Göstrolling Lambarfjärden och närliggande vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling Lambarfjärden och närliggande vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lambarmannen
    Hej OF!
    Det är väl på plats att nämna att trolling är inte tillåtet vare sig i Ormsundet eller utanför Görvelns vattenverk. Förutom de enskilda frivatten som du härjar på där upp till 10 spön är tillåtna så gäller regler avseende antal spön och områden från Bromma till Bro enligt TDA-kortet (se karta) http://www.ab.lst.se/upload/dokument...TDA%202007.pdf , medlemskap i Jakobsbergs Sportfiskeklubb (se karta) http://www.jsfk.se/ , medlemskap i Bro Sportfiskeklubb (se karta) http://www.brofiske.net/ . Första veckan i juni låg kom Södertäljes kustbevakning på besök varje dag och kväll där ett stort antal båtförare bötfälldes för fortkörning i hastighetsbegränsade sund samt att några fiskare fick sin utrustning beslagtagen. Jag har inte hunnit vara ute så mycket men på midsommarafton jagade dom omkring igen men då var det väldigt glest med båtar ute så det var lugnt.
    Hej "Fiskepolisen"; När jag upplysningsvis skrev "Sju båtar låg och trollade utanför Görvälns vattenverk och i Ormsundet" varken uppmanade jag någon att trolla där eller skrev att det var tillåtet att trolla på dessa platser. Punkt!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
      Ja man ser stimmen riktigt bra och jag är ganska säkert på att man man urskilja vad som är enstaka stora fiskar och betesfisk. Men jag det är bara vad jag tror.

Lambar hyser en del stor fisk på lodet, men i skarven är där jag sett absolut störst fisk på lodet. Massa bjässar
      Får du en bra träff på lodet dvs fisken är nära eller ganska nära vertikalen från givaren och den har hyfsad storlek blir det "volymskugga" på undersidan av "bananen" men även en storgädda ute i kanten av konen ger bara ett snabbt streck omöjligt att upptäcka på rätt sätt ekolod är bra om något trubbigt på fisk/rörliga föremål det gäller att få rätt träffar på lodskotten mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
        Har varit ute på göstrolling 4 gånger på Lambarfjärden (Hässleby) i år och har endast fått upp 7 bonusgäddor. Har varvat betesboxen några gånger nu och frågar därför er om det någon som har några matnyttiga tips. Kör själv med klassiska göswobblers som deep fin, mans och bagleys, dag som kväll.

Är det någon som vet vad som fungerar bra i detta vatten eller om det finns några bättre gösvatten i närheten? Fångstrapporter?

Skitfiske!
        Johan om du är trailerburen kolla upp "Karlskärs badet" längst norrut på Färingsö nära till norra Björken, där råder enskilda frivatten och LEF tips går hem bara pumpa gubben han vet vad som gäller (inte bara betesmässigt!)
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg

Ja, men har det blivit någon fisk då??

Var ute och körde några timmar i Ålsten i tisdags, trodde det skulle vara riktigt bra då barometern rörde sig uppåt och kvällen såg lovande ut. Bökigt med mycket trafik och skräp i vattnet och på det stendött. Testade djup från ~8 till ~1 meter då det till slut slog på en grundgående bomber 16a färg grön neon. En svartryggad hane på ca 1.5 kg. Har noterat att grundgående bomber 16A fungerar bra i Mälaren då många pelagiska gösar klipper på. Summa kardemumma: undvik Ålsten (men det är kul när det fäller)!

Har haft ytterliggare något bombass, ska köra vidare idag med lite nya färger. Återkommer efter denna tur.

TAMTAM:

Jag hängde inte riktigt med på vad du menade?
          Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Hej alla Göstrollare; Igår kväll och inatt 26/7 -27/7 efter årets hittills varmaste dag +34C i skuggan kunde vi inte annat än glida ut på Norra Björken och söderut mot Mälarens säkraste gösplatser på frivattnet väster om Smidö, Ormsundet och Dävensö. Vi hade sällskap av 7-8 andra båtar fram till 01.30. De försvann alla utom två. Det var vindstilla till max. 2 m/sekund syd. Ytvattentemperaturen låg mellan +23,6 - +23,9C, mao supertemp. för göstrolling. Gös-Ulla och jag fick 11 st matnyttiga gösar plus ett gäng småttingar och några slempellar. Av de godkända gösarna fångades 1 st på Bomber 25A-GLR (G-Finish med blå ränder, David J:s favorit), 1 st på Cordell Deep Red Fin CD9-17 (kromblå rygg, silversidor, gul buk), 7 st på Smithwick ASSRB-12OO-32 (blåkromad rygg med räfflade silversidor) och 2 st på ASSRD-1200F-264 Clown (guldgul rygg, silversidor och rött huvud). Nattens största gös vägde 4,95 kilo och den högg på ASSRB-1200-32. Vi testade massor av andra wobbler i olika färger, men de gav inte ett enda synbart hugg. Vi varierade trollingfarten mellan 1,2 och 1,9 knop. Lägre farter ger flera göshugg! Ett bra tips att släppa tillbaka den gös man inte vill äta är att använda två tänger; en tång för att lyfta gösen rakt upp i underläppen och en tång att haka loss wobblern innan gösen får simma ner i djupet för tillväxt. Givetvis kan man lyfta gösen ombord med en hand under buken, men då får man passa sig för att inte röra sidolinjen. Håv är inte att rekommendera vid C&R.
            Go for the Big Walleyes!
            Old Firehand

Kommentera

Vilka djup tog du gösarna på? Själv var jag på Görväln till kl 22.30 och fick två st, en på 3,95 kg. Den tog på en flytande Rapala original, men på paravan ca 8 till 10 m djup!

