Trolling omkring Enköping, nån som vet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling omkring Enköping, nån som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling omkring Enköping, nån som vet?

Farsan och jag funderar på att skaffa båt och jag undrar därför om det är tillåtet att köra trolling i typ Arnöfjärden och Oknöfjärden? Har försökt att förstå TDA-kortets regler men får inte riktigt klart för mig om vad som gäller. Är ju inte tänkt att vara nån avancerad trolling utan typ bara kasta i draget och hålla i spöet. Om det nu är tillåtet, är det TDA-kort 2 som jag bör köpa i så fall?
    *BoC* fishing

Ursprungligen postat av Cogo Visa inlägg
    Farsan och jag funderar på att skaffa båt och jag undrar därför om det är tillåtet att köra trolling i typ Arnöfjärden och Oknöfjärden? Har försökt att förstå TDA-kortets regler men får inte riktigt klart för mig om vad som gäller. Är ju inte tänkt att vara nån avancerad trolling utan typ bara kasta i draget och hålla i spöet. Om det nu är tillåtet, är det TDA-kort 2 som jag bör köpa i så fall?
    Jag ger dig en länk här där du kommer in på stockholm fritid och där har du info om tdakort.

Senast ändrad av mikwed; 2008-10-10, 17:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cogo Visa inlägg
      Hej Cogo; Om det finns några TDA-kort som tillåter trolling utanför Enköping vet jag inte!

Trollingfiske efter motordriven farkost är tillåtet med max 10 beten eller tio spön på Mälarens s.k. "Enskilda Frivatten" på Norra Björkfjärden, Hovgårdsfjärden, Södra Björkfjärden och Prästfjärden. I de kartor som fisketillsyningsman Mikwed hänvisar till hittar du de tillåtna fjärdarna som ljusare blå fält innanför de något mörkare blå ö- och strandbundna zonerna som inte är upplåtna för trolling. På dessa "Enskilda Frivatten" finns det mängder av pelagiskt uppträdande Gös och Abborre men också riktigt grova Gäddor. De Stora Gäddorna i Mälaren har sedan massor av år tillbaka präglats till att uppträda och leva pelagiskt under större delen av året. Här ute på de fria fjärdarna växer Gäddorna snabbt av lättfångade bytesfiskar som Abborre, Gös och Sik. De stora Gäddorna, "monstergäddorna" har lärt sig att de är lättare att upptäcka och att det är svårare för dem att jaga och överrumpla pilsnabba bytesfiskar på grunt vatten med snärjande vegetation sommartid och förhöst. I skydd av det mörkare, kamouflerande djupet har Gäddorna betydligt lättare att sikta in sig på, överrumpla och attackera lämpliga byten underifrån.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
      9 svar
      428 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg brollann  
      Arbetar...
      X