Hur ska grov lax drillas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska grov lax drillas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Håller delvis med dej om bromsen på convectorn själv har jag plockat ner mina torkat bort det kletiga kinesfettet och pudrat med grafitpulver gör inte underverk men de blir klart mycket bättre definitivt riktigt nöjd med dem och linkapaciteten är helt rätt enligt min åsikt! (priset oxå på rätt ställe!)
    Då behövs inga dyra flätlinor dessa funkar heller inget vidare i utlösarna tunn och hal dåligt mothugg bättre grov lina och billig som sitter hårt i utlösarna. (allt enligt min åsikt)
    Dyr engångskostnad? Flætlinan under håller i många år. Har man ca 100m ytterst så ær det den linan som sitter i utløsaren. Fungerar också som fjædring, minskar påfrestning på krokfæstet. Nær man skiftar byter man bara de yttersta 100m?
    Finns "hollow core braid" skarvas på nylon på samma sætt som en "Loopstrumpa" på fluglina. Anvænds till tonfisk, så lær nog funka till våra laxar också? Inget som kan hugga i ringarna vid rusning.
    Bra tips om grafitpulvret!
    OF: Handledsmothugg med 60-70m nylon ute och riggspø? Kænns kanske bra? Men du har ju fiskat så mycket att du vet att det inte hænder någonting ute vid betet. Den som tror det bør testa att dra ut den mængden lina, hålla i betet, och be kompisen kroka. Hænder ingenting!
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av smirre Visa inlägg
      Tappade en ordentlig bit igår på dagen. Den tömde rullen på lina efter hugget (lite över 300m), fick stopp på den när det bara var metrar kvar. Började invevning medans polarn tog upp resten av spöna. Efter att spöna var uppe villa jag inte dra av på farten, låg då mellan 2,0-2,3 knop tror jag. Har tappat flera fiskar i år, den ena för att jag körde för sakta och fisken fick slack. Tänkte att det inte skulle upprepas så vi knalla på i den farten. Första halvtimmen fick jag in fisken så nära att det bara var ca 50 fot kvar. Andra halvtimmen tjura den bara djupt under båten gick bara inte att få upp den till ytan, efter en timme tappade vi fisken, tror läppen gick sönder. I efterhand ha jag insett att de troligvis var dumt att köra så fort framåt med stor fisk på, blir stor press där kroken sitter, så läppen slets kanske av... Hur gör ni andra när ni har stor fisk på, alltså fisk tyngre än 13-14kg?

Stör mig som fan att jag aldrig fick se fisken, så ja har ingen aning hur stor den va. Kändes iaf mycket större än mina tidigare fiskar där min största är på 14 kg.

Skitfiske smirre
      Detta är en av de orsakerna varför jag inte trollar. Att drilla fisk när man kör är inte något för mig.

Angående drillningen så kan jag inte säga hur eller varför då jag bara har drillat en lax på trolling och troligtvis aldrig kommer att drilla en till.

Generellt så är det dock en risk att krokhålet blir större och större ju längre tid det tar med drillen.

Vra kroken skadad eller böjd?
      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Det är därför man har skaft på håven sen får man ju böja lite på ryggen med men det är ju inga problem när man är smidig som en jaguar

Har aldrig upplevt att relingen skulle vara så hög att det hindrar, landar all fisk längs sidan och tom handlandning av gädda funkar fint där och Rival/Rocad är ju kända för att ha rejäla fribord +höga räcken men inget som är problematiskt i mina ögon iaf.
        Du får väl ta anställning som håvare, vilken SSYK kod är det måhända?
        Flätlina älskar jag, men inte till laxtrolling, vilka trassel det kan bli och då är det
        bättre med nylonlina. Det där med rullar är ju intressant, räkneverk underlättar ju tillvaron. Nån som provat Pennrullar förresten till laxtrolling, borde dom inte
        funka bra?
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
          Du får väl ta anställning som håvare, vilken SSYK kod är det måhända?
          Flätlina älskar jag, men inte till laxtrolling, vilka trassel det kan bli och då är det
          bättre med nylonlina. Det där med rullar är ju intressant, räkneverk underlättar ju tillvaron. Nån som provat Pennrullar förresten till laxtrolling, borde dom inte
          funka bra?
          Før och nackdelar med allting.. Anvænder man flætlinan som en "backing" under nylonen finns den dær som en sækerhet istællet før att linan tar slut? Med 150-200m nylon ytterst, kommer bara flætlinan fram i undantagsfall. I de fallen kan det kanske vara skønt med 300m flætlina, istællet før 100m 0,46.. Æven om trasselrisken ær større?

