Trolling med skeddrag efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling med skeddrag efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling med skeddrag efter gädda

Nu när man sitter insnöad i denna varga vinter börjar man smida planer för att fånga storgäddan i vår. Vi har en liten skogssjö som ett kompisgäng besöker varje år. Vi trollar alltid med wobbler men jag tänkte chocka grabbarna i år och köpa in mig på lite feta skeddrag. Någon som har lite tips inför trolling med dessa? Jag tänkte på om man ska bly mm???
    Tackar för lite tips!!

Jag är inte helt med på vad jag snackar om här men det är viktigare med farten när man kör skedar så att de inte börjar snurra, då blir det lätt tjall med knutar å trassel på linan, för att inte tala om att betet inte går som det är tänkt. Det finns väl en uppsjö stora skedar, men dessa är de jag känner till som är lite extravaganza. Blya beror nog på djupet å så men det är ju inte så svårt att testa.
    Jag har förmig att det stod lite om detta i nån Fiskefeber för nåt år sedan.... Men kan inte komma på när.
    När drar vi?

Kommentera

Större- färggranna tunna trollingskedar (flutterspoons) typ NK Mag/Grizzly/BreakPoint/Williams/IsmoMag&Quack m.fl. funkar bra även på gäddan. Håll som sagt koll på farten, tvinn gillar varesig fisk- eller fiskare. Blya 20-100g med snodd 6-7m framför, finns där skapligt med gädda lurar du säkerligen ett par. Prova gärna skarpa gröna/gula/blåa nyanser, lycka till!

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av davva79 Visa inlägg
        Nu när man sitter insnöad i denna varga vinter börjar man smida planer för att fånga storgäddan i vår. Vi har en liten skogssjö som ett kompisgäng besöker varje år. Vi trollar alltid med wobbler men jag tänkte chocka grabbarna i år och köpa in mig på lite feta skeddrag. Någon som har lite tips inför trolling med dessa? Jag tänkte på om man ska bly mm???
        Tackar för lite tips!!
        Vilken fart trollar du i? Om du köper flutterspoons (lätta skeddrag) för laxtrolling så är de gjorda just för trollingfiske och klarar generellt farter upp till 2-3 knop. Ex. NK Mag, Ismo Mag, NK28, Ismo Qvack, De behöver blyas med 20g och uppåt för att inte ligga i ytan. Ett alternativ om du vill prova något nytt(?) är några löjskallar och löja, tror det kan smiska dina polare rätt så bra.
        /Magic

Kommentera

Jag bugar och bockar för alla svar.
          En liten följdfråga bara, är det någon som fiskat med Vuoksi beteshållare? Är det ett bra alternativ när man fiskar med löja???

Kommentera

Ursprungligen postat av davva79 Visa inlägg
            Jag bugar och bockar för alla svar.
            En liten följdfråga bara, är det någon som fiskat med Vuoksi beteshållare? Är det ett bra alternativ när man fiskar med löja???

Vuoksi.. Japp, fungerar utmärkt. Min egna subjektiva bedömning är att dom är bäst, har testat 4-5 olika sorter. Har fått förtroende för dessa och som du vet så förflyttar tro berg så jag ser ingen anledning att byta ut dom.
            Funkar bra även med gummibeten (vilket IOFS nästan alla löjskallar gör).

Kommentera

Laxskedar funkar perfekt till gäddorna. min Favorit bland dessa för just gädda är ismo veto.

Kommentera

jag har trollat med stor framgång med stora skeddrag typ professor,även gjort egna av stora kromade skohorn,kör med kullagerleke ,har främst kört på djupriggar,för mig har det funkat bättre med skeddrag än andra beten på riggarna!!

Kommentera

Personligen tycker jag att trolling efter gädda är roligt, jag kör alltid med riggen och större skeddrag. Mycket gult och grönt det gillar de här uppe.
                  Storadrag = Storfisk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  729 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...