Hur kommer det sig av att det ska vara så svårt att tillverka rullar för både "höger & vänstervevare" Haspelrullar är det inga problem med, men när jag nu letar efter trollingrullar, så banne mig är det svårt!!! Jag har hittat en rulle som jag vill ha. Den finns "högervevad" med linspridare och räkneverk. Men ska jag ha samma rulle fast vänstervevad så finns den inte med räkneverk!!! .Jag är högerhänt, men tycker att det är trevligare att hålla i spöt med den hand man är "starkast" i och veva med vänstern. Att det ska vara så svårt. Jag förstår ju att de tekniska förutsättningarna på en multirulle är lite annurlunda, men varför finns inte samma alternativ för oss "vänstervevare"??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Diskriminering av "vänstervevare" !!!
Collapse
X
-
Hej Arne "Basshunter" Björnebye; Det är efterfrågan som styr tillverkningen av ABU´s vänstervevade Ambassadeur multirullar och andra fabrikat. Ökar antalet högerhänta jerkbaitfiskare produceras fler vänstervevade multirullar. De flesta genier är vänsterhänta och det var antagligen en vänsterhänt som uppfann den högervevade multirullen.Ursprungligen postat av Basshunter Visa inläggHur kommer det sig av att det ska vara så svårt att tillverka rullar för både "höger & vänstervevare" Haspelrullar är det inga problem med, men när jag nu letar efter trollingrullar, så banne mig är det svårt!!! Jag har hittat en rulle som jag vill ha. Den finns "högervevad" med linspridare och räkneverk. Men ska jag ha samma rulle fast vänstervevad så finns den inte med räkneverk!!! .Jag är högerhänt, men tycker att det är trevligare att hålla i spöt med den hand man är "starkast" i och veva med vänstern. Att det ska vara så svårt. Jag förstår ju att de tekniska förutsättningarna på en multirulle är lite annurlunda, men varför finns inte samma alternativ för oss "vänstervevare"??
Där uppe i Lövstabukten i brunvattnet från masonitfabriken behövs inga vänstervevade rullar. Där är det ju så gott om Gädda runt Flatgrund, Hundsharen, Vitgrund, Skargrund, Kniven, Hättan, Själstenarna och Per-Göran att du bara behöver "doppa" en Bomber B16ABBO eller B16AXSIO (Fegisen) utanför båtkanten för att få anledning att åka hem och kalla dig Gäddproffs.
Go for the Big Pikes!
Old Firehand
-
Jag som är "högervevare" tycker ju att det är kanon för jag kan inte alls veva med vänstern och alla här omkring mig kommenterar det var eviga gång vi är ute att jag vevar på fel sida =) Men jag förstår ditt problem för vilken sida man vevar på sitter i ryggmärgen och det är svårt att ställa om sig så jag tycker att det borde finnas med bägge hållen eller en funktion så man kan byta sida som på haspel.
Hoppas att du hittar din rulle =) Skit fiske på dig=)En kackerlacka med diamanter är ändå en kackerlacka!!
Kommentera
-
Jag vet att fjärden anses vara fullproppad med "småkrokodiler" men faktum är att bara på de senaste åren har det blivit ganska glest. Detta är inte bara min egen uppfattning utan alla jag känner och andra som jag pratat med säger likadant.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggDe flesta genier är vänsterhänta och det var antagligen en vänsterhänt som uppfann den högervevade multirullen.
Utgår ifrån att du vänsterhänt!!
Där uppe i Lövstabukten i brunvattnet från masonitfabriken behövs inga vänstervevade rullar. Där är det ju så gott om Gädda runt Flatgrund, Hundsharen, Vitgrund, Skargrund, Kniven, Hättan, Själstenarna och Per-Göran att du bara behöver "doppa" en Bomber B16ABBO eller B16AXSIO (Fegisen) utanför båtkanten för att få anledning att åka hem och kalla dig Gäddproffs.
Go for the Big Pikes!
