Månfaser och Öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Månfaser och Öring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Månfaser och Öring?

Vet att olika månfaser kan påverka gäddor, men hur är det med öring. Är det tex "sämre" vid fullmåne och vice versa? Kanske inte spelar lika stor roll på öring eller?

Då månen har gått från nymåne till fullmåne så har vi alltid haft bra öringfiske, i varje fall i det fiske jag bedriver, d.v.s. flugfiske efter havsöring i älv. Om t.ex kustfiskare och trollare har samma erfarenheter vet jag inte så mycket om.
    Att man har hållit koll på just älvfisket, med bl.a. månfaserna, har att göra med dyra leigen/hyror och lång tid av planläggning......

Jag trollar ju oxå själv men har inte kollat upp månfasen dem gånger jag trollar.
    Kunde varit intressant att veta om trollingfisket upplevt det samma som vad vi har upplevt i älvfisket, om nu någon har haft koll på månen och ev. skillnader i fisket?

Under perioden från fullmåne till ingen måne har jag upplevt dem absolut sämsta fiskeperioderna. Men ingen regel utan undantag, har dock en och annan gång upplevt hyfsat fiske i den "döda" perioden.

På fjällfiske, och vad gäller öringens matvanor och påverkan där uppe så tror jag vädret har större betydelse och oxå i samband med insektskläckningar. Tillväxtsäsongen i fjällvatten är ju så mycket kortare och öringen måsta bara ta matmöjligheterna i akt..............
    My two cents.......
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av pe5 Visa inlägg
      Vet att olika månfaser kan påverka gäddor, men hur är det med öring. Är det tex "sämre" vid fullmåne och vice versa? Kanske inte spelar lika stor roll på öring eller?
      Enligt nyligen presenterad större undersökning..i FJ tror jag..finns det (i motsats vad de flesta/många hävdar av egen erfarenhet) inget samband mellan olika månfaser och fångst av stora gäddor. Ingen alls.Vad det gäller öring vet jag inte..Men har själv pb på både fjällöring och gädda i fullmånens påtagligt, inverkande jaktljus, kvällstid..(Fram till toppen kan tilläggas) De månbaserade huggtabeller är enligt min erfarenhet av noll värde. Men så brukar de ofta följas av den lilla haken/garderingen, hänsyn till " lokala förhållanden"..vilket enligt min erfarenhet är helt avgörande..

Och självklart iom att det är en allmän spridd uppfattning att fullmåne är skitadåligt ;-) och fisket därför mest bedrivs bedrivs under andra månfaser/förhållanden tas det mer fiskar då..Fast tänkte på en sak..om nu de flesta, vad det gäller gäddor, inte fiskar i fullmåne...men att det statistiskt tas lika många stora gäddor under fullmåne..Vilken slutsats kan man då dra ? ;-)
      Senast ändrad av Hemi; 2009-08-31, 18:08.

Kommentera

Tror trådstartaren var ute efter erfarenhet av öringfiske, inte då dem största gäddorna tas ...........
        Jakt & Fiske i Norge har fört statistik i lång tid, 25-30 år i det Norska laxfisket. Där har man i alla fall sett en statistisk korrelation mellan laxens huggvillighet i samband med ebb och flod. Eftersom det är solen och månens faser som styr ebb och flod här på klotet så är det alltså en statistisk positiv korrelation mellan laxens bitvillighet och månens faser (och solens oxå). Deras välkända "Når biter laksen"-tabell bygger oxå på detta faktum. Dom har oxå en motsvarande bitetabell för ørreten/sjøørreten
        Tror faktiskt oxå att öringen/havsöringen oxå påverkas i samma grad som laxen av solens och månens faser
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
        9 svar
        434 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg brollann  
        Arbetar...
        X