Ursprungligen postat av Old Firehand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Styrning av trollingmotor.
Collapse
X
-
Köper du en separat eltilt kan du använda vilken trollingmotor som helstUrsprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDessutom köper du rätt motor kan ALLT skötas från förarplats (dvs att trollingmotorn är försedd med eltilt oxå)
Kommentera
-
Teleflex lösning på problemet
Har nu kört en säsong med en ny typ av styrning som Teleflex utvecklat.
Fungerar aldeles utmärkt och man kan tilta motorerna helt oberoende av varandra utan att montera bort någonting, mycket bekvämt. Autopiloten funkar ypperligt oberoende av vilken motor jag använder.
Ett litet klipp:
/Anders
Kommentera
-
Stämmer nog bra men den ingick på HT Yamahan, mycket bra och bekväm finess dessutom troligare billigare än efterkomplettering mvhUrsprungligen postat av Älmhults Marinprodukter Visa inläggKöper du en separat eltilt kan du använda vilken trollingmotor som helst
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Verkar vettigt och bra!Ursprungligen postat av anod Visa inläggHar nu kört en säsong med en ny typ av styrning som Teleflex utvecklat.
Fungerar aldeles utmärkt och man kan tilta motorerna helt oberoende av varandra utan att montera bort någonting, mycket bekvämt. Autopiloten funkar ypperligt oberoende av vilken motor jag använder.
Ett litet klipp:
/Anders
Dock måste styrmomentet bli tyngre om du fäller upp den större vilket borde öka slitaget på styrpump och AP pump men kanske jag har fel på alla mina båtar när maskin fälls upp blir det tyngre att styra, dessutom kommer den uppfällda trollingmotorn att alltid styra med vid högfartskörning mvhSenast ändrad av TAMTAM; 2010-08-26, 15:28.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Hej David Karlsson; Det är samma EZ-Steer utrustning (kulledskopplingar och teleskopstag) jag fortfarande använder sedan jag köpte den av min SSTA studiekompis Arne Bodén hos Skanstulls Marin våren 1981. EZ-Steerutrustningen sitter idag och sedan våren 1998 innanför akterspegeln i motorbrunnen på min Buster Magnum. Det fungerar mer än perfekt! Transportsträckor kör jag med min 150 hkr 2-takts Yamahamotor och då med 15 hkr 4-takts Yamaha trollingmotorn uppfälld. Vid trolling är båda motorerna nerfällda i vattnet.
Förr hade jag Ulla-Britt och Henrik Elm, Älmhults Båt & Motor som återförsäljare i dina hemtrakter. Då var jag via LEF Sport & Marinprodukter AB generalagent i Sverige för LOWRANCE ekolod och MINN KOTA elektriska fiskemotorer samt en mängd olika fångstsäkra fiskebeten.
Jag hade planerat att gå pension år 1995, men alla trevliga kunder och gamla fiskekompisar fick mig att fortsätta sälja lite fiskeprylar via internet...och det är fortfarande lika trevligt att ha gamla tiders kontakter kvar.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Helt Rätt TAMTAM! Du visar än en gång att många års erfarenhet av eget praktiskt fiske från båt över hav och sjö är bästa läromästaren! Med båda motorerna i vattnet vid trollingen styr du båten lättast.Numera har jag oftast Gös-Ulla som AP i båten vid vår trolling i Mälaren och Östersjön... ända sedan Johan Abelsson blev fiskeguide på heltid. En vanlig AP kan strejka eller krångla ibland vid låg trollingfart och då vänder båten i 180 grader över planerboards- och djupriggslinor. Det har jag varit med om några gånger vid trollingtävlingar både med Autohelm och Sportpiloter. Det behövs ingen fantasi för att lista ut vad man har att göra de närmaste timmarna efter en sådan incident....
Go for the Giant Salmons!
Old Firehand
www.trumman. com .....
Kommentera
-
OF, jag syftade på det du sa om att ni blev blöta när ni demonterade staget bak på motorerna. Iallafall på dagens EZ Steer behöver man ju inte demontera staget när man tiltar motorerna, även om de sitter bakom motorerna. Fanns inte den modellen på den gamla tiden, eftersom ni var tvugna att plocka bort det? Måste ju lära mig lite historik nu när jag är distributör för EZ Steer
Älmhults Båt & Motor känner jag inte till. Måste varit före min tid. Nu är det jag som prövar lyckan och sälja båttillbehör, fast det blir ju rikstäckande nu när Internet finns.Senast ändrad av Älmhults Marinprodukter; 2010-08-26, 16:15.
Kommentera
-
Kör själv med EZ Steer på min Höga Rodd 500, tillsammans med en 40 hk tvåtaktsmotor och en 5 hk 4-takt som trollingmotor. Mina fästen sitter bakom motorn och det blir lite balansgång när man skall koppla bort staget ibland. Men lösningen är kanon och krånglar aldrig. Kör trolling med båda motorerna nedfällda.
Kommentera
Kommentera