laxtrolling i norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

laxtrolling i norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• laxtrolling i norge

Hej alla trollingfantaster!

Har någon tips på bra trollingställe efter lax eller havsöring i nordnorge

Tvivlar jag på nån som vet, då man bara får ha två spön per båt?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Helt riktigt det Alessandro. Styvmoderliga trolling (dorging-) regler i år 2008 i Norge.
      Men att trolla efter uppdrettslax går med fler spön numera tror jag men det blir klart först den 1:a Mars tror jag.
      Men det blir efter 5 augusti det blir tillåtet, inte i stigningssäsongen tyvärr (bara två spön/båt). Helt otroligt att inte sätta en fångstbegränsning i stället och sen gå för en spöbegränsning på samma nivå som i insjöarna i Norge (4-8 spön ca).

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Helt riktigt det Alessandro. Styvmoderliga trolling (dorging-) regler i år 2008 i Norge.
        Men att trolla efter uppdrettslax går med fler spön numera tror jag men det blir klart först den 1:a Mars tror jag.
        Men det blir efter 5 augusti det blir tillåtet, inte i stigningssäsongen tyvärr (bara två spön/båt). Helt otroligt att inte sätta en fångstbegränsning i stället och sen gå för en spöbegränsning på samma nivå som i insjöarna i Norge (4-8 spön ca).

mvh
        Hej Flodström; Många år innan alla trollingbegränsningar (1989-1990) kom i de norska fjordarna fick jag vara med min svåger Nikolai Hammari och trolla efter lax i Altafjorden. Nikolai är lillebror till Thorleif Hammari, Altaälvens laxekong. Vi trollade utanför Alta flygplats förbi Rafsbotn och ända ut i fjorden mot Russeluft. Utanför Rafsbotn fick vi bra med morotsfärgad "sjöörret" i storleksklassen 0,9 - 2,5 kilo, men inte en enda lax behagade bita i våra "sluk" och wobbler. Troligtvis körde vi för grunt för att få lax, eftersom vi trollade där havsöringen gick på 1,5 - 4,5 meters djup. Längre ut kom de hungriga, bruna och rödbruna med pipskägg.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Längre ut kom de hungriga, bruna och rödbruna med pipskägg.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Hehehe, vet vad du menar. Nä det var säkert inte lätt att hitta laxen där på den tiden om man inte var erfaren i området.
          Ett jäkligt bra (och nästan säkert) sätt är (var) att studera var alla kilnötter (laxrysjor) står och sen göra en bedömning ut i från dom så får man ett begrepp om invandrings-ruten för laksen.

I dag är det här svårare då nästan alla kilnötter är borta. Bara lite i Trøndelag och i Tanaområdet som står kvar.

Hmmmm, morotsfärgad sjøørret, kan det möjligen ha varit "sjørøye",

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Tjena
            Vid Tjongsfjorden utanför Mo I Rana är det populärt att trolla Havsöring och även lax. Vet att en lax på ca. 17 kilo fångats av en lokal fiskare förra året. När ja var där från midsommar och 5 veckor framåt fångade vi ett antal mindre havsöringar. Men det var inte det lättaste att fiska riktat efter dem p.g.a. enorma mängder makrill och sej som högg i princip konstant vid de heta lax och havsöringsställena. Nästan varje kväll såg man iaf lax och havsöring som jagade, ofta nära land vid åmynningar.

Riktigt bra boende finns oxå , även uthyrning av båtar och djupriggar.

Hemsidan har du här- http://www.arcticinn.no/

Kommentera

Är det någon som vet om de där begränsningarna om utförsel av sportfiskad havsfisk över Norges gränser fortfarande existerar? Vad är maximal mängd i kilo?

Kommentera

tackar för tipset Fredrik

Kommentera

15kg. låter lite men blir ju en del i fileer

Kommentera

Ursprungligen postat av luossavaara Visa inlägg
                    15kg. låter lite men blir ju en del i fileer
                    Jo, det blir ju en del. Undrar hur mycket fisk det blir i kilo innan fileteringen? 30 kg kanske? Eller vad säger ni?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    388 visningar