Old Firehand
www.trumman.com
Jag är självklart medveten om att det produceras högervevade rullar därför att efterfrågan är större. Det jag retade mig mest på var att den rullen jag ville ha fanns som venstervevad men inte med räkneverk, då den fanns som högervevad med räkneverk. Och detta kan väl anses lite konstigt
Kommentera
-
Hej Madeleine; Att du är högervevare är absolut inget fel! Vilken hand du håller spöt i och vilken hand du vevar in betet med är helt och hållet en vanesak. Fram till för cirka tio år sedan hade 99 % av alla svenska multirullar veven på höger sida. Det var inte längre tid sedan jerkbaitfisket efter gädda började bli riktigt populärt här i Sverige. I USA har jerkbaitfisket efter Gädda och Muskie tillämpats i mer än 70 år med Bobby baits och Suick jerkbaits. Ganska snabbt kom svenska, högerhänta jerkbaitfiskare underfund med att det var lättare att rycka (jerka) in betet med spöt i höger hand och veva in slacklinan med vänster hand. Då startade efterfrågan av vänstervevade multirullar. Det finns även högerhänta jerkbaitfiskare som vevar in betet med spöt och håller rullveven stilla mellan vänster tumme och pekfinger.Ursprungligen postat av Madeleine Visa inläggJag som är "högervevare" tycker ju att det är kanon för jag kan inte alls veva med vänstern och alla här omkring mig kommenterar det var eviga gång vi är ute att jag vevar på fel sida =) Men jag förstår ditt problem för vilken sida man vevar på sitter i ryggmärgen och det är svårt att ställa om sig så jag tycker att det borde finnas med bägge hållen eller en funktion så man kan byta sida som på haspel.
Hoppas att du hittar din rulle =) Skit fiske på dig=)
Säkert finns det någon av dina fiskande vänner som kan låna ut en vänstervevad utrustning till dig att testa några Gäddfisketurer till våren. Annars kan du hälsa från mig och gå in till Stephan "Dansken" Nielsen hos Sporting i Örebro för råd...
The Big Ones are out there Waiting for You!
Old Firehand
Kommentera
-
Vi högervevare har också blivit mobbade av Bla abu. Varför kom bara Jb rullen i vänster . Det dröjde ju bra många år innan det kom en förstärkt rulle med högervev. Shimano har väll inte ens en Calcutta i 200 å 300 storlek i svergie.i högerUrsprungligen postat av Basshunter Visa inläggHur kommer det sig av att det ska vara så svårt att tillverka rullar för både "höger & vänstervevare" Haspelrullar är det inga problem med, men när jag nu letar efter trollingrullar, så banne mig är det svårt!!! Jag har hittat en rulle som jag vill ha. Den finns "högervevad" med linspridare och räkneverk. Men ska jag ha samma rulle fast vänstervevad så finns den inte med räkneverk!!! .Jag är högerhänt, men tycker att det är trevligare att hålla i spöt med den hand man är "starkast" i och veva med vänstern. Att det ska vara så svårt. Jag förstår ju att de tekniska förutsättningarna på en multirulle är lite annurlunda, men varför finns inte samma alternativ för oss "vänstervevare"??
Om man inte vill ha dom dyrare varianterna.
Många trollingrullar är väll anpassade för havsfiske också ja skulle tycka väldigt jobbigt å veva in 500 grams pilk med 150 med lina med sin svaga vänsterhand.
Men alla har vi olika uppfattningar .
Men det kommer väll komma vänstervevade där också.
/Fredrik
Kommentera
-
Jag bytte sida för 4 år sedan, var innan en högervevare och fick höra det av många att jag vevade på fel sida. Sen när jag började jerka så konveterade jag om och nu är jag dubbelvevare. Har inga problem med något av det. Det var inte det minsta svårt heller. 10 första kasten kändes det ovant bara, men nu flyter det på. Bara att svälja stoltheten och lära dig veva på båda sidorna.Sluta snacka, ut o fiska..
