Gädd trolling (Nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd trolling (Nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädd trolling (Nybörjare)

Hejsan alla fiskare! Jag är en nybörjare på gädd trolling, jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på
    Kan börja med,
    Undrar lite villken fart man ska hålla för gädda?
    Har inköpt mig en dispy driver, undrar lite hur man ska fästa den? asså hur långt från dragt o lite allmänt där!
    Kan börja med de och kommer säkert komma på mer när jag kommer ut på sjön.

Farten är nog inte riktigt det viktigaste. Håll jämn väldigt låg hasighet och prova dig fram med olika wobblers istället.

Bra trollingwobblers: Större modellerna av zalt, westins jätte (de största) brukar jag köra med och det funkar alltid! Skaffa dig ett ekolod och fiska av djupkanter och djupa vassar. Om du ska använda dig av dipsy diver så kan du fästa den ca 4-5 meter framför wobblern. Eftersom både zalt och westins jätte går ganska djupt (ca 5 och 7 m) så kanske det inte är nödvändigt med dipsy diver till dem. Prova då lite mindre beten som bomber tex.

Just det, dipsy diver fäster du genom att föra linan genom beteslåset och nypa fast linan i klämman. Det som händer när du får hugg är att linan lossnar från dipsy divern och du har ett litet slak på linan så invevning samt mothugg är det som gäller.

Skitfiske!
    sigpic

Kommentera

- Börja utan djupparavaner (dipsy)
      - Skaffa ett ekolod (köp ett enkelt billigt)
      - Skaffa några Westins Jätte (största, 23cm) och några flytande Zalt 19, - några olika färger
      - Kring 2 knop (1,5-2,5) funkar ofta bra. Variera och testa lite olika hastighet
      - Använd flätlina
      - Tillverka egna tafsar, kraftigt men mjukt material, gärna cirka 50 cm
      - Kontrollera att bromsen är lagom hårt inställd

Kör så dé ryker!
      Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera