Göstrolling linstorlek? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling linstorlek?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Hasse 69; Nylonlina började jag trolla efter Gös med långt innan de byggde nya Nockebybron och vi fick färgtelevision i Sverige.. Sedan testade jag spunnen nylon, dacron, dyneema och spectra flätlinor alltefter som de dök upp på sportfiskemarknaden. Efter alla tester och jämförelser är en bra, nötbeständig nylonlina mitt första och bästa linval vid trolling idag.Den glasklara och otroligt nötbeständiga Super Silver Thread Excalibur är min linfavorit vid trolling efter Gös, Lax och Öring sedan några år tillbaka. 0,39 mm, 20 Lbs Excaliburlinan ska hålla 9,1 kilo men brister inte före 14,5 kilos belastning.

Inatt, 18.30 16/7 till 03.50 17/7 , när Gös-Ulla och jag var ute och trollade Gös på Norra Björkfjärden i Mälaren, blåste det 8-9 m/sek sydvästlig vind och vi försökte hålla 1,2-1,3 knop i rakt sydlig och sedan nordlig riktning så gott vi kunde. Avdriften var stor! Vi körde med tio spön varav sex på sideliners och fyra direkt ut från båtsidorna och akterhörnen. Den hårda sidvinden och låga trollingfarten medförde att linorna gärna ville blåsa ihop med lätta trassel som följd. Hade vi använt dyneema- eller spectralinor vid vår Göstrolling i mörkret hade vi fått packa ihop grejorna redan vid första trasslet. Flätlinor som trasslar ihop sig ser ut som en packad bomullstuss redan vid första försöket att få upp trasslet. Då spelar pannlampor och en ängels tålamod ingen roll.

Jo, vi fick Gös på Rebel Jointed Spoonbill (blue/silver) och Cordell CW01 Wiggle "O" i (blue/silver) och (green/gold) samt trotjänarna Smithwick ASSRB1200 och ASSRD1200 i färgerna 32 (blue/silver) och 35 (clown) ...men det blev inga stora Gösar i natt....
    Go for the Big Walleyes!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Går det inte att använda produkter som du inte säljer och få gös?
    Kan du rekommendera Silver Thread till haspel rullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av fishyfishyfishyfish Visa inlägg
      Går det inte att använda produkter som du inte säljer och få gös?
      Kan du rekommendera Silver Thread till haspel rullar?
      Hej fishyfishyfishyfish 465226; Självklart kan du använda alla produkter som jag inte säljer för att få Gös! Det är bara att testa dig fram wobbler för wobbler och färg för färg. Så småningom kommer du fram till en mängd olika wobbler i modeller, storlekar och färger som passar de vatten och de fiskarter du vill fånga. När jag nämner produkter vid namn och rekommenderar dem är huvudanledningen till detta att även jag lyckats få fisk på rekommenderade beten. Silver Thread Excalibur och Super Silver Thread fungerar utmärkt vid fiske med haspelrullar. De är glasklara och relativt starka för sin uppgivna brottstyrka. De flesta fabrikat av nylonlinor fungerar utmärkt till fiske med haspelrullar. En del är extremt starka. En del är mindre starka. Vissa nylonlinor är extremt nötbeständiga och har relativt lågt minne. Andra är inte nötbeständiga och har ett otroligt stort rullminne.
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
      9 svar
      445 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg brollann  
      Arbetar...
      X