Ekolod/Djuprigg problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod/Djuprigg problem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod/Djuprigg problem.

Hej...

Jag har ett problem som jag håller på att bli galen på, det är så att några gånger per trollingtur tror mitt ekolod att att djuploden är botten, ibland det ena blylodet ibland det andra blylodet, jag har provat att ställa om givaren men det verkar inte hjälpa ett dugg.
    Och om jag ändrar vinkeln på givaren för mycket visar den väl bara tok eller?

Elolodet är ett Lowrance X510c.

Det är väl normalt att djuploden syns på ekolodet men inte som botten utan som ett streck på det djup lodet är nedsänkt till och det är bra.

Visar inte Ditt lod mera än ner till djuploden fast det är djupare så verkar det mysko, har Du ställt om till 50khz läget för Ditt ekolod har väl dubbelfrekvensgivare?
    Med 50 får Du en smalare konvinkel än med 200 och bör slippa se djuploden.

Kommentera

Skulle tro du sysslar med löjfiske, därav att du får loden på skärmen pga den låga farten.
      Lodet ska fungera med 200 KHz och dina lod i vattnet dessa brukar uppträda som regelbundna streck på skärmen om givaren är för långt bakåt vinklad.
      Trots allt ger de en liten träffyta oavsett, ekolodet bör aldrig ha problem att skilja botten från dem speciellt inte ett X510C med det kraftiga slutsteget.
      Så vitt jag vet är detta lodet inget dubbel frekvens lod endast 200 khz.
      Kan inte ge något tips aldrig hört talas om något liknande, du är säker på att det är blyvikterna, om du tar upp dem så funkar maskinen??
      mvh och lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har också problem med mitt x510.
        Ekolodet tror att blyvikten är botten.
        Sen tappar min ofta signalen och börjar blinka och den klarar inget över 20 meter. Funkar hyffsat bra till 10 meter. sen blir det kass.
        Jag kan ställa känsligheten på 100% men ändå knappt få några störningar alls. Det känns som att det inte finns någon styrka i det.
        Volten ligger på 14.3. Detta är i trolling fart.
        Någon som vet något om detta?
        Mvh Marcus
        http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ja jag är helt säker på att det är blyvikterna som registreras som botten, när ekolodet visar tex 32m djupt och djuppriggen går på tex8m, då kan ekolodet snabbt gå över och visa 8m djupt och när jag vevar upp blyvikten följer ekolods djupet med tills jag har riggen på ca 2m då släpper ekolodet blyvikten och går över och visar det rätta botten djupet.

När jag kör utan riggar funkar ekolodet kanon.

Ja, det är oftatst löjfiske jag sysslar med och dom regelbundna strecken på lodet är inget ovanligt alls.

Kommentera

Kontrollera att du har senaste programvara (om det finns till rena ekolod då) och sluta med löjfiske!
            PS prova vinkla framåt du kommer få riktigt dåliga avläsningar i planingsfart men kanske slipper loden på skärmen i trollingfart, enda råd jag kan ge som sagt varken sett eller hört något liknande.
            Ytterligare en sak se till att dina rigglod är smala sett uppifrån!!!
            De får INTE ha en BRED träffyta för pulserna.

Kommentera

Vikterna heter fun fish och är väldigt smala uppifrån sett,
              Att loden syns på skärmen är väl nåt man får leva med och inget som stör tycker jag, men det andra att ekolodet tror att djuploden är botten är ju mindre kul.
              Och löjfiske tror jag inte jag kommer att sluta med... LOL...

Kommentera

Har både funfish längst ner på wiren 5kilos samt Lowrance framför mej ett antal olika modeller med tiden senast LCX-19C ( körd på 200 khz)aldrig sett problemet, dock kör jag inte löja, minimum 2.2 knop mycket sällsynt med lod på skärmen vid den hastigheten och någorlunda rätt vinklad givare mvh och lycka till

Kommentera

Håller med om att det låter som mjukvarufel, vad jag skulle testa är att göra en fabriksåterställning för att rensa ev fel som uppstått i mjukvaran för den har vad jag minns en automatisk signalbehandling och den kan ha fått spel och tolkar signalerna fel.

Funkar inte det så kontakta lokala ÅF och kolla efter uppdateringar eller fråga på Navpoint, eller var det en egenimport minns inte riktigt?!

Kommentera

Egen import har jag, hur vet man vilken som är den senaste mjuk varan? Går det överhuvudtaget lägga in själv?
                    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...