Gädd trolling (Nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd trolling (Nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädd trolling (Nybörjare)

Hejsan alla fiskare! Jag är en nybörjare på gädd trolling, jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på
    Kan börja med,
    Undrar lite villken fart man ska hålla för gädda?
    Har inköpt mig en dispy driver, undrar lite hur man ska fästa den? asså hur långt från dragt o lite allmänt där!
    Kan börja med de och kommer säkert komma på mer när jag kommer ut på sjön.

Farten är nog inte riktigt det viktigaste. Håll jämn väldigt låg hasighet och prova dig fram med olika wobblers istället.

Bra trollingwobblers: Större modellerna av zalt, westins jätte (de största) brukar jag köra med och det funkar alltid! Skaffa dig ett ekolod och fiska av djupkanter och djupa vassar. Om du ska använda dig av dipsy diver så kan du fästa den ca 4-5 meter framför wobblern. Eftersom både zalt och westins jätte går ganska djupt (ca 5 och 7 m) så kanske det inte är nödvändigt med dipsy diver till dem. Prova då lite mindre beten som bomber tex.

Just det, dipsy diver fäster du genom att föra linan genom beteslåset och nypa fast linan i klämman. Det som händer när du får hugg är att linan lossnar från dipsy divern och du har ett litet slak på linan så invevning samt mothugg är det som gäller.

Skitfiske!
    sigpic

Kommentera

- Börja utan djupparavaner (dipsy)
      - Skaffa ett ekolod (köp ett enkelt billigt)
      - Skaffa några Westins Jätte (största, 23cm) och några flytande Zalt 19, - några olika färger
      - Kring 2 knop (1,5-2,5) funkar ofta bra. Variera och testa lite olika hastighet
      - Använd flätlina
      - Tillverka egna tafsar, kraftigt men mjukt material, gärna cirka 50 cm
      - Kontrollera att bromsen är lagom hårt inställd

Kör så dé ryker!
      Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Va ute första gången i kväll i körde 1.5 halv timme, med nytt spö o ny rulle, Gick bra fick upp en gädda på ca 4kg!
        hur brukar folket göra när ni drat in gäddan i båten, vart så skitigt när jag tog in den och skulle förska lägga ner den på lite tidningar. Är en lite större balja smart och ha eller?

Undrar hur man ska hålla gäddan på bästa sätt för att varken skadda sig själv eller gäddan?

Dennis

Kommentera

Det bästa är ju att ha en avkrokningsmatta! Men har man inte det och kör C&R så är kanske det bästa att kroka av gäddan då du håller i den om du te.x har tagit gällocksgreppet eller tagit den med en lipgrip, sen när du tar kort är det aldrig fel o stödja gäddan med ena handen på undersidan av fisken!

Kommentera

Ursprungligen postat av otzi Visa inlägg
            Hejsan alla fiskare! Jag är en nybörjare på gädd trolling, jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på
            Kan börja med,
            Undrar lite villken fart man ska hålla för gädda?
            Har inköpt mig en dispy driver, undrar lite hur man ska fästa den? asså hur långt från dragt o lite allmänt där!
            Kan börja med de och kommer säkert komma på mer när jag kommer ut på sjön.
            Hej Otzi; Rent generellt gäller lägre trollinghastighet vid gäddtrolling på våren än på sommaren och hösten! På våren brukar 1,2 - 1,4 knop locka gäddorna att hugga. När vattentemperaturen ökar upp emot +14 gr.C. (gäddans optimala trivseltemperatur) kan du öka trollingfarten upp till 1,7 knop och öka farten ytterligare till 1,9 - 2,5 knop när vattentemperaturen ligger mellan +18 - +23 gr.C. När vattentemperaturen faller igen i september kan du sänka trollingfarten till 1,6 - 1,8 knop. Angivna trollinghastigheter gäller vid trolling efter gädda mellan 3 och 10 kilos vikt. Smågäddor har ett betydligt större toleransområde och hugger gärna vid högre trollingfarter än de riktigt stora. Är du bara ute efter att fånga monstergäddor över 13 kilos vikt bör du sänka farten något. Stirra dig inte blind på mina uppgifter utan testa dig fram tills du hittar den trollingfart som gäller för dagen. Det jag skriver är bara några ord på vägen till ett framgångsrikare fiske.

Vid trolling efter gös gäller lägre hastigheter och vid lax- och öringtrolling gäller betydligt högre trollinghastigheter än vid gäddtrolling och då speciellt under hösten.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Jag brukar fiska i en liten djup sjö utanför umeå på sommaren, vi har rott drag där i alla år under transporten från grynnorna, men för nåra sommrar sen hade vi lite brådis (tävlade mot farsan å hans kompis). Hur som hellst rodde vi för allt va tygen höll me en swimwhiz å en cisco kid ute plötsligt smällde det så det ba rök om det, typ 5-6 meters djup över 20 meter. Sen dess har jag rott fort som fan mitt i sommarvärmen, jag skulle tro att det går 2.5 knop nåt sånt. Nu är det inte nåra jätte-gäddor vi pratar om men 4-5 pannor iaf.

En annan grej som ibland kan va nästan bättre me å ro är att farten varieras lite mer, man kan glida lite å ta nåra kralliga årtag. Kör man fattigmanstrolling kan den som håller spöna göra "vevstopp" genom att låta dem vandra bakåt en bit så att dragen så att säga tappar fart.
              Senast ändrad av pepp-robert; 2008-05-30, 14:44.
              När drar vi?

Kommentera

Jag brukar hålla 2 - 2,3 knop vid fiske efter gädda. det är standard. tidig vår och sen höst ska det gå riktigt sakta 1 - 1,5 knop. Då fiskar zalten riktigt bra. Pröva Ismo Veto på gädda, detta är en laxsked från början men fiskar otroligt bra på gädda. Jag vet att dessa inte är lätta att få tag på men hänger det nån i butikerna jag går in i brukar dessa åka med just för att de drar större fisk.
                Fiska i anslutning till branter med markanta djupskillnader. Där patrullerar större fisk i födosök. Får du en större gädda så är det ofta en indikation på att området besöks av sådana individer.

På dom bara!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                9 svar
                445 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg brollann  
                Arbetar...
                X