Kommentera
-
Hej igen Björnebye; Ja, det är nog lite konstigt! Dags att sluta jaga bassen för dig och koncentrera dig på Gäddor med stort "G". De finns där, var så säker! Jag hade sommarstuga i Snatra 1990 till i höstas och hittade massor av säkra Gäddplatser under de åren. Några har jag nämnt. Andra har jag tystnadsplikt på eftersom jag "gästfiskat" där. Vill du bli en sjutusan till Gäddfiskare måste du fiska av minst två nya fiskeplatser vid varje fisketur. Testa grundområdena på Lötfjärden i början av maj när de Stora Gäddorna går in för att leka. Testa hela Nöttbohavet väster om Flatgrund samt runt öar och grynnor mellan Svartharen, Alskär och Lövholmen. Men banka inte för mycket inne i Fagerviken för då kan Lillen Eklund surna till. Inte tror jag du behöver något räkneverk på multirullen för att konstatera hur många gäddor du fångar inne på grundvattnet. Räkneverk använder man vid laxtrolling utomskärs för att hålla reda på linutsläppen på rullarna när man trollar med 10 - 16 rullar, djupriggar och planerboards. Där inne där du fiskar kan du dra ut linan med höger arm från rullen i vänstra armvecket och räkna utdragen. Ett utdrag från vänster armveck till rak högerarm är en meter. Lättare än så kan det inte bli!Ursprungligen postat av Basshunter Visa inläggJag vet att fjärden anses vara fullproppad med "småkrokodiler" men faktum är att bara på de senaste åren har det blivit ganska glest. Detta är inte bara min egen uppfattning utan alla jag känner och andra som jag pratat med säger likadant.
Jag är självklart medveten om att det produceras högervevade rullar därför att efterfrågan är större. Det jag retade mig mest på var att den rullen jag ville ha fanns som venstervevad men inte med räkneverk, då den fanns som högervevad med räkneverk. Och detta kan väl anses lite konstigt
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej hej=)Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Madeleine; Att du är högervevare är absolut inget fel! Vilken hand du håller spöt i och vilken hand du vevar in betet med är helt och hållet en vanesak. Fram till för cirka tio år sedan hade 99 % av alla svenska multirullar veven på höger sida. Det var inte längre tid sedan jerkbaitfisket efter gädda började bli riktigt populärt här i Sverige. I USA har jerkbaitfisket efter Gädda och Muskie tillämpats i mer än 70 år med Bobby baits och Suick jerkbaits. Ganska snabbt kom svenska, högerhänta jerkbaitfiskare underfund med att det var lättare att rycka (jerka) in betet med spöt i höger hand och veva in slacklinan med vänster hand. Då startade efterfrågan av vänstervevade multirullar. Det finns även högerhänta jerkbaitfiskare som vevar in betet med spöt och håller rullveven stilla mellan vänster tumme och pekfinger.
Säkert finns det någon av dina fiskande vänner som kan låna ut en vänstervevad utrustning till dig att testa några Gäddfisketurer till våren. Annars kan du hälsa från mig och gå in till Stephan "Dansken" Nielsen hos Sporting i Örebro för råd...
The Big Ones are out there Waiting for You!
Old Firehand
www.trumman.com
Har inte testat på så mycket jerkbait ännu så det är ännu en sak som jag måste träna på. Och det är kul att man som är så van vid annat fiske kan hitta så många nya sätt att fånga firrarna på.=) Och helst då gädda som e kanon kul att fiska=)
Vi får se till våren hur det går och visst skall jag in o kolla med Stephan om man kanske kan få hänga med ut då..eller om han vet nån annan som vågar ta med mig i båten *ler*
*kram*En kackerlacka med diamanter är ändå en kackerlacka!!
Kommentera
-
Saken är väl den att trollingrullar oftast är billigare och därför kräver stora volymer. Man kan köpa separata räkneverk som man sätter spöt, så jag ser det inte som ett stort problem.
Finns haspelrullar som enbart är höger- och vänstervevade, fast det vanligaste är ju att man kan byta.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrpallmanHar precis fått hem första trollingspö med multirulle. Lyckades direkt skruva av spolbromsen (tror det...2 Foton
-
Kanal: Trolling - Allmänt
2026-08-13, 21:27 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Skeppare 8
av Najad
Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
|