Få ner betet utan djuprigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få ner betet utan djuprigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Få ner betet utan djuprigg?

Vilket är ert bästa tips för att få ner betet utan djuprigg?

Läste nånstans om en trevägs-lekanden som fäst på huvudlinan, sen en tafs till betet, och i andra änden en tyngd.
    Hur lång ska den tafsen vara till betet? Kan ju inte vara för lång för då blir det ju knepigt när man ska håva in fisken då lekandet är i vägen.

Sen vad ska det vara för tyngd? Päronsänke? vikt?

Sjön där jag tänkte fiska är en ganska stor sjö med stora djup. Men tänkte köra i en stor vik där djupet ligger på ungefär 9 meter och dyig botten. Några förslag på vart man ska söka gäddorna där? Har fått några små Gäddor när jag kört nära land men inget stor.

Det absolut enklaste är ju ett päronsänke fastsatt med gummisnodd runt linan. bara att rycka av gummisnodden när du drillat fisken. djupgåendet är givetvis beroende på päronsänkets vikt och hur långt framför betet du sätter det. När jag trollar lax och öring sätter jag 10-100 gram ca 10 meter framför betet. Allt beroende på omständigheterna beträffande väder och vind...
    www.morganlewin.se

Kommentera

Ursprungligen postat av orbital Visa inlägg

Läste nånstans om en trevägs-lekanden som fäst på huvudlinan, sen en tafs till betet, och i andra änden en tyngd.
      Hur lång ska den tafsen vara till betet? Kan ju inte vara för lång för då blir det ju knepigt när man ska håva in fisken då lekandet är i vägen.

Sjön där jag tänkte fiska är en ganska stor sjö med stora djup. Men tänkte köra i en stor vik där djupet ligger på ungefär 9 meter och dyig botten. Några förslag på vart man ska söka gäddorna där? Har fått några små Gäddor när jag kört nära land men inget stor.
      Kör med djupparavaner tex Kusamo eller Dipsy diver finns i olika storlekar/tyngder som går ner olika mycket, Dipsy kan även ställas så att den drar i sidled för att sprida betena.

För enkel hantering med iaf Kusamo så sätt en beteshake i bakre fästet som Du käpper runt linan och en linutlösare på det främre så kan Du enkelt lossa paravanen när deet är dags för landning då den ofta sitter längre fram på linan så att den måste undan för att kunna ta in fisken, men när den lossats så hänger den kvar på linan i beteshaken

Dipsy funkar lite annorlunda men jag är dålig på dem så någon annan får förklara hur man använder den bäst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        För enkel hantering med iaf Kusamo så sätt en beteshake i bakre fästet som Du käpper runt linan och en linutlösare på det främre så kan Du enkelt lossa paravanen när deet är dags för landning då den ofta sitter längre fram på linan så att den måste undan för att kunna ta in fisken, men när den lossats så hänger den kvar på linan i beteshaken .
        Jag har provat lite olika metoder men den du beskriver ovan tycker jag fungerat bäst. Riktig djuprigg är väl alltid att föredra men har man ingen så har man inte...

Kommentera

Ursprungligen postat av orbital Visa inlägg

Paternostertackel kan leda till trassel om man har otur, enklaste är päronsänken i gummisnodd.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det där med gummisnodden och päronsänket låter intressant. Men hur exakt fäster man det på linan? Och hur rycker man loss gummisnodden under tiden man drillar?

Kommentera

Fiskar du själv kan det var lite knepigt, men ta en tunn gummisnodd och slå en ögla bara på den på linan (om du kör flätlina så kan du ta lite garn som man virkar med och göra en stoppknut på den så att den inte glider).
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Får testa detta. Lämnar en rapport efter helgen. Tack för hjälpen!

Kommentera

Det är inte så knepigt... Se bara till att sätta gummisnodden med blyet på sådant avstånd från betet att det blir hanterbart. Du vill ju ha fisken på kort, stum lina och dribbla med gummisnodden. 10-15 meter ifrån funkar utan problem.
                  www.morganlewin.se

Kommentera

Simplaste "rigg" du kan göra består av en monofil-lina typ 0,8 mm på 10-15m. Häng på ett lod på ca 1 till 2 kg och fäst ett clips/line-releaser längst ner vid lodet (på en egen 0,5 m tafs bak lodet)

I klipset fäster du linan från spöt med betet ca 15-30m bak båten. Fira ner lodet för hand med spölinan fäst i clipset och stoppa "rigglinan" med en pollare eller liknande efter att du "mätt" upp rätt djup. Hur du stoppar rigglinan efter att du kontrollerat har firat ner den till "riktig" nivå finns måmga lösningar på. Du kan t.o.m. använda en gammal simpel flugrulle, eller båtspörulle till det här. Bara den rymmer 10-15 m 0,70-0,80 mm monofil. Då kan du t.o.m. använda ett tyngre lod, 3-4 kg faktiskt men då behövs kanske en kort bom med block?

Jag har kört på det här viset på Hardangerfjorden tidigare innan jag kjöpte mina trolling-riggar. Funkade hur bra som hällst men var opraktist i längden.

my two cents
                    Senast ändrad av Flodström; 2008-05-24, 01:13.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    430 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X