troling till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

troling till gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Braxel Visa inlägg
    när man trollar efter insjö gädda vilket bete funkar best
    Hej Braxel; Det finns inget bete som alltid fungerar bäst! Berätta gärna för mig hur sjön du fiskar i ser ut. Kan du svara på mina frågor ska jag förhoppningsvis tillsammans med andra läsare här på Fiske.Snack försöka hjälpa dig till ett framgångsrikt gäddfiske. Hur djup är sjön utmed stränderna och längre ut? Är sjön kuperad med stora djupvariationer? Är sjön jämndjup utan hålor och grynnor? Är sjön grå, grön eller brunaktig till färgen? Finns det mycket vassar utmed stränderna? Har du hittat några grundområden bevuxna med cabomba, nate eller näckrosor? Vet du vilka andra fiskar (bytesfiskar och rovfiskar) förutom gädda som finns i sjön?
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand

Kommentera

Husky Cisco Kid 600 är väl sjunkade så den kan väl gå hur djupt som helst?

Kommentera

jag var uppe i kalixälven och fiska i 9o dar för några dar sen, något jag tyckte funkade bra för både aborre och gädda var när vi satte på "tjocka" rätt stora jiggar, då får man ofta mycket gädda och stora aborrar, den största aborren vi fick upp vägde 1700gr
        *Det löser sig sa gumman när hon sket i badkaret*

Kommentera

Zalt 14 cm och Super shad rap är två trollingbeten jag varmt kan rekommendera! har funkat kanon nu i sommar!
          Jerkbait ftw!

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
            Westins jätte funkar kanon, även över större djup. Hastigheten PappaPu rekkomenderar är för semesterfiskare, annars 1.8-2knop.

Bland de dummare "tillrättavisningar" jag hört. Hastigheten varierar självfallet med vattentempen men kryper personligen aldrig under 2kn så länge vattnet inte är kallare än låt säg +5C. Kör mestadels gädda under senhöst/tidig vinter, håller som regel likt PappaPu nämnde upp mot 2,5kn, tidigare under hösten snabbare än så. Ett mer konkret tips till dig Braxel vore att ex. via OldFirehand här på forumet införskaffa ett par Cisco Kid 1800 (gärna blå/silver samt tiger-stripe), köra ca 2-2,5kn längs med brantkanter över 7-8m djup med Cisco:na arbetande tätt ovan botten. Djupgående baserat på ca 25m 0,35-0,40mm nylonlina. Finns där gädda kommer spöna med största säkerhet bocka djupt, lycka till!
            Senast ändrad av DavidJ; 2008-08-01, 08:11.

Kommentera

Tycker pecis som Diezel, Zalt och Super Shad Rap har funkat riktigt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                Bland de dummare "tillrättavisningar" jag hört. Hastigheten varierar självfallet med vattentempen men kryper personligen aldrig under 2kn så länge vattnet inte är kallare än låt säg +5C. Kör mestadels gädda under senhöst/tidig vinter, håller som regel likt PappaPu nämnde upp mot 2,5kn, tidigare under hösten snabbare än så. Ett mer konkret tips till dig Braxel vore att ex. via OldFirehand här på forumet införskaffa ett par Cisco Kid 1800 (gärna blå/silver samt tiger-stripe), köra ca 2-2,5kn längs med brantkanter över 7-8m djup med Cisco:na arbetande tätt ovan botten. Djupgående baserat på ca 25m 0,35-0,40mm nylonlina. Finns där gädda kommer spöna med största säkerhet bocka djupt, lycka till!
                Har tidigare kört mellan 2.3-2.5 knop och lyckats betydigt sämre med trollingen. Började köra saktare i år och har fått betydligt bättre, även i omöjliga månaden Juli ! Fick tips av Hibbahubba, Gösen här på forumet om att köra saktare, aldrig över 2 knop och det tackar jag för
                Vem vet, kanske slumpen, kanske inte !!

Kommentera

1,8-2kn tycker jag är en bra finger visning..,det har gett 43 gäddor över 7kg i år!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dasiy Visa inlägg
                    1,8-2kn tycker jag är en bra finger visning..,det har gett 43 gäddor över 7kg i år!!
                    Inget dåligt facit, eller vad tycker du David J ?

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                      Inget dåligt facit, eller vad tycker du David J ?
                      Hej

Verkligen inte, bara att gratulera! Till just gurktrolling tycker åtminstone jag "rätt" fartspann är väldigt brett, kanske mer smaksak? Var möjligtvis ngt bitsk i mitt tididare inlägg till dig Pasi då jag reagerade på din just i det fallet besserwisserattityd gentemot föregående talare med påståendet "semesterfiskare". Förstår tänket även om du valde fel sätt att förmedla matnyttig info.

Lycka till!
                      Senast ändrad av DavidJ; 2008-08-19, 08:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X