Det sagt så ær mina laxrullar fyllda med bara nylon.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
            Detta är en av de orsakerna varför jag inte trollar. Att drilla fisk när man kör är inte något för mig.
            Du måste iofs inte köra framåt när du drillar, många danska båtar plockar ofta in rubbet och drillar från driftande båt utan motor.
            /Magic

Kommentera

va den vägde nog runt 10-15 kg elr nått
              ingen sommar utan Fiske !

Kommentera

Ursprungligen postat av smirre Visa inlägg
                Tappade en ordentlig bit igår på dagen. Den tömde rullen på lina efter hugget (lite över 300m), fick stopp på den när det bara var metrar kvar. Började invevning medans polarn tog upp resten av spöna. Efter att spöna var uppe villa jag inte dra av på farten, låg då mellan 2,0-2,3 knop tror jag. Har tappat flera fiskar i år, den ena för att jag körde för sakta och fisken fick slack. Tänkte att det inte skulle upprepas så vi knalla på i den farten. Första halvtimmen fick jag in fisken så nära att det bara var ca 50 fot kvar. Andra halvtimmen tjura den bara djupt under båten gick bara inte att få upp den till ytan, efter en timme tappade vi fisken, tror läppen gick sönder. I efterhand ha jag insett att de troligvis var dumt att köra så fort framåt med stor fisk på, blir stor press där kroken sitter, så läppen slets kanske av... Hur gör ni andra när ni har stor fisk på, alltså fisk tyngre än 13-14kg?

Stör mig som fan att jag aldrig fick se fisken, så ja har ingen aning hur stor den va. Kändes iaf mycket större än mina tidigare fiskar där min största är på 14 kg.

Skitfiske smirre
                Fick ett tips hur man kan få stopp på en stor lax som rusar. Prova med att släpp på bromsen så att motståndet blir minimalt dra sen på bromsen. Används vid älvfisket.

Kommentera

[QUOTE=DavidL;371172]Dyr engångskostnad? Flætlinan under håller i många år. Har man ca 100m ytterst så ær det den linan som sitter i utløsaren. Fungerar också som fjædring, minskar påfrestning på krokfæstet. Nær man skiftar byter man bara de yttersta 100m?
                  Finns "hollow core braid" skarvas på nylon på samma sætt som en "Loopstrumpa" på fluglina. Anvænds till tonfisk, så lær nog funka till våra laxar också? Inget som kan hugga i ringarna vid rusning.
                  Bra tips om grafitpulvret!
                  OF: Handledsmothugg med 60-70m nylon ute och riggspø? Kænns kanske bra? Men du har ju fiskat så mycket att du vet att det inte hænder någonting ute vid betet. Den som tror det bør testa att dra ut den mængden lina, hålla i betet, och be kompisen kroka. Hænder ingenting![/QUOT

Inga skarvar på mina linor 0,46 hela 450meters vägen den tjockleken ger mindre fjädring än 0,38 dessutom sitter den bättre i utlösarna brukar klämma till hårt med fingrarna på dem innan de går ut oxå men med 0,38 svart planer utlösare och cirka 150 fots släplängd fjädrande planerlina samt en Siwash 3/0a där bak.....Obs min åsikt men påstår inte att det är rätt! mvh
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-18, 18:11.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
                    Fick ett tips hur man kan få stopp på en stor lax som rusar. Prova med att släpp på bromsen så att motståndet blir minimalt dra sen på bromsen. Används vid älvfisket.
                    Mats precis som jag beskrev skillnaden är att du inte behöver skruva på bromsen så fort den börjar skena ge lina med handen de lugnar sej direkt kommer av sej helt funkar skitbra både i älv och hav mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Mats precis som jag beskrev skillnaden är att du inte behöver skruva på bromsen så fort den börjar skena ge lina med handen de lugnar sej direkt kommer av sej helt funkar skitbra både i älv och hav mvh
                      Provade att släppa snabbt på bromsen för att sedan dra åt bromsen sist jag drillade lax. Den stannade inte direkt men innom loppet av några sekunder. TAMTAM har för mig att du sa att du skulle prova singöfisket i år.
                      Har inte sett till dig? mvh madmats

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X