske grundare om molnigt/regn har inga som helst indikationer om att det förändras vid sämre ljus men kan möjligen vara troligt själv kör jag mer eller mindre alltid på dessa djup oavsett ljusförhållanden obs detta gäller vårfiske på vandrare vid sommarfiske på uppväxare gäller andra förhållanden troligen ganska ointressant i gävlebukten då sådant är troligen mycket sparsamt förekommande däruppe men vem vet i slutändan!!! Lycka till PROVA enda sättet att utveckla det hela (tillägg en bomresa säger ingenting efter den tionde har man en erfarenhet!)
      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-10-29, 21:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Firehand när man läser dina erfarenheter blir man imponerad många timmar har du spenderat under fiske definitivt betydligt fler än man sett via tidningarna dock du ligger ett antal år framför utan tvekan!
        Starkt mvh!!
        (finns betesalternativ Silver Streak och Ismo Magnum funkar fint, NK är dock inget dåligt alternativ men det är inte det enda)
        Hej TamTam; Ja, jag tror inte att någon som skriver här har lagt ner bråkdelen av den tid jag lagt ner på laxtrolling mellan Örskär och Eggegrund. Flutter Chuck och Northern Kingkopior som Silver Streak och Diamond King har jag lådor fulla av. Jag har ledsnat på dem eftersom silverpläteringen lossnar även när de ligger oanvända i mina Planolådor. Ismo-skedar har jag fått massor av från vännen Ismo själv. Tyvärr så har Diamond King, Silver Streak och Ismos trollingskedar under senare år inte fått många timmar bakom båten eftersom jag älskar legenden och derbyvinnaren Pat Distaffens försilvrade och handpolerade Northern King MAG och NK-28. Jag har fiskat med Northern King sedan 1987 och haft massor av timmar att jämföra dem med kopiorna. Varför ska man fiska med kopior när inget slår originalen?
        Go for the Giant Salmons!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Citat På djupriggarna fick vi också laxar på 14 foot, 21 foot och 31 foots djup
          Notera djupsiffrorna de två första är mycket intressanta den sista fungerar också men kommer ge färre fiskar dock de kan vara stora därnere.
          MIN ÅSIKT satsa på djup mellan 5-9 m i solsken kanske grundare om molnigt/regn har inga som helst indikationer om att det förändras vid sämre ljus men kan möjligen vara troligt själv kör jag mer eller mindre alltid på dessa djup oavsett ljusförhållanden obs detta gäller vårfiske på vandrare vid sommarfiske på uppväxare gäller andra förhållanden troligen ganska ointressant i gävlebukten då sådant är troligen mycket sparsamt förekommande däruppe men vem vet i slutändan!!! Lycka till PROVA enda sättet att utveckla det hela (tillägg en bomresa säger ingenting efter den tionde har man en erfarenhet!)
          Hej igen TamTam; Jag har inte en aning om hur många timmar jag fiskat totalt, men här har du en liten rapport från senaste Vänerturen (halvbomturen):

"Som vanligt var det gäddorna som dominerade vid vår laxtrolling på Vänern i lördags 27/10-07. Förutom gäddor fick vi 3 st öringar med topp på 3,4 kilo. Alla fångades på Bomber 15A. Det duggregnade nästan hela dagen. Vindstyrkan var 6-7 m/sek och vinden kom från sydsydväst. Ytvattentemperaturen låg mellan +9,3 och 9,8 gr. C. Vi började lägga ut wobblerna bakom båten i beckmörker kl.06.15. Trollingfarten varierade mellan 2,3 och 2,8 knop och vi avslutade laxtrollingförsöket kl. 17.30 för hemfärd.
          Someday we have to go for the Big Ones!
          Old Firehand"

Ps. Mikael Risberg: Karlskoga fick en 10,2 kilos lax på Vänern i onsdags på en Bomber 15A. Laxen finns där ute! Ds.

Kommentera

Ja Old Firehands fisketid är sannolikt svårslagen och även hans kunnade och erfarenhet så jag lyssnar och tar åt mig.