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
                Vilka djup tog du gösarna på? Själv var jag på Görväln till kl 22.30 och fick två st, en på 3,95 kg. Den tog på en flytande Rapala original, men på paravan ca 8 till 10 m djup!
                Hej Olotor; På Smithwick-wobblerna högg gösen mellan 4 och 7 meters djup. På ekolodet ser du på vilket djup språngskiktet ligger genom att vertikalt konstatera var den största anhopningen av djurplankton och småfisk finns. Språngskiktet i Mälaren brukar variera mellan 8,5 och 11,5 meters djup. Där vinden ligger på (lovartsidan) är språngskiktet närmare ytan och djupare beläget på läsidan. Det är sällan som gösen går under temperatursprångskiktet eftersom vattnet innehåller mindre mängd syre under språngskiktet. Bästa resultatet sommartid når du om du kan hålla dina beten i övre delen av eller några meter ovanför språngskiktet.
                Save the Big Ones for me!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej alla Göstrollare; Igår kväll och inatt 26/7 -27/7 efter årets hittills varmaste dag +34C i skuggan kunde vi inte annat än glida ut på Norra Björken och söderut mot Mälarens säkraste gösplatser på frivattnet väster om Smidö, Ormsundet och Dävensö. Vi hade sällskap av 7-8 andra båtar fram till 01.30. De försvann alla utom två. Det var vindstilla till max. 2 m/sekund syd. Ytvattentemperaturen låg mellan +23,6 - +23,9C, mao supertemp. för göstrolling. Gös-Ulla och jag fick 11 st matnyttiga gösar plus ett gäng småttingar och några slempellar. Av de godkända gösarna fångades 1 st på Bomber 25A-GLR (G-Finish med blå ränder, David J:s favorit), 1 st på Cordell Deep Red Fin CD9-17 (kromblå rygg, silversidor, gul buk), 7 st på Smithwick ASSRB-12OO-32 (blåkromad rygg med räfflade silversidor) och 2 st på ASSRD-1200F-264 Clown (guldgul rygg, silversidor och rött huvud). Nattens största gös vägde 4,95 kilo och den högg på ASSRB-1200-32. Vi testade massor av andra wobbler i olika färger, men de gav inte ett enda synbart hugg. Vi varierade trollingfarten mellan 1,2 och 1,9 knop. Lägre farter ger flera göshugg! Ett bra tips att släppa tillbaka den gös man inte vill äta är att använda två tänger; en tång för att lyfta gösen rakt upp i underläppen och en tång att haka loss wobblern innan gösen får simma ner i djupet för tillväxt. Givetvis kan man lyfta gösen ombord med en hand under buken, men då får man passa sig för att inte röra sidolinjen. Håv är inte att rekommendera vid C&R.
                  Go for the Big Walleyes!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com
                  När smällde de små liven på?
                  Fick ni några innan kl 23?
                  Har två små killar som hindrar mig från att fiska senare. Om du var tvungen att köra dagtid efter gös, vad rekommenderar du i betesväg? Helst utan bly.
                  Jag har inga djupriggar tyvärr. Mitt fiskevatten nu är ekoln och lite längre. Har bara båt med motor, men det räcker bra åt mig. Mindre prylar att hålla reda på just nu.

simma lugnt
                  Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                    När smällde de små liven på?
                    Fick ni några innan kl 23?
                    Har två små killar som hindrar mig från att fiska senare. Om du var tvungen att köra dagtid efter gös, vad rekommenderar du i betesväg? Helst utan bly.
                    Jag har inga djupriggar tyvärr. Mitt fiskevatten nu är ekoln och lite längre. Har bara båt med motor, men det räcker bra åt mig. Mindre prylar att hålla reda på just nu.

simma lugnt
                    Micke
                    Hej Micke G.; De små liven började tugga på Smithwick-wobblerna kl. 20.53 och höll på fram till 02.20 när vi tyckte att det var dags att åka hem och rensa.

Min son John började trolla gös med mig och tre andra inom team Saida på Ekoln när han var 5 år. "På Swim Whizz kan du också fånga drömgösen. Denna gös på 8,6 kilo (som du ser under Swim Whizz-färgerna på www.trumman.com) fångades av John Engström på en Swim Whizz 658. Fångstplats Ekoln i Mälaren."

Jag fiskade mycket gös på Ekoln i slutet av 1970-talet och in på 1980-talet. Då hade jag min Askeladden båt liggande vid klubbryggan nedanför villa Fristad, UFF´s klubblokal. I den båten fångades 600-800 gösar varje sommar. Några var riktigt skapliga, men många var små. Flera gånger låg krossade flaskor och stora stenar i båten när vi skulle ut och fiska gös. Efter dessa obehagliga besök i båten tog jag upp den ur Ekoln och gick ur UFF.

Kan dina två, små killar gå då kan de också fiska! Tag bara med mat, dricka, flytvästar, regnkläder mot nattfukten, varma kläder, några täcken och två kuddar ifall de blir sömniga när det mörknar. Att som liten grabb få vara med och fiska några gösnätter blir till minnen för livet för båda dina småkillar.
                    One night spent walleye fishing adds ten more nights to your life!
                    Old Firehand

Kommentera

Tack för det svaret.
                      Nu är dom bara 22 och 5 månader gamla så jag får vänta lite med premiärturen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      449 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X