Vobblerns djupgående på djupriggen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vobblerns djupgående på djupriggen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vobblerns djupgående på djupriggen

Stämmer det jag hört att p.g.a vattentrycket under 10+ meter så kan vobblern
    "tryckas upp" t.ex riggen sätts på 20 meter betet 30m bakom betets eget simdjup = 5meter ,kan det faktiska "fiskedjupet" då bli c:a 15 m?
    eller ska man ta med vobblerns egna simdjup vid djupriggs sättningen.
    är det skillnad på flyt el sjunk med tanke på vattentrycket?

tackar för alla tips och hypoteser

Med tanke på att ett föremåls flytförmåga minskar med djupet så är mitt svar nej. Jag plussar alltid på wobblerns egna fiskedjup när jag ska bygga släpet.

Kommentera

hej.skulle tro att beten som är ihåliga typ bomber-strike pro trycks upp llr håller samma nivå som lodet.hur det är med homogena beten typ rapala-nils master vete fan.mvh stefan

Kommentera

Ju längre lina du använder desto mer trycker linan upp wobblern bara dumt att använda långa linor på djuprigg blya isåfall 75 cm vid wobblern om du måste ha lång lina vid djuprigg, blir bara tårta på tårta.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av trollingfiisk Visa inlägg
          Stämmer det jag hört att p.g.a vattentrycket under 10+ meter så kan vobblern
          "tryckas upp" t.ex riggen sätts på 20 meter betet 30m bakom betets eget simdjup = 5meter ,kan det faktiska "fiskedjupet" då bli c:a 15 m?
          eller ska man ta med vobblerns egna simdjup vid djupriggs sättningen.
          är det skillnad på flyt el sjunk med tanke på vattentrycket?

tackar för alla tips och hypoteser
          Hej Lovisa Trollingfisk; Om du har 30 meter lina bakom djupriggslodet eller stackerreleasen går wobblern lika mycket djupare som wobblern gör vid obelastad lina 30 meter bakom båten. En grundgående wobbler som normalt går på 1,5 meters djup vid ytnära trollingfiske går även 1,5 m djupare bakom releasen vid samma linutsläpp. Det innebär också att en wobbler som går på 5 m djup med 30 m lina bakom båten även går 5 m djupare bakom releasen med samma linlängd ute.

Däremot finns det andra fenomen att tänka på om man trollar med wobbler nere på djupet. Vid 10 m djup är vattentrycket 1 kilopond och vid 20 m djup är vattentrycket 2 kilopond. Ju djupare wobblern går desto hårdare och tätare blir wobblerns gång där nere i djupet. Fiskar du med en ihålig wobbler djupare än 10 meter är risken påtaglig att vattentrycket gör att vatten tränger in i wobblern. Därför fiskar jag själv helst med tunna, lättrörliga skeddrag vid djuptrolling. De både syns och hörs bäst!
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2009-06-04, 19:58.

Kommentera

Tack för informationen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
            9 svar
            432 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg brollann  
            Arbetar...
            X