Nu fiskar jag ju visserligen lite mera söderut nere vid Understen men det är ju på vägen upp till Gävlebukten för vandrarna och iaf dem 3 senaste åren har dem flesta Laxarna i det området tagits på djuprigg på 3-15m (10-45 fot) djup och NK Mag, NK 28 är ännu fungerande klassiker följd av Ismo Mag och ett par till.

Dem Laxar som tas på pulkaspöna är ofta på tacklingar med hårt blyade eller med djupparavaner som Kusamo och djupen är ofta 2-6m så renodlat ytfiskade drag verkar inte gå hem iaf inte dem senaste åren.

Kommentera

Tack alla för ovärderliga tips!

Låter lite nedslående att trenden i fångade fiskar i området gått stadigt nedåt för old firehand. Vad kan det bero på? Fick ovanligt bra med havsöring i våras på det strandnära fisket, däremot rapporterades om ovanligt få spöfångade laxar i Älvkarleby. Vill ju gärna veta att det finns en vettig chans att få lax om man ska lägga ned mkt tid och bränsle på detta fiske.

Lovar att komma med rapporter om fisket framöver

Mvh Ödlan
              Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
              eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Du/Ni kan ju alltid köra ner till mina hemmavatten och köra en flerdagars expedition runt Understen/Singö området, inte långt ner från Gävle bara gasa på SSO över bukten runda Forsmark och så snedda över Grepen så är Du nere.

Vid årets träff för trollingklubben fångades ca 40 laxar på 3 dagar i det området 2st +20 kg och några +15 kg samt en hel del runt 8-14 kg så det tycker jag är godkänt för en helgs fiske.

Båtplats och logi kan jag ordna hos mig på bekvämt avstånd från trollingstället

PS Vill Du hellre traila ner så går det att ordna ändå DS
                Senast ändrad av Rospigg; 2007-10-30, 08:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Du/Ni kan ju alltid köra ner till mina hemmavatten och köra en flerdagars expedition runt Understen/Singö området, inte långt ner från Gävle bara gasa på SSO över bukten runda Forsmark och så snedda över Grepen så är Du nere.

Vid årets träff för trollingklubben fångades ca 40 laxar på 3 dagar i det området 2st +20 kg och några +15 kg samt en hel del runt 8-14 kg så det tycker jag är godkänt för en helgs fiske.

Båtplats och logi kan jag ordna hos mig på bekvämt avstånd från trollingstället

PS Vill Du hellre traila ner så går det att ordna ändå DS

Tackar för ett fint erbjudande Rospigg!

I ett första skede vill jag dock nöta av hemmavattnen runt Eggegrund. Har jag bommat efter ca 10 turer , så är ditt erbjudande klart intressant!
                  Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
                  eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Citat Flutter Chuck och Northern Kingkopior som Silver Streak och Diamond King har jag lådor fulla av.
                    Jag också Firehand, Silver Streak har minst sagt oväntat fiskat ut min favorit Ismo Magnum totalt våren som gick kunde aldrig på förhand ha trott detta men det är fakta, blå silver giftigt definitivt.
                    Har trettio stycken nyimporterade (Silver Streak) i verkstan nu 20 till mej själv och tio till en kamrat kommer fira triumfer i vår övertygad om det !!mvh
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-01, 20:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ödlan Visa inlägg
                      Tackar för ett fint erbjudande Rospigg!

I ett första skede vill jag dock nöta av hemmavattnen runt Eggegrund. Har jag bommat efter ca 10 turer , så är ditt erbjudande klart intressant!
                      I det här fallet tycker jag du gör ett klart misstag om i början på karriären satsa tid på etablerade vatten med viss fångstchans i stället för att som hel nybörjare köra i helt nya vatten du gör det bara onödigt svårt med risk att lessna i förtid ta en råd besök piggens vatten i rätt vecka nästa år får du inget själv kommer du troligen få se fisk fångad av mera drivna trollare sånt är enormt uppmuntrande och dessutom käften är oftast välsmord och bjuder på tips när man är på gott humör dvs en riktigt fin och fet blänkare på båtbotten lycka till hur du än gör men som sagt etablerade vatten är aldrig fel tro mej mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      434 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X