Hur veta hur fort man trollar utan gps? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur veta hur fort man trollar utan gps?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur veta hur fort man trollar utan gps?

Tjena!

Har fått för mig att jag trollar för sakta. Har varit väldigt dåligt med fisket de två senaste veckorna. Bara fått någon enstaka gädda varje gång vi är ute. Vi har testat olika djup, mitt ute på sjön och kastat i vikar.

Men jag tror jag trollar för sakta, så jag undrar om någon vet ett bra knep som kan säga på något ungefär hur fort/sakta man trollar.

Vissa beten typ trollingskedar går bra vid en viss fart lär man sig hur gången är så ser man när man har rätt fart. Jag brukar lägga ut en sked på kort lina bredvid båten ibland när det är strömt då ser man om inte GPSen visar rätt fart.
    Så har man bara lärt sig hur betena går när dom fiskar bra så kan man se på dom när man har rätt fart

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Okej, jo, jag tycker att betena går bra och wobblar fint. Tänkte åka ut senare idag och ska testa att köra lite fortare. Fiskar i en liten mindre sjö, någon som vet var fisken befinner sig just nu? Ska man fiska vid kanterna eller ute på djupt vatten? Sjön har knappt några hålor eller kanter och några få öar.

Kommentera

Finns ju någon "spottmetod" också, som båtfolket brukar använda sig av. Vet man hur lång båten är och klockar tiden det tar för loskan att drifta en båtlängd så ska man kunna räkna ut det.

Såg Harald "Okaaj" Truetiger praktisera detta i TV4+ "Båtliv".

Kommentera

Färdas spottloskan en meter på en sekund åker du i ca 2 knop.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ztaphi Visa inlägg
            Tjena!

Har fått för mig att jag trollar för sakta. Har varit väldigt dåligt med fisket de två senaste veckorna. Bara fått någon enstaka gädda varje gång vi är ute. Vi har testat olika djup, mitt ute på sjön och kastat i vikar.

Men jag tror jag trollar för sakta, så jag undrar om någon vet ett bra knep som kan säga på något ungefär hur fort/sakta man trollar.

Gädda å gös abborre kan man väll inte trolla för sakta på . Prova med flytwobbler flyter dom upp så går den nog för sakta .Om du har ett hyffsat påkigt spö å Zalt 19 cm sjunkande , Rör sig spötoppen så går det ju fortare än 1 knop allafall . När ja får bäst på Zalt på senhösten så ror ja å då står spötoppen still på ett Lf Chopper.
            Se från den andra sidan ni lär ju få massa gädda i Nov då gäller det å köra sakta .

/Fredrik

Kommentera

Tack för svaren! Kom precis hem från en underbar fiskedag. Fint väder och endel fisk.

Gasade på lite extra idag och det resulterade i 4 stycken gäddor och en gädda som vi tappade. Inget stort, den största på ca 3kg, men betydligt mer fisk än vi brukade få.

Jag lyckades även få upp en Rapala Saltwater Silver färg: NF

Kommentera

andvänd ett spö med en sked precis utanför båtkanten, med uppsikt ifrån förarplatsen, behöver egentligen inte vara ett spö, pinne lina bly o sked sen e det klart lite hedenhös men funkar kanon

Kommentera

Ursprungligen postat av flua Visa inlägg
                  andvänd ett spö med en sked precis utanför båtkanten, med uppsikt ifrån förarplatsen, behöver egentligen inte vara ett spö, pinne lina bly o sked sen e det klart lite hedenhös men funkar kanon
                  Hur ser man på skeden gå hur fort man kör?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                  9 svar
                  432 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg brollann  
                  Arbetar...